/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
Kan ej maile til TDC-kunder
Fra : Ysseven
Vist : 1754 gange
10 point
Dato : 10-09-07 18:17

Da jeg ved, at jeg ikke er den eneste, som har omtalte problem, så kan dette ses som en "service"-opfølgning en tidligere tråd, som endte med at skifte indhold:

http://www.kandu.dk/Spg109162.aspx

Til nye læsere: Jeg har en gammel TDC-mail-adresse, men fik for flere år siden en anden udbyder (og dermed en anden server til min udgående post). Det har i starten ikke været noget problem, men på det seneste kan jeg ikke længere sende post til TDC-kunder! Der går ca. 2 dage, og så kommer skidtet tilbage med beskeden:

Citat
----- The following addresses had permanent fatal errors -----
<xxx@mail.dk>

----- Transcript of session follows -----
554 permanent problems with the remote server fpo.mail.dk

Og det gælder samtlige TDC-mails, også webspeed m.v. En anden fejlbesked (fra ukendt udbyder) omtaler SPF som årsag.

Problemet er, efter min bedste overbevisning, at TDC (og nogle andre) spam-tjekker mails til sine kunder ved at sammenligne påstået afsendermail med faktisk afsenderserver. Og hvis det ikke er den samme, så afvises mailen. Så TDC skal i min mailkonto-opsætning give grønt lys for mails, der kommer via min nuværende udbyder, og så skulle den skid være slået... Men det er åbenbart et større projekt.

Problemet opstår kun, når jeg skriver i Outlook Expres - men det der logisk nok ikke, hvis jeg skriver via TDC-online, men det er mere bøvlet. En løsning kunne være, at få en anden mailadresse, men det ville jeg ikke.

Så efter utallige samtaler og mails med TDC ligger sagen nu (takket være en mægtig flink medarbejder) hos en af "de store", og med lidt held kommer der et svar / en løsning indenfor en overskuelig tid.

Jeg har dog for en sikkerheds skyld fået mig en gmail, som minder meget om TDC-mail.

Fortsættelse følger!

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 11-09-07 09:27

SPF-fejlen har at gøre med to ting: dels KAN dit IP-nummer være blacklistet. Hvis du har variabel IP, så sluk og tænd 1 time til halv-anden senere. Så burde du have nyt IP... Men ligeledes: HVIS du kan udfylde login også ved afsendelse af post, så går du ikke via din internetudbyders smtp-server (udgående postserver), men via den "ægte" som passer sammen med e-mail adressen du sender fra.

Det er altså en slags sikkerhed du rammes af, og må jeg foreslå dig, at overveje at skifte til Mozilla Thunderbird hvor du kan foretage dette login på udgående post.

Held og lykke.

--
Med venlig hilsen

Henrik Blunck
www.blunck.dk - www.tjenfritid.dk
www.ad4life.eu - www.polblog.dk

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 11-09-07 18:42

Citat
Det er altså en slags sikkerhed du rammes af

Jeps.

Og jeg er rimelig sikker på, at jeg har fast IP-adresse.

Men problemet er forholdsvis nyt, voldsomt tiltagende - og garanteret med TDC-kunder.

Jeg sender fint til alle andre...!

Og jeg har i dag fået en orienteringsmail fra den flinke TDC-medarbejder, der fortæller, at sagen stadig ligger hos "de store". Men hun holder da øje med sagen - og det er da altid noget.

Accepteret svar
Fra : linux-man

Modtaget 5 point
Dato : 11-09-07 18:47

OK. Hvis TDC er på sagen, så sker der da noget.

Straks værre hvis du slet ikke kunne afsende post, ikke sandt?

Tak for dit spm. Fortsat god aften.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 19-09-07 10:18

JUBEL...!!!!!

Nu virker skidtet...!

Løsningen kommer her:

Serveren til udgående post skal hedde asmtp.mail.dk med port 25 (standard).

Men tricket ligger i, at man faktisk skal tvinge postprogrammet til at logge på hos TDC. Det er ikke nok under adressens "Egenskaber/servere" at sætte flueben i "Min server kræver godkendelse" til udgående post....

Man skal dér ind i indstillinger og markere "logon-oplysninger" og én gang til angive de samme oplysninger som ved indgående post.

En stor tak til Laura og Lars (og hans sparringspartner) hos TDC for en utrættelig indsats, der løste en enormt møgirriterende problem!

Godkendelse af svar
Fra : Ysseven

Dato : 19-09-07 10:50

Tak for svaret linux-man.

Selvom der ikke er megen fidus i at kunne sende, når ikke posen kommer frem...

Men tråden skal jo lukkes!