/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
TV hyler!
Fra : Zoooidberg
Vist : 525 gange
100 point
Dato : 31-08-07 20:27

Hej.
Jeg har lige købt nyt brugt tv som hyler. Og det hyler meget synes jeg.
Er der ikke noget med at jeg kan skille det af og sprøjte lak på spolerne og evt. komme lim fra en limpistol på bagefter? Eller risikerer jeg at ødelægge TV'et?
Eller hvad skal jeg gøre?
Jeg gider ikke vente til på mandag :)
Andreas

Kommentar
Fra : Zoooidberg

Dato : 31-08-07 20:29

... Jeg har en lak der godt nok er brandfarlig. Men det fordamper vel hurtigt, så har det noget at sige? Jeg slukker lige TV'et inden jeg overhælder det med flydende væsker ;)

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 31-08-07 20:29

Forretningen har også åbent lørdag, så ned og byt det.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 31-08-07 20:31

Undskyld--så ikke i farten at det var brugt

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 31-08-07 20:37

Hårlak eller negle lak kan bruges.
Start med at finde den rigtige spole, du kan finde den ved at sætte skaftet fra en skruetrækker på den, så holder spolen op med at hyle.

Kommentar
Fra : Zoooidberg

Dato : 31-08-07 20:44

Skaftet fra en skruetrækker? Jeg brugte en stor strikkepind af træ. Der var ingen forandring i hyleriet når jeg rørte ved de forskellige spoler

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 31-08-07 20:47

Du bør kunne få det til at stoppe med at hyle ved at trykke lidt på spolerne på skift.
Tryk på kobberet.

Kommentar
Fra : Zoooidberg

Dato : 31-08-07 20:59

JARH!! Fandt bæstet! Jeg kan spille melodier ved at rokke på den :) Skal den bare have lak så?

Kommentar
Fra : Zoooidberg

Dato : 31-08-07 21:06

... men jeg fornemmer stadig en form for støj. Ikke noget jeg direkte kan høre, men det er som om det trykker for ørene.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 31-08-07 21:24

Den spole der larmer skal have lak, hvilken type har du?

Det er ikke usædvanligt at der er noget brum og summen i et TV når du sidder med ørene inde i elektronikken.
Der er også fjernsyn der laver toner der er så høje at vi ikke rigtigt kan høre dem. Så du må prøve dig lidt frem, men sprøjt ikke alt for meget lak ind i apparatet.

Kommentar
Fra : Zoooidberg

Dato : 31-08-07 22:08

Fino. Det er bare alm. klar lak på sprøjteflaske.
Jeg venter lige til i morgen med at operaer

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 01-09-07 06:19

Det er din linietransformator der hyler. Den svinger med en højfrekvens som mennesket normalr kan høre. det er en skide irriterende lyd. Det var en meget kendt fejl på de ældre TV. Du kan sætte noget i spænd mellem transformatoren og printpladen. Hved at lodde den løs og lodde den i igen kan det også fordvinde. Er der noget blik undeom, kan du vride lidt på blikket. Der er mange måder at få den høje frekvens væk på. Jeg mener det er omkring 15kHz den svinger.
Pas på med lak.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 01-09-07 12:55

Så vidt jeg husker er frekvensen 25*625=15625 Hz.
Det kommer af at der er 625 linier på skærmen (de er ikke alle synlige) og der tegnes 25 billeder pr. sekund (eller rettere 50 halve billeder).