/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / FrontPage / Spørgsmål
10  PARKENSS 1050
Melorme.
Fra : Connie.du
Vist : 8575 gange
40 point
Dato : 03-02-03 19:25

Hej alle

Er der mon nogle der kan lære mig at avle mine egne melorme?
Jeg for som regel at vide, at dem køber man bare hos en dyrehandler.
Da jeg skal bruge mange, (til påfuglekyllinger) kan det jo godt blive dyrt,
derfor vil jeg godt lære at avle dem selv.
På forhånd tak.

Hilsen Connie.

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 50 point
Dato : 03-02-03 20:06

Hej Connie

Det er meget let. Du anskaffer en portion melorme, et lille - f.eks. 25 l akvarium, med et tætsluttende låg/helst et låg af f.eks fluenet som kan købes i ethvert byggemarked - nogle aviser og nogle kartofler.

Du starter med at lægge nogle skriver rå kartoffel i bunden (det er for at give fugt). Start med en 5-6 skiver, lidt afhængigt af hvor stor dit akvarie er. Jo større og jo flere larver du starter med, desto flere melorme vil du kunne dyrke. Herefter hælder du dine indkøbte melorme i. Derefter river du nogle avissider ud af avisen, krøller dem sammen og putter dem i akvariet til det er næsten fyldt. Stiller akavriet lidt lunt (stuetemp.)
Så er du allerede igang med din melormekultur. Grunden til at jeg skrev et akvarie med tætsluttende netlåg, er at larverne udklækkes til biller som helst skal blive inde i akvariet), for derefter at producere flere melorme. Jeg kan godt love dig, at du vil få succes med din melorme-kultur. Jeg har selv stuefugle og har en kultur igang, som er flere år gammel. Husk at udskifte kartoffelskiverne engang um ugen, og når aviserne er blevet for "gennem-ædte", skift og dem ud.
Brug forøvrigt kun avissider uden farvetryk, da dette er det rene gift.
Held og lykke med din nye melorme-kultur. Du vil spare mange penge.

Med venlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 03-02-03 20:10

Connie, hvis du har flere spørgsmål, så bare kom med dem. "Jeg skal være der som et søm".

Med venlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : als

Dato : 03-02-03 20:41

melorme og frontpage?????
Er det mig som har sovet for længe?

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 03-02-03 21:14

Nej, als det tror jeg ikke du har, men har vi ikke alle begået denne fejl??
Vi er inde i et "emne", kommer i tanke om at stille et spørgsmål eller komme med et tip, gør det, - og emnet bliver ikke "helt" rigtigt.
Jeg kan selv huske hvor svært det var at være NYBEGYNDER. Jeg lavede også nogle ordentlige "bøffer". Men jeg fil alligevel svar på mine spørgsmål.

Med venlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : als

Dato : 04-02-03 08:02

Jo selvfølgelig Franksp. Gør blot opmærksom på at det er en forkert gruppe, sådan at man ligesom kan tænke over det til næste gang. Måske er Connie ikke klar over det. Jeg husker at der var én som konsekvent brugte windows-gruppen til alt muligt. Ikke bare én gang men mange gange. Og selvfølgelig skal connie ha' hjælp til sit spørgsmål også selv om det er i en forkert gruppe. Jeg ville ikke gøre hende ked af det.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 11-02-03 18:40

Hej Connie

Iøvrigt kan jeg se at jeg har glemt en vigtig ting. I bunden skal du anlægge et bundlag af klid, havregryn eller hvedemel. I stedet for kartoffel kan du også bruge skiver af æble eller agurk.
Det var lidt flovt, at jeg havde glemt melormenes mulighed for at trives og yngle, nemlig deres mad.

Franksp

Kommentar
Fra : Connie.du

Dato : 11-02-03 18:44

Hej Franksp

Tak, men det viste jeg, det er jo det melormene går i.
Så det er som det skal være.
Hilsen Connie

Godkendelse af svar
Fra : Connie.du

Dato : 11-02-03 18:49

Tak for svaret Franksp.
Jeg får rodet godt rundt i det.
Men jeg lærer det nok en dag.
Tak for dine hurtige svar.
Og dine søde ikoner.
Hvor finder jeg dem ?
Hilsen Connie

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 11-02-03 18:57

Hej Connie

Her sender jeg dig linket til de søde ikoner.

http://www.kandu.dk/dk/faq.asp#20

God fornøjelse. Jeg glæder mig til at se dine spørgsmål eller tips med søde ikoner

Med venlig hilsen
Frank