/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Studieretningsprojekt i 3.g
Fra : Frk-Anna
Vist : 7102 gange
500 point
Dato : 01-09-07 15:25

Hej, jeg går i 3.g og skal skrive studieretningsprojekt her om et par måneder, men kunne godt tænke mig at få nogle ideer til emner allerede nu, da jeg er helt tom for forslag selv.

Min studieretning hedder: mat A, fys B, kemi B og bio B
Altså skal jeg have matematik med - hvilket jeg synes er svært at koble med nogle af de andre (hvis det skal være bare en smule svært matematik - og ikke bare beregninger)

Det må nok også hellere lige nævnes, at jeg afsluttede kemi sidste år, så derfor kan det måske godt være lidt svært at komme ind i det igen - lidt "farligt" at ligge vægten på det i hvert fald.

Jeg kunne godt tænke mig, at have noget lidt svært matematik med (da jeg er rimlig god til det), så derfor må vægten meget gerne lægge på det.

Desuden er jeg også rimlig god til dansk, så hvis det kunne være en kombination af de to, ville det være optimalt - men det er jo ret svært.

Hvis nogle har ideer, hvor fysik indgår, vil jeg bare lige sige, at det helst ikke skal være der vægten ligger i hvert fald - da jeg har lidt svært ved det (men kan dog sagtens finde ud af det).

Tilsidst vil jeg helst undgå historie og gider ikke at matematikken indgår som statistik.

Ved godt det ikke er nemt at finde nogen emner ud fra mine kriterier - derfor jeg vil bede jeg om hjælp.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 01-09-07 17:17

Nu er det længe siden, men jeg husker vi havde en del matematik opgaver hvor kemien indgik som pynt. Men det var på Mat B, husker ikke om mat A kunne det samme.

Kommentar
Fra : gert_h

Dato : 01-09-07 17:21

Hej Anna

Hvad med at koble matematik og biologi? Det kan du bl.a. gøre via differentialligninger (svær matematik). Du kan f.eks se på fiskeri-modeller: Hvordan sikrer man et bæredygtigt fiskeri?

Kommentar
Fra : Frk-Anna

Dato : 03-09-07 15:48

Det var selvfølgelig en mulighed.
Andre forslag med biologi? Det der med fisk tiltaler mig ikke lige det store :D

Kommentar
Fra : gert_h

Dato : 03-09-07 17:39

Så måske rovdyr/byttedyr. Se f.eks på en øde ø hvor der kun lever løver og zebraer. Hvordan reguleres bestandene? Æder løverne alle zebraerne dør alle løverne. Eller omvendt: Dør alle løverne er der ikke mad nok på øen til alle zebraerne og nogle (hvor mange?) vil dø af sult.

Igen havner du i differentialligninger, så det er ikke nemt matematik.

VH Gert_h

Kommentar
Fra : Frk-Anna

Dato : 03-09-07 22:20

Det vil jeg tage op til overvejelse.. :)
Men kom endelig med flere ideer... gerne med kemi eller dansk

Kommentar
Fra : lsuede

Dato : 14-09-07 22:19

Hej Anna

Jeg skal selv igang med SRP inden længe og da jeg har biologi højniveau som studieretningsfag kom min biologi lærer med nogle forslag til fagkombinationen biologi/matematik (copypaster det lige :

Biologi – matematik:

Epidemiologi
Mæslingeeidemier, model, der beskriver deres hyppigheder, effekten ved vaccinationsprogrammet indførelse, tidsrækkemodellering
(andre store epidemier så som polio, kolera og andre kan naturligvis også bruges)
Også faget historie kan komme ind over her
Succeptible ? Infected ? Resistent

Retsmedicin – CSI – DNA analyser - PCR
DNA-materiale, DNA-chips, bayesiansk matematik, sandsynlighedsregning
Hvorfor brugen af ’cold hits’ i retssager kan være problematisk (man kan jo aldrig analysere hele genomet)

Vækst
Fx bakterievækst, algevækst, gærvækst under forskellige forhold – hvor man i matematik ser på differens ligninger eller eventuelt differentialligninger – bl.a. ud fra måleresultutater evt. Med optisk densitet

Idrætsfysiologi
Kondital, løbe distancer, Cooper test, anaerob forbrænding
Vippespirometer – harmoniske svingninger

Genetik
Binominal fordeling – chi-squaretest
Fx klorofylmutanter, hvad er en test?, hvad er signifikans?
Nedarvning fra generation til generation
Chi-square: Hvad vil det overhovedet sige at lave statistiske tests?

Populationsbiologi
Chi-square test, fangst-genfangst
Fx melorme – der udsættes for flere muligheder (lys, mørke, fugt tørt) – deres adfærd ? optælling, statistik, analyse
Også her kan populationsgenetik komme ind ( se retsmedicin)

Økologi – gødning
Merudbytte i landbruget ved gødning, kan man beregne den optimale fordeling?
De mange biologiske faktorer, der gør det vanskeligt at optimere i virkeligheden – dvs modellen kontra virkeligheden

Dyreadfærd
Observation i Zoo, statistik bruges som anvendt matematik (poison fordelingen) – fx scanningsanalyser (Hvad laver dyrene i et tidsrum), frekvensanalyser, sekvensdanalyser (analyser af social adfærd)
HUSK: Tænk over den statistik der skal anvendes FØR forsøget/observationerne designes) ? accept/forkastning af hypotese

Prøv yderligere:
https://www.eg-gym.dk/scripts/stprojekt/stprojekter.aspx

Se her:

http://www.emu.dk/gym/fag/ma/undervisningsministeriet/sr-projekt.html

_____
Ellers ønsker jeg dig held og lykke med emnevalget og selve opgaven
- Lea

Kommentar
Fra : Frk-Anna

Dato : 16-09-07 20:28

Der var mange forslag :) Mange tak for det Lea, og vil også ønske dig held og lykke.
Meget af det forstod jeg ikke så meget af - har jo kun bio på b-niveau.. men man kan jo lave en hurtig søgning. Hvis ikke jeg selv kan bruge det, ved jeg at nogle andre i min klasse kan. så mange tak.

Har dog selv fået en idé... noget med det gyldne snit + evt. inddrage fibbonaci-tal. Nogle der ved noget om, om der vil være matematik nok i det? + har forslag til, hvad jeg kan læse i dansk, da det er det jeg meget gerne vil inddrage.