/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
To maskiner på samme port?
Fra : rkl
Vist : 614 gange
45 point
Dato : 18-09-07 22:40

Jeg har en NAS server og en ASUS WL500W router med en ekstern usb hd tilkoblet.. Begge kører ftp på det lokale netværk. Jeg vil gerne have mulighed for at tilgå begge ftp-servere fra nettet (wan'et), men jeg kan jo ikke forwarde port 21 til to ip'er på samme tid.
Jeg har efter LAAANG tids kamp opgivet at køre på andre porte end 21, så det er IKKE en mulig løsning.

Hvad kan jeg gøre for at få "ekstern" adgang til begge servere på samme tid?

Med venlig hilsen
Rasmus

Kommentar
Fra : Tranceman

Dato : 18-09-07 22:52

Det er ikke muligt at køre på samme port på samme netværk
Vil helt klart selv køre port 20 og 21 eller måske 21 og 2121
bare for at holde standarden det burde være muligt på NAS at ændre til et anden portnummer

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 18-09-07 23:10

Nej jeg er med på at jeg ikke kan køre to maskiner på samme por samtidig men jeg kan IKKE ændre porten på NAS-serveren. Jeg aner ikke hvad der er galt.

NAS'en kører vsftpd og der bliver meldt en fejl "bad bool ... osv osv" når jeg eksekvere en vsftpf.conf som denne. (blot et eksempel - har prøvet alle muligheder)

Kode
anonymous_enable=YES
nopriv_user=root
local_enable=YES
write_enable=YES
local_umask=022
anon_upload_enable=YES
anon_mkdir_write_enable=YES
dirmessage_enable=YES
xferlog_enable=YES
listen_port=2121
connect_from_port_20=YES
#chown_uploads=YES
#chown_username=whoever
#xferlog_file=/var/log/vsftpd.log
#xferlog_std_format=YES
#idle_session_timeout=600
#data_connection_timeout=120
#nopriv_user=ftpsecure
#async_abor_enable=YES
#ascii_upload_enable=YES
#ascii_download_enable=YES
ftpd_banner=Welcome to the BroadNAS FTP service.
#deny_email_enable=YES
#banned_email_file=/etc/vsftpd.banned_emails
#chroot_list_enable=YES
#chroot_list_file=/etc/vsftpd.chroot_list
#ls_recurse_enable=YES
listen=YES
#secure_chroot_dir=/
#chroot_local_user=YES

Jeg tror fejlen ligger et andet sted, end i vsftpd.conf, men har opgivet at finde den.

Istedet er jeg nu på jagt efter et alternativ. Min midlertidige er at åbne for webkonfiguration (wan) så jeg på den måde kan vælge hvilken lan-ip der skal forwardes til port 21, men det er jo ikke så holdbart...

Alternativt har jeg overvejet noget med en lokal genvej fra den ene server til den anden. Sådan at når udfra kommer ind udefra kan have et "lokalt link" mellem serverne, emn ved ikkelige hvordan det skulle gøres...

vh Rasmus

Kommentar
Fra : Tranceman

Dato : 19-09-07 09:02

hvad sker der hvis du ændrer

connect_from_port_20=YES

til

connect_from_port_2121=YES

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 20-09-07 20:43

får samme fejl..

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 30-10-07 19:28

jeg lukker

Annuller spørgsmålet
Fra : rkl

Dato : 30-10-07 19:29

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål