/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Syg malawi cichlide ?
Fra : Wheelie
Vist : 1538 gange
50 point
Dato : 17-09-01 17:17

Jeg har lige et enkelt spg. Min Ps. Salousi hun har fået nogle små sorte prikker, især lige bag gællerne. Jeg synes også øjnene er lidt "strittende". Nogle der ved hvad problemet er?

Lige et spg. mere. Hannen er ret parringslysten. Jeg har nu set et par gange at hannen og hunnen "låser" deres munde sammen. Det ser (og lyder) lidt drabeligt. Er det en del af parringsaffærden, eller er der tale om regulær kamp?

På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : AnnaS

Modtaget 60 point
Dato : 17-09-01 17:44

Måske har den flagellat - en af de mest udbredte sygdomme blandt cichlider. Symptomer er væskeophobninger (øjnene der stritter), asocial adfærd. Hvordan er dens afføring ? Hvis den er meget tynd og hvidlig er det også et symptom.
Du kan prøve at skifte vandet i akvariet og behandle med furapond, der angriber den amøbe, der er årsag til sygdommen.
Fiskene får flagellat p.g.a stress, så det kan være du skal sørge for nogle flere gemmesteder i akvariet.
Pletterne kan dog være tegn på svamp, så måske skulle du prøve at behandle mod det først.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-09-01 20:11

> Lige et spg. mere. Hannen er ret parringslysten. Jeg har nu set et par
> gange at hannen og hunnen "låser" deres munde sammen. Det ser (og
lyder)
> lidt drabeligt. Er det en del af parringsaffærden, eller er der tale
om
> regulær kamp?

Det er regulær kamp. Og jep, det er faktisk pænt hørbart. Mine malawier
gør det oftest når lyset er slukket

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-09-01 00:59

Wheelie <Wheelie.news@kandu.dk> skrev i en
news:mqop7.14048$9V5.602886@news000.worldonline.dk...
> Jeg har lige et enkelt spg. Min Ps. Salousi hun har fået nogle små sorte
> prikker, især lige bag gællerne. Jeg synes også øjnene er lidt
> "strittende". Nogle der ved hvad problemet er?
>
> Lige et spg. mere. Hannen er ret parringslysten. Jeg har nu set et par
> gange at hannen og hunnen "låser" deres munde sammen. Det ser (og lyder)
> lidt drabeligt. Er det en del af parringsaffærden, eller er der tale om
> regulær kamp?

Er du sikker på at det er et par?? En underkuet han har nemlig samme
farve som en hun!
I de år jeg har haft Malawier har jeg aldrig observeret at hannen og
hunnen sloges, højest at
hannen jagede med hunnen.

Carsten

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-09-01 08:34

"Wheelie" <Wheelie.news@kandu.dk> wrote in message news:mqop7.14048$9V5.602886@news000.worldonline.dk...

> Lige et spg. mere. Hannen er ret parringslysten. Jeg har nu set et par
> gange at hannen og hunnen "låser" deres munde sammen. Det ser (og lyder)
> lidt drabeligt. Er det en del af parringsaffærden, eller er der tale om
> regulær kamp?

Jeg er enig med Carsten. Jeg vil også mene, at du har 2 hanner, hvoraf den ikke dominerende farver ud som en hun.
Prøv at fange 'hunnen' op. Vend bunden i vejret på hende og studer nøjer kønsåbning og gat. Er de 2 huller lige store, er det en
han, er det forreste hul større end det bageste er det en hun. Dog kan det være temmeligt svært (i hvert fald for undertegnede) at
de forskellen ved unge fisk.

mvh
Jan

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-09-01 13:35

Det kan fint være en han og en hun.
Jeg har haft saulosier igennem et stykke tid, og hos mig kan hannerne og
hunnerne god have noge kampe.

Det er dog stadigt tydeligt ihvertilfælde hos mine saulosier, at se om der
er tale om en dominerende han og om en underlegen han. Godt nok mister den
underdanige han farver, men den bliver altså aldrig gul som hunnerne, den
får en lilla/blålig farve med et gulligt skær, men ikke GUL så den ligner en
hun.

katja

Medmindre hunnerne tager skade, behøver du ikke bekymre dig så meget, mine
yngler fint, selvom de har indbyrdes kampe engang imellem

> Jeg er enig med Carsten. Jeg vil også mene, at du har 2 hanner, hvoraf den
ikke dominerende farver ud som en hun.
> Prøv at fange 'hunnen' op. Vend bunden i vejret på hende og studer nøjer
kønsåbning og gat. Er de 2 huller lige store, er det en
> han, er det forreste hul større end det bageste er det en hun. Dog kan det
være temmeligt svært (i hvert fald for undertegnede) at
> de forskellen ved unge fisk.
>
> mvh
> Jan
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-09-01 21:58

> I de år jeg har haft Malawier har jeg aldrig observeret at hannen
og
> hunnen sloges, højest at
> hannen jagede med hunnen.

Tilgengæld har jeg oplevet (et par gange) at en han og hun af samme art
er oppe at slås. Det er typisk når fiskene er nyintroduceret i et
akvarie. Efter hannen har fået bedækket hunnen, og har ruget i den tid
det tager, efter hun har spyttet, så "kender hun sin plads" og er derfra
underkuet. Mit chewere og soccoloffi par har netop udvist denne adfærd.
Det samme var tilfældet med mine feullebornier, hvor en han, som var
lidt mindre end den største hun, blev underkuet. På et tidspunkt rugede
hun, jeg tog hende ud da det var tid, under en time tog det at spytte
alle unger. Så røg hun tilbage i det store akvarie, og så var hun den
"lille". Hun er ikke kravlet op ad rangstigen siden, og det er godt og
vel en måned siden.

> Er du sikker på at det er et par?? En underkuet han har nemlig
samme
> farve som en hun!

jeg ville da nok, efter alt at dømme, også tro at det var en underkuet
han.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

Kommentar
Fra : Wheelie

Dato : 13-12-01 15:31

Tjaa... nu har de jo i al fald fået unger..... så mon ikke der er tale om en han og en hun? Men så igen, der ER jo mere mellem himmel og jord...