/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Knallert Benelli starter ikke
Fra : micmac01
Vist : 1379 gange
100 point
Dato : 28-09-07 19:03

Hej

Jeg er ved at renovere en gl. veteranknallert Benelli MiniBike fra 1966 og er ved at samle knallerten.
Til min store ærgelse starter den ikke.
Fakta:
- Tændingen er sat ca. 2 mm under top.
- Der er gnist på
- Jeg har prøvet med at sprøjte benzin ind i via studsen og via tændrørshætten.
- Der er kompression.
- originale brugte dele (ingen "fuske" løsninger)

Jeg synes jo, at der bør mindst være et lille knald i cylinderen uanset om tændingen er lidt skæv eller ej.

Har I nogle gode råd?

...for dem, som ikke kender en Benelli...
Det er en lille Honda "Dax" lignende knallert med en std. 50 cmm motor med alm kobling eller centrifugalkobling. En "større" udgave (som ligner en Honda Monkey) har 4 gear. Google evt. Benelli Minibike

Hilsen Michael

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-09-07 20:23

Man er ikke vild med at hjælpe nogen der har dobbelt så mange annullerede spørgsmål, end besvarede.!
Desuden gider jeg ikke have en stjerne:
http://www.kandu.dk/Spg93163.aspx

Selvfølgelig har jeg værkstedsmanual, både bog og som fil, jeg har selv 3 stk Kreidler, men værkstedsmanual deler man ikke ud til nogen der ikke værdsætter det.
http://www.kandu.dk/Spg110244.aspx

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 28-09-07 20:25

her er en god side til fejlfinding.:
http://kreidlersiden.tripod.com/fejlfinding.html
Nilsg

Kommentar
Fra : micmac01

Dato : 28-09-07 21:41

Kære Palle

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår, hvad du skriver.
Jeg skal ikke tilstå, at jeg kender systemet særligt godt. Jeg stiller et spørgsmål, når jeg har brug for det. Jeg besvarer spørgsmål, når jeg har tid til at finde et, jeg kan besvare
Min tid er desværre begrænset. Jeg har en handicappet søn, som bruger det meste af min tid, herefter falder der lidt af til mine andre børn og min kone. Når jeg har lidt tid der ud over, står jeg gerne og skruer i værkstedet på veteranknallerter. Det er min afstresning.
Til dig vil jeg sige, at de links som du viser er et gl. spg til dig, som jeg synes, at jeg i bunden af kommentarene har godkendt dit svar, så du har fået dine point.
Det andet spørgsmål har jeg fremsat i dag - det er vel lidt tidligt at lukke den
Har jeg misforstået noget ??

Kommentar
Fra : micmac01

Dato : 28-09-07 21:53

Hej igen

Nu har jeg fundet ud af hvad du mener med annullerede spg.
Jeg er nu usikker på, hvordan et spg bliver annulleret. Jeg kan ikke mindes, at jeg har aktivt annulleret et spg??!?

Hilsen Michael

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-09-07 22:01

Jeg ved ikke om du har misforstået noget.

Det gl. spørgsmål var vel ikke kun til mig, men jeg var den eneste der besvarede det, men et godt og rigtig svar skal vel ikke kun bedømmes med kun en stjerne. ?

Ja, det er da en udemærket afstressning, forøvrig har jeg også en 100% handicappet datter herhjemme.

"Det andet spørgsmål har jeg fremsat i dag - det er vel lidt tidligt at lukke den", Ja men problemet er at du annulerer dine spørgsmål.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-09-07 22:22

Nå, vores indlæg kom vist oven i hinanden.
Men lad os da gå til spørgsmålet.
Ja, den burde starte når du har tvunge benzin i den, så enten er gnisten dårlig, eller tændingen forkert indstillet, eller den er druknet, eller mangler kompression. Ingen grund til at hælde mere benzin i, tændrøret er vel våd?
"Tændingen er sat ca. 2 mm under top" Formodentlig 2 mm før top, i omdrejningsretningen.?
Og er der kompression nok på, ingen knækkede stempelringe, eller stemplet ikke vendt rigtig med pilen pegende mod udstødningen.
Og den smider vel ikke benzin ud af luftfilteret, når du prøver at starte?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : micmac01

Dato : 28-09-07 23:37

Hej igen

2 mm før top. Stempel ringene er ikke de bedste og ikke knækkede, men det bedste jeg lige havde (originalt). Den anden cylinder og stempel er til opboring lige nu, og bliver den, som den skal køre med (rent faktisk virker en Yamaha FS1 stempel i den, når den afkortes ca. 5 mm).
Kompressionen virker OK. Jeg var lidt bekymret over, om den ikke kunne komme af med udstødningsgassen og har løsnet den. Jeg har efterfølgende fået 1-2 sek. liv i den, når ejg har sprøjtet lidt benzin (0,3 ml via sprøjte). Jeg går ud i aften og kigger på karburatoren.
Jeg synes ikke at tændrøret er så vådt, som den burde, når der både har været choker på og fuld gas.
Hilsen Michael

Kommentar
Fra : micmac01

Dato : 29-09-07 14:50

Hej igen

Så har jeg arbejdet lidt mere med den idag. Jeg har ikke fået den til at køre bedre en beskrevet i går - stadig kun med dieselstart.
Jeg er lidt bekymret over, at jeg synes, jeg kan mærke, at der kommer luft ud af indsugningen. Det passer vel sammen med, at jeg ikke synes, at tændrøret er så vådt, som jeg ville have forventet, når der er fuld choker på? Det vil vel betyde, at den ikke er tæt i bundpakningen/krumtaphuset - at der kommer luft ind ?

Hilsen Michael

NB (motoren er nyrenoveret, nye lejer, simmerringe, ny pakninger )

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-09-07 15:47

Jeg er lidt bekymret over, at jeg synes, jeg kan mærke, at der kommer luft ud af indsugningen
Så du ikke at jeg spurgte: 28-09-07 22:22
"Og den smider vel ikke benzin ud af luftfilteret, når du prøver at starte?"

Nej det betyder ikke at der behøver være nogen utæthed i bundpakning, der kan være andre årsager, feks. at stempelet er hakket (Skåret noget af stempelskørtet, så stempelet bliver kortere)
For det er vel en model uden membran, hvor indsugningen går lige ind i cylinderen.
På de modeller, hvor indsugningen går lige ind i cylinderen, skal stempelskørtet kun lige nå op til det øverste af indsugningskanalen, når stemplet er i top. Hvis stemplet er "hakket" (Feks. savet en ring af stempelbunden)vil indsugningskanalen stå for længe åben, og smide luft bagud gennem karburatoren.
Normalt kan man se på stempelet at bunden er afsavet (Skæv-filet osv)
Forstår du ?

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : micmac01

Dato : 29-09-07 16:44

Ja

Det forstår jeg. Såvidt jeg husker, er stemplet hakket. Jeg tager cylinderen af (nok først) mandag aften. Jeg er væk i de næste par dage.

Det betyder, at jeg lige skal afvente, at jeg får den anden cylinder og stempel tilbage fra Cylinderservice.

Hilsen Michael

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-09-07 18:30

Jes, mange gl. knallerter kan tåle at blive hakket lidt, men får de for meget, så er det sket, og de vil slet ikke køre.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : micmac01

Dato : 07-10-07 00:07

Hej igen Palle

Jeg har kigget lidt mere på Benellien. Jeg har haft cylinderen af og kigget lidt. Det ser ud til at der er rigeligt benzinrester i krumtaphuset. Jeg har tørret det af og monteret det hele igen.
Stempelt er hakket ca. 5-6 mm. Når stemplet er i top, er stemplets indsugningskant ca. 2-3 mm ovenfor indsugningen. Udstødningssiden er lukket., når den er i bund, er udstødningssiden åben samt der er åbent for skyllekanalerne. Akkurat som det skal være.
Om hakningen er for voldsom, ved jeg ikke.
Jeg har en fornemmelse af, at benzinen ikke kommer ordentligt op til tændrøret, men bliver nede i krumtaphuset. Jeg kan ikke lige gennemskue hvorfor. Der burde jo være lidt mere liv.
Den starter og kører ca. 1-2 sek. på dieselstart i luftfilteret.
Så jeg kan vel ikke gøre andet end afvente den nye cylinder.
Hilsen Michael

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-10-07 00:47

Nææ, hakket er da ikke voldsomt, men måske for meget, det er jo forskelligt hvad de kan tåle.
Måske er dit problem for meget benzin, selvom den starter på diselstart, som jo nærmest er æter.
Måske render karburatoren over, hvis svømmernålen er beskidt eller defekt, (Det kan let testes, ved at skrue bunden af karburatoren, og holde svømmeren LET opad, så må der ikke komme mere benzin)
Men før det bliver lavet, kan du få bedre liv i den, hvis du lukker for benzinen, træder mindst 20 gange på kickstarteren, og lige så snart den kommer, lukker du op for benzinen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : micmac01

Dato : 07-10-07 07:46

OK
Jeg prøver i aften.... Karburatoren er en Del'Orto.

Jeg skal til håndboldstævne med min ældste datter i dag Det er jo altid hyggeligt og sjovt...

Hilsen Michael

Kommentar
Fra : micmac01

Dato : 07-10-07 07:46

OK
Jeg prøver i aften.... Karburatoren er en Del'Orto.

Jeg skal til håndboldstævne med min ældste datter i dag Det er jo altid hyggeligt og sjovt...

Hilsen Michael