/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Ny pc m. sataII harddisk hjælp
Fra : h_bmv
Vist : 688 gange
100 point
Dato : 12-09-07 23:10

Ny med SATA hjææælp

Så skulle man lige hjælpe den her kammerat med at købe første PC, og lokke ham fra playstation….

Det blev til den her : http://www.pc-lager.dk/comp_grund_konfig.php?konfig_id=22&opt=40&type=computere

Vi skal selv installere Xp proffessional 2002 DK på den, men for det første finder den kun ca. 131000 mb, et stykke under de 320 GB, det prøvede vi så modvilligt at lade det være ved det, ved første genstart og start af Windows skærmen crasher den kort efter og kommer med en alvorlig fejlmeddelelse (blå skærm), om at køre CHKDSK /F og et langt fejlnummer.Samt meddelelsen "fjern eventuelle nyligt installerede harddiske eller harddiskcontrollere. Sørg for at harddisken er korrekt konfigureret og afsluttet" OSV. Men det kan jo lissom’ ik’ pas’ at den fejler noget?, vi har jo lige tændt den og købt den og ville installere windows!....…

Kig konfigurationen fra Århus pc lager..Det er vist en sataII Harddisk?

Vi har ALDRIG prøvet SATA før, kan i hjælpe os i gang med denne pc der skal bruges nu på fredag aften… Gaming i ved

Mvh., på forhånd tak fra ”h_bmv” og ”mogens6” som PC’en lige pt. står ved, hvorfor han også spørger og kører tråden her videre.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 12-09-07 23:39

Hvis du vil ha' hele harddisken til disposition ved installering af Windows Xp, skal du ha’ SATA driveren klar på en diskette ved installationen.
Først under installationen skal der på et tidspunkt trykkes F6 for at installerer ekstra drivere.
Når installationen beder om det skal du sætte du disketten i og trykker S for at installerer driveren.

Du kan også under installationen oprette en partition (Jeg plejer at anvende 10 – 30 GB) og installerer Windows på den.
Resten af harddisken kan du så partitionerer og formaterer fra Diskhåndtering i Windows XP.
Vel at mærke når Windows SATA driveren er installeret.

Nogle gange er det nok at installerer SP2 eller SATA-driveren under hardware i Windows Update.
Gambrinus
PS : Driveren finder du sikkert på bundkortets hjemmeside.

Accepteret svar
Fra : hcma

Modtaget 50 point
Dato : 13-09-07 00:47

ang. install af/på SATA harddisk: http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 13-09-07 09:13

Desuden skal du have SP2 indstalleret, så får du resten af disken med også.

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 13-09-07 15:38

Hej her med mange Tak indtil videre..Vi vil kigge på det her i dag, og prøve de ting af som i har forklaret...

mogens6

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 13-09-07 22:45

Vi har nu fundet ud af det enten kræver at vi monterer et diskettedrev for at få sata driverne installeret ved "windows xp proffessionel DK" installationen via F6, eller at vi integrerer driverne via det såkaldte "slipstreaming"....

Der er ikke diskettedrev i pc`en.

Vi må ikke åbne pc'en da der sidder et klistermærke som rives over ved åbning af kabinettet, og vi hermed kan miste reklamationsretten, skide smart århus pc lager ... en statinær pc man ikke må modificere!?!?!?

Vi vil nu gerne prøve at lave en sådan komplet xp disk med sata, sp2 og alle opdateringerne fra microsoft... i hvertfald mindst med sata driverne...

sådan som det evt er beskrevet i disse links:
I dette link er der tale om et andet bundkort end vores..Hvor "zip" filen er med andre drivere end dem vi skal bruge!
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata2.htm

Eller evt via Nlite som kan tilføje sataII drivere og sp2 pakke til xp cd.

http://209.85.135.104/search?q=cache:kZ4Vd5MFiIwJ:www.pcworld.dk/art/7392%3Fpage%3D27+nlite&hl=da&ct=clnk&cd=3&gl=dk

Eller dette?

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=295

hvis i da ikke har en endnu nemmere løsning??

Vi kan sende filerne fra bundkort cd-rom`en

men det kræver at i vil hjælpe os totalt med at rette programeringen til, måske skrive det for os...

Kan vi nå det til Fredag aften?

På forhånd Tusind Tak

Mvh. h_bmv og mogens6

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-09-07 22:56

Som sagt :
Lav en partition på 20 - 30 GB under installation af windows.
(Større hvis du vil ha' det, men jo mindre des hurtigere er det at formaterer C-drevet næste gang)
Installer på den.
Installer SATA driveren fra / i Windows. Eller måske virker den efter installation af SP2
Gå ind i Diskhåndtrering og partitioner resten af harddisken.
Gambrinus
Ja...... Og så si'r de, at man kan undværer diskettedrevet.
Det er sørme godt at ha' også til de lidt skrappere rep. programmer.

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 14-09-07 00:07

Hej Gambrinus.

Tak for dit svar kl 22:56. Det har vi prøvet, da det absolut ville være den letteste måde at gøre det på.. Godtnok med en større partion.

Dette gjorde vi..!

Når vi kom ind på opret partions siden i xp install, der oprettede vi kun 1 partion c:/ på 100 mb.
Og bad xp installerere på den partion. Men der sker den samme fejl. Den kopiere filerne og når pc genstarter første gang med "windows xp logo" går der ca hmmm 20-30 sekunder hvor bjælken viser at den tænker. Og så kommer den samme "blå fejl skærm igen"

Vi prøvede også med 1 partion på 80 mb. Bagefter, hvor vi slettede og oprettede 1 ny partion.

Så det var meget ærgerligt da det ellers var en god og nem løsning.

Venlig Hilsen Mogens6

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-09-07 01:11

Hvordan har din windows XP CD det ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 14-09-07 01:32

Den windows xp cd han har skulle være i orden..! Men nu har jeg prøvet at integrere med Nlite. Og downloaded xp service pack 2 via microsoft. Og også integreret de serial sata drivere fra bundkorts cd-rom`en. Til hans cd. Eller en Nlited version af hans cd.

Så skal jeg nu prøve at brænde en iso via nero..

Så det må jeg se på om kan lykkedes?

Venlig Hilsen Mogens6

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 14-09-07 07:56

[B]Her er så løsningen på hele problemet[/B]

Et program jeg faldt over da vi fik vores problem...

Programmet Nlite er et program som kan integrere ting til ens xp cd. Så som sp2 pakke, drivere som windows, ikke har eller ikke kan finde ved installation af xp. Man kan også integrere hotfix og undlade ting at installere så ens windows bliver lettere og fylder mindre. Og programmet kan mange flere ting end det!

1) Jeg installerede Nlite fra et link højere oppe, på min pc.

2) Satte xp skiven i og lavede en mappe som jeg kaldte "XPCD" kopierede alle xp filer over i mappen.

3) Gik ind på microsoft opdate og ind på "brug administrator indstillinger" Og trykkede på linket "Windows opdate kataloget"

4) søgte på service pack 2

5) Downloadede sp2 til en ny mappe.

6 Startede/åbnede Nlite og valgte hvilke opgaver jeg ville udføre. Der er en 3 siders guide på Nlite hjemmeside omkring hvordan det bruges!

7) integrede sp2´+ sata drivere fra bundkortets cd-rom. Som jeg dog havde lagt på et usb lager. Da jeg kun skulle bruge 32 bit driverne og ikke ville tage fejl der.

8) Fik Nlite til at integrere det hele. Og programmet sluttede af med at lave en iso fil med det hele på.

9) Brænde iso filen med nero 6.0 ved at bruge "nero start smart" Og så bare vælge "brænd image til disk" Og så langsom hastighed og finalize..

10) Sætte den færdig pakkede nlite xp sp2 i hans nye pc.

11) Og derefter kørte det hele uden "blå skærm" og uden problemer indtil videre..

Dog kan jeg ikke installere lyd driveren fra bundkort cd-rom med onboard driverne, da den meddeler at hardwaren ikke understøtter de drivere som er med på cd fra bundkortet...Super mystisk, Men regner og håber bare det er en bagatel, og håber den rigtige driver så kan findes på nettet?

Vi giver point enten her i aften eller i morgen til den person som kom tættest på svaret..

Ellers mange TAK

Hilsen Mogens6 og h_bmv

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 17-09-07 20:50

Lydkort problemet blev løst på denne måde : under enhedshåndtering / opdater driver / led efter nye drivere også på internettet. Den fandt noget og herefter kunne lydkortets originale software også installeres.

Mvh.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 17-09-07 21:23

Lækkert med de tilbagemeldinger.
Så lærer vi andre også noget.
Gambrinus
(Mere værd end point)