/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Udendørs rist
Fra : AlexBJeppesen
Vist : 2074 gange
100 point
Dato : 02-09-07 22:49

I min kældernedgang skal der lægges klinker i den forbindelse er der et afløb(vandlås) det er støbt med gulvet inderrør er 200 mm og uden om en 300mm rund rist,da mit gulv bliver hævet 2-3 cm skal jeg have en anden type rist,findes der en indsats som passer på de dimensioner som man kan sætte oven i den eksisterende og så støbe gulvet hentil?
Eller hvad gør jeg?
Mvh Alex

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 02-09-07 23:10

Kan du ikke bare hæve risten i dens nuværende leje ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-09-07 00:14

Du får bare en ny rist med karm, rund eller firkantet, som du ligger i det nye gulv, mellemrummet glattes med lidt beton, det er tæt, men sæt en klud i, så du ikke spilder beton ned i vandlåsen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 03-09-07 23:48

Øh.. Er der ikke noget med at det altid er der, altså ved risten, der er problemer ved hushandel...
Utæt, altså!!

--> pallebhansen er du vvs'er "for real" eller gør det selv?..

Vi er ved at bygge om, og noget af det min mand (tømre) ikke selv vil røre er afløb og el!!

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 04-09-07 06:56

Det er riste i badeværelse/kabine. Dels for at det er indendørs, og det er jo altid rum med gu-membran, så der kræves at de er fuldstændig tætte, så ikke der er mistanke om utæthed, så fugt kan finde igennem betonen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-09-07 16:43

Son "stilkene" skriver så er det badeværelsesafløb, der tit er problemer med, specielt hvor der er gulvmembran. Problemerne der er mange: For lille afløb, ikke mulighed for at tage en vandlås op, for høj rist, så vand står udenom, 1* fugning, mm.
Men i dit tilfælde er der jo ikke de store faldgruber, og vi snakker jo ikke om alverden i cms hævning.
Beton er jo nærmest ugennemtrængelig, ligesom fliserne og fugerne og det de ligges i, jo også er baseret på beton.
Men hvis du har en "løs" vandlås dernede, skal den jo stadig kunne tages op. Men er røret med "stor" vandlås, er der slet ingen problemer.
Jo, jeg er uddannet VVS-installatør.
1*: Der er lavet en del fusk, hvor vandet løber godt nok over karmen, men så løber under karmen og ud i feks. spånpladegulv. Og derfor er det godt at sætte karmen ned i elastisk fugemiddel, eller i det mindste, fuge indvendig mellem karmens bund og røret.
Men i dit tilfælde er der ikke problemer, for hvor skulle vandet kunne løbe hen?
Tømre plejer da at kunne lave lidt af hvert, måske ikke el, men ?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 04-09-07 18:40

JO,jo..
Det gør han også....
Men efter vi én gamg har måtte "fuske" os til en underskrift angående dræn;
så rør han helst ikke det med vand!!
Men det er en anden historie!!

Godt at du kan svare Alex på hans spørgsmål..

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 05-09-07 00:12

Hej Alex.

Ja, pallebhansen er, som han plejer, inde på noget af det rigtige - og ude i sådan en kældernedgang kan du sagtens lave det som han skriver - du kan evt. lave lidt "forskalling" af nogle stumper plade eller af nogle brædder således at du kan støbe et lidt tykkere lag lige ved rørenden og som så passer til rammen på den nye rist (rund eller firkantet) og så er det med kluden i vandlåsen en rigtig god ide ..... herefter kan du så støbe rammen til risten i sammen med det tynde lag du åbenbart vil lægge på hele gulvfladen - det er jo helt fint, hvis risten bagefter sidder ca. klinkens tykkelse lavere, så bliver der ikke problemer med at der står vand bagefter .....
Held og lykke med arbejdet
mvh
Benny