/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Indløbsvarme
Fra : stardust04
Vist : 940 gange
500 point
Dato : 23-09-07 13:05

Jeg er lige flyttet i et rækkehus hvor varmen kommer fra ejerforeningens centralvarmeanlæg der er styret af udetemperaturen.
Jeg synes vores indløbsvarme er meget lav og kunne godt tænke mig at høre om der er nogle der kan fortælle om vi har et problem eller evt. hvad problemet kunne være.
Ved 17 grader udenfor er vores indløbsvarme ca. 31
Ved 10 er den ca. 38
Ved -2 fik vi den kun op på 43

Er dette normalt.
Jeg har tømt al luft ud af systemet, hvilket ikke gav nogen reaktion.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 23-09-07 13:57

Ved almindelig udekompensering lyder det meget fornuftigt. Du skal ikke tænke konventionelt, således at kun de øverste par cm er varme, men justere dine radiatorer således hele radiatoren er varm, eller næsten.

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 23-09-07 14:01

Det lyder til at være meget lavt, jeres vand i den varme haner må da føles lidt kold at bade i ?. Jeg vil da mene i skal have det ind med omkring 60 grader. Har du mulighed for at se hvor meget flow der er i systemet ( kan sikkert aflæses på energimåleren ) ?

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 23-09-07 14:10

Citat
Jeg er lige flyttet i et rækkehus hvor varmen kommer fra ejerforeningens centralvarmeanlæg der er styret af udetemperaturen.

Ved -2 fik vi den kun op på 43

så vidt jeg ved er der ikke - grader i danmark nu, og du skal da heller ikke ha varme på radiatoren nu når det er styret af udetempereturen da vi er oppe på 15-20 grader, så hvis du ikke får det varme du syntes du skal ha skal du klage til ejerforeningen eller en varmemester hvis i har sådan en.

Hedvand skal normalt ligge på 90 grader når det kommer ind hvis i har det

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 23-09-07 14:10

Med mindre jeg har misforstået noget taler vi om radiatorvand, right?

60 gr fremløb var noget man brugte i halvfjerdserne og når man har fjernvarme og veksler.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-09-07 16:50

Varmemesteren kan sagtens kompencere kurven, eller ændre fremløbstemperaturen, hvis i er flere der syntes det, men måske er det fordi du har extra behov for varme, eller din bolig er udstyret med for få eller for små radiatorer.
lordfs1nelson Vi snakker radiator-vand og ikke varmtvandshaner, som styres af en særskilt termostat.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-09-07 17:30

Styring af vandtemperaturen efter udetemperaturen og solindfald har fanden skabt.

Jeg har heldigvis aldrig boet i sådan noget, men jeg har haft kontor under sådanne forhold.

når middagssolen om vinteren strålede på føleren måtte vi fryse , og når den om eftermiddagen kom om på vores side (og vi skulle hjem) blev der for varmt.

Kort og godt. vvs tosserne og varmemestre forstår ikke reguleringsteknik.
Det ender med to indstillinger: for varmt eller for koldt og aldrig tilpas.

Hvis man i et rum vil regulere til tilpas temperatur, kan det kun gøres med en termoføler i det pågældende rum, og ikke nede i kælderen eller ude på en husmur.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 23-09-07 17:57

Citat
når middagssolen om vinteren strålede på føleren måtte vi fryse , og når den om eftermiddagen kom om på vores side (og vi skulle hjem) blev der for varmt.

Sådan en måler sidder altid i nord altså ingen sol

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 23-09-07 18:37

nu skriver jeg måler jeg mener følere

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 23-09-07 19:35

Jeg tror da også Transor har misforstået noget. Kun idioter monterer en udeføler på sydsiden.

Kommentar
Fra : stardust04

Dato : 23-09-07 19:37

Nu var det måske forkert at skrive, at viligevar flyttet ind, men vi har dog boet i huset hvor der har været minus grader udenfor.
Da jeg spurgte varmemesteren så mente han at det var fordi der var luft i systemet, dette havde jeg dog tømt ud og der kom ikke nogen videre forklaring herefter.
Hvis små radiatorer kan resulterer i en lavere indløbs temperatur så er det måske der problemet ligger, jeg troede bare ikke at det ville have nogen indflydelse på indløbstemperaturen.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 23-09-07 20:06

Næh hov, betingelsen for at anvende relativt LAVE fremløbstemperaturer er selvfølgelig STORE radiatorer. Er radiatorerne små, eller måske ligefrem FOR små, skal der lidt mere temperatur til for at du kan varme ordentlig op.

Men er hele radiatoren varm? Er der varmt nok i rummene? Hvilket fyringsanlæg snakker vi egentlig om? Gas, olie, fjernvarme eller hvad?

Fordelen ved lave fremløbstemperaturer er mindre varmetab i rørsystemer. Hvis det er gas - bedre virkningsgrad. Og hos dig "blødere" varme.

Kommentar
Fra : stardust04

Dato : 23-09-07 20:16

Det drejer sig om fjernvarme og da det var en del koldere i vejret havde vi faktisk problemer med at få temperaturen i huset til at komme op på 20-21 grader.
Det skal siges at huset er ordentligt isoleret og der er termoruder over det hele.

Accepteret svar
Fra : Snedig

Modtaget 500 point
Dato : 23-09-07 20:22

Hmmmm kender problemet. Brok dig til varmemesteren og insister på at kan skal forskyde kurven lidt, såfremt du har problemer med varmen når det er varmere end + 5 ude. Har du problemer ved koldere end + 5 ude, bør du bede om lidt højere kurve.

Var hele din radiator varm, det svarede du aldrig på. Muligvis kan man også forstille sig at lidt højere flow på pumpen kunne løse opgaven.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-09-07 22:57

"Hvis små radiatorer kan resulterer i en lavere indløbs temperatur" Nææ, indløbstemperaturen er selvfølgelig den samme, men din stue bliver ikke varm med en lille radiator, selvom den får indløbstemperaturen.
Desuden er det da svært at måle indløbstemperaturen nøjagtig, det kræver feks. en dykføler, og ikke det termometer der "bare" er klemt uden på røret, den vil altid måle nogle grader lavere.
Men hvis du fryser, på grund af for lav fremløbstemperatur, kræver det jo at din radiatortermostat kalder på varme, og det kan være den skal stå lidt anderledes end normalt, da ingen er kalibreret 100%.
Indstilling 3 svarer normalt til ca. 20oC.
Indstilling 4 svarer normalt til ca. 23oC.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : stardust04

Dato : 24-09-07 06:54

Hele radiatoren er varm på alle sammen i huset, jeg har desuden været rundt og snakke lidt og det tyder på som snedig siger, at kurven skal forskydes lidt.
Jeg takker mange gange for alle de hurtige og kvalificerede svar der kommet.

Godkendelse af svar
Fra : stardust04

Dato : 24-09-07 06:54

Tak for svaret Snedig.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 24-09-07 09:06

Velbekomme. Det er ikke ualmindeligt at den knibes lidt på temperaturerne i de hellige besparelsers navn