/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Mortens juleaften
Fra : Camamaka
Vist : 4879 gange
50 point
Dato : 25-09-07 16:33

Jeg har læst Johannes v. Jensen's novelle, "Mortens juleaften"
- Men jeg har svært ved at finde en morale i historien
Nogle der kan hjælpe mig?

Kommentar
Fra : Therese05

Dato : 25-09-07 19:10

Hej. Det er en konflikt mellem karlen og husmand. Moralen er, hårdt som det kan lyde, at det man ikke dør af bliver man stærkere af.

"Styrk dig en gang i savnet, homo sapiens! Husk, end ikke hundene hungrer kun for at hungre". Står der til sidst i den version jeg har.

Nutidsdanskeren ville klynke meget over sådan en tur og den fejlagtige levering af zinkrullen. Morten ligger sig bare i sengen og tager ikke mere skade af turen (han bliver jo hurtigt frisk igen). Morten brokker sig ikke til Ingvar eller til de andre ansatte for den sags skyld. Han tager bare de "tæsk" livet giver ham. Det er tidstypisk i 1890érne - dengang kendte man sin plads - Morten er bare karl og Ingvar Husmand, og de vidste begge, hvem der var "den store" så at sige. Uanset hvad ville Morten tabe, hvis han startede en diskussion. (Hvilket også ville være fuldstændig utænkeligt).

Jeg håber, kan bruge mit svar. Ellers spørg noget mere, så skal jeg se om jeg kan svare på det ;)