/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kalk på vinyl!
Fra : Djkruntz
Vist : 9255 gange
50 point
Dato : 07-09-07 13:13

Jeg har et badeværelse med vinyl gulv og vinyl på vægge v. bruser.
Det er ved at blive hvidt af kalk og det skal fjernes.
Men hvad skal jeg bruge til at fjerne det med?
Har prøvet at gøre det rent med "Minus Kalk" da det var det jeg havde, men det virkede ikke ret godt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-09-07 13:16

husholdningseddike eller eddikesyre fortyndet til samme styrke, cirka 1 + 4. Hæld en dråbe sulfo i og sprøjt det på eller smør på med en klud. Og giv det så lidt tid til virke inden du skyller af. Måske skal du gi flere gange, hver kubikcentimeter eddike kan kun opløse en vis lille mængde kalk.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : annette-sejr

Dato : 07-09-07 15:43

Sidder og tænker på om man må bruge syre på vinyl ! måske ødelægger du overfladen. Kunne du ikke kontakte en forhandler og spørge inden du fortsætter. God weekend. Annette

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-09-07 16:35

Du har ret: Man må ikke bruge saltsyre på vinyl, men eftersom eddike(-syre) har været brugt til afkalkning i halve århundreder og vinyl på gulv og vægge næsten lige så længe, var der nok advaret højlydt om det.

I øvrigt er mikrofiberklude med eddike fine, hvis det er glat vinyl.

Kommentar
Fra : Yatowi

Dato : 07-09-07 18:37

Du kan roligt anvende eddikesyre på vinyl (PVC). Saltsyre må ikke anvendes da det kan gå i forbindelse med vinylen.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 07-09-07 18:45

Prøv med WC rens det er efektiv

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 07-09-07 18:52

husk og skyl af bagefter

Kommentar
Fra : janik

Dato : 07-09-07 23:37

Alfix laver et produkt der fjerner kalk på marmor ,det kan også bruges på vinyl.
Jeg kan ikke huske lige hvad det hedder men spørg hos trælasten...

Kommentar
Fra : annette-sejr

Dato : 08-09-07 08:35

Altså ! ! Jeg er ikke kemiker men syre er vel syre. Ved at Matas sælger en marmorrens, og de har også noget beregnet til emaljerede badekar der ikke må behandles med syre. Mvh. Annette