/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
grundfos Alfa pro pumper
Fra : lham
Vist : 1225 gange
200 point
Dato : 28-09-07 07:14

Er der nogen der har erfaring med denne pumpetype-har pt i fritidshus med alm grunfoss pumpe kører hele tiden i vinterhalvåret og trækker derfor varmt vand rundt i 2 strengssystemet selv om alle radiatorers termostater er stillet på frostsikring-jeg forestiller mig at såfremt der ikke er noget forbrug på nogen af radiatorerne vil pumpen Alfa pro differenstrykpumpen i princippet gå i stå og jeg vil derfor spare varmetabet fra føderørene -er det korrekt?
Har ringet Grunfos men de henviser til VVS manden og han kommer med nogle "svævende forklaringer "

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-09-07 09:14

Jeg vil ikke spille kloge åge.
Men som jeg forstår det, er det vigtigt
at vandet cirkulerer hele tiden af hensyn til
rust- og andre partikler som ikke må sætte
sig i ventiler.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 28-09-07 09:38

I sommerperioden kører pumpen kun 10 min pr døgn ( via kontaktur ) netop for at pumpens lejer ikke skal sætte sig fast-det er godkendt af vvs manden -så vidt jeg har kunnet læse mig til vil alfa pro pumpen ikke gå helt i stå men altså indrette sit pumpetryk ? omdrejningstal afhængigt af hvor meget radiatortermostaterne begynder at åbne for vandet til radiatorerne ,muligvis hænger det ikke sådan sammen , men det er det jeg gerne vil vide noget om-og gerne fra nogle der har erfaring med sådan en pumpe

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 28-09-07 11:29

Lad dog et kontakturet styre den pumpen du har om vinteren, eks. 15 min hver 2 eller 3 time det skal nåk holde huset frostfrit, og spar udgiften en ny pumpe.
Og du kan få sat en udetermostat på så punpen kun kan køre hvis der er under eks. + 5 grader.

Du har i prinsippet ingen varme tab i et 2-strangssystem, når rørerne er inde i huset, for de virker jo som radiotor og afgiver varme til huset om vinteren, som der er brug for, for at holde det frostfrit.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 28-09-07 12:37

hejdu58

Ja i princippet-men pumpen sender altså vand rundt i føderørene uanset hvad termostaterne er indstillet på og det giver en altfor høj temp i huset-det der med at sætte timer på pumpen også om vinteren godkendes ikke af forsikringsselskabet -den der udetermostat er det en der bare kobles til den "gamle " pumpe eller skal jeg have en seperat styring til de 220 v til pumpen

Kommentar
Fra : shamran2

Dato : 28-09-07 13:47

Så vidt jeg ved virker den omtalte pumpe ved at opretholde et konstant tryk - ligesom din nuværende pumpe. Alpha pumpen kan blot mærke hvor meget modstand der er (lukkede radiatorventiler) og dermede regulere mængden af vand den presser igennem pumpen. Den går aldrig istå fordi den vil opretholde et konstant tryk.

.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-09-07 14:21

I et tostrengs anlæg er der ikke cirkulerende vand hvis alle termostater/ventiler er lukkede.
Altså vil pumpen stort set gå i stå.
Men da der er frost sikring / minimumsåbning vil den pumpe køre lidt og der forbruges lidt varme.
Du bør heller ikke sætte anlæget helt i stå, i længere tid.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 28-09-07 15:07

Er du sikker på at det er et 2-strengssystem du har,siden du skriver at rørerne afgiver alt for meget varme unnset hvad radiatorventilen står på, for der er kun cirkulation i et to strangssystem, hvis der er en radiatorventil der er åben, et 1-srengssystem er der altid cirkulation i og varme i rørerne.

Udetermostaten kan fås med et kontaktsæt til 230v, så den skal bare i serie med din pumpe. Og det annulere jo dit kontaktur så pumpen køre hele tiden, så hvad har forsikringsselskabet i mod det?

Du kan også sætte en indørstermostat op, der annullere kontakturet ved en temp på eks. ca. 0 grader, så køre pumpen heletiden, så er du dobbeltsikret og når tenp. kommer op på ca. 4 grader slukker pumpen,en termostat har jo en hvis hysterese mellem on & off.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 28-09-07 16:54

Heidu58
Der kører 2 rør rundt som hver radiator "står på " med et rør fra hver ende af radiatoren-er det ikke det der kaldes et 2 strengssystem. Måske er din løsning den simpleste og billigste-en indendørs termostat i serie med pumpen og så kontakturet parrallelt over termostaten for sikre den daglige "pumpemotion " og igen parralet over regulatoren en on /automatik kontakt for at kunne få mere end 2 grader i huset ? lyder det fornuftigt?-men billigt er det jo ikke det nærmer sig hurtig prisen for en Alfa pro pumpe , man må jo ikke selv strikke såden en regulering sammen.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 28-09-07 18:12

Jo det er et 2-strangssystem du har, men så må der være et forbrug på hele tiden siden rørerne altid er varme.

En indørstemp. føler er den billiste løsning og de fåes med 230v godkente kontaktsæt, og den skal bare forbindes i serie med pumpen med et 2 ledet 1,5 kvatrat kabel og en godkent kontakt til on/automatik, det burde være billiger end en ny punpe, og du sparre jo også lidt strøm når pumpen ikke køre, den nye pumpe køre jo altid.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 05-10-07 19:37

Altså, det første du skal kikke på er watt forbruget på de to pumper!
Mange af de nye trykstyret pumper,når de kører på lav tryk/hastighed, har samme eller næsten samme watt ( læs strøm forbrug ) som de gl. pumper på deres laveste hastighed. Så måske var det billigst for Jer at skrue helt ned på pumpetrin I på den gl. pumpe, spare pengene på en ny, og istedet skrue ned for fremløbstempt. på varmekilden, hvad den så må være? Olie, gas, fastbrændsel eller andet.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 06-10-07 06:27

gasmanden2
den gamle pumpe står på laveste trin, og selvfølgelig er det vigtigt at tage elbesparelsen med , men der hvor det virkelig batter vil være at få reduceret cirkulationen og i virkeligheden kun have cirkulation der er propertional med forbruget i radiatorerne. Radiatorsystemet er forbundet til fjernvarmeværket via en varmeveksler og "fødetermostaten " står på 3 "

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 06-10-07 08:22

Citat
Der kører 2 rør rundt som hver radiator "står på " med et rør fra hver ende af radiatoren-er det ikke det der kaldes et 2 strengssystem

Jo det er et 2-strangssystem du har, men så må der være et forbrug på hele tiden siden rørerne altid er varme.

Citat
men der hvor det virkelig batter vil være at få reduceret cirkulationen og i virkeligheden kun have cirkulation der er propertional med forbruget i radiatorerne. Radiatorsystemet er forbundet til fjernvarmeværket via en varmeveksler og "fødetermostaten " står på 3 "

Af hvilken grund er der varmeveksler på fjernvarmen, er det et krav? for anlæget kan bygges op så det lukker ved en forudbestent trykændring, hvis der springer et rør.
Er pumpen sjuntet over varmeveksleren, og derfor altid køre vand i gennem varmeveksleren og får varme på rørerne, når pumpen køre.

Citat
"fødetermostaten " står på 3 "

Hvad svare 3 til i temperatur, sæt den til lavere temp. så har du heller ikke så meget varmespild.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 07-10-07 05:27

hejdu58
Jeg ved ikke hvad 3 svarer til i temperatur , men vil prøje at sætte den ned ved næste besøg. Anlægget fik min far installeret da der blev installeret fjernvarme og han foretrak at gå med bukserem og seler og at fjerne varmefeksleren siger smeden vil være dumt nu den er der og rørene er fra 40-erne. Hvad betyder " er pumpen shuntet over varmeveksleren " ?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 07-10-07 08:36

Citat
Hvad betyder " er pumpen shuntet over varmeveksleren " ?

Fra varmeveksleren afgang(varm) går der et tyk rør (varmt vand) til pumpe, efter pumpe> *1. videre som fremløb til radiatorventilerne, fra afgang radiatorene ( afkølet vand) til varmevæksleren tilgang ( kold) *2. med denne opbygning kan der ikke være varme på rørrene i et tostrengssystem HVIS alle radiatorventiler er lukket, for der er ingen genstrømning af vand.

Hvis pumpen er shuntet over varmevæksleren går der et tynt rør fra *1 til *2 og der vil ALTID være cirkulation af varmt vand fra afgang *1 varmeveksler, igennem pumpen( når den køre) og igennen shunten og til *2 på varmevæksleren.

Hvis hele rørlængden i et tostrengssystem altid er varme er rørrene shunten for enden af systemet.

Fordel ved shunt er at det kommer hurtig varme til radiatorene.
Ulember er at der altid/kan være et hvis varmespild.