/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
koklokke???
Fra : zag
Vist : 919 gange
100 point
Dato : 30-08-07 20:38

Hejsa derude

Er der nogen der kan fortælle hvad man egentlig brugte en koklokken til i gamle dage? den som koen havde om halsen og den som skolebørn elsker at tæske løs på i musiktimerne

Venlig hilsen

ZAG

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-08-07 20:43

Køerne øvede sig at nikke i forskellige tonarter,
med lidt held kom der en melodi ud af det.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 30-08-07 20:44

Det var for at landmanden hurtigt kunne finde sit kvæg.
I alperne bruger man dem stadig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-08-07 20:49

Ja jeg har også set dem i alperne på gennemrejsen fra ferierne, men ærlig talt den der reklame fra Milka chokoladen passer ikke, jeg har ikke til dato set en lilla ko selv om jeg har holdt skarpt øje.

Lidt udenfor emnet:

Til gengæld har jeg moret mig kosteligt over at se skiltene med "nedfaldskøerne" i Kroatien, skiltene er præcis som de skilte vi ser med giv agt, der kan falde sten ned, men her er der så tale om køer

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-08-07 20:52

Køerne er så begejstrede for de klokker, at det bliver til milkshag fra dem der har dem på.
Nogle bruger den bare til at høre hvor dyrene er. Bruges stadig i grækenland til geder.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 110 point
Dato : 30-08-07 20:53

I f.eks. bjergområder i Østrig, Schweiz ..OG Indien, Neapal ..for at kunne høre hvor på græsset (..på nordisk kaldet ; 'Sæteren') at kreaturene befandt sig, når de sku' malkes.

Man havde ikke altid 'hyrder' til at holde øje i bjergene, som det kendes fra lavlandet i f.eks. Irland, England, Tyskland, Nær-Orienten (= Mellemøsten) og andre steder med større befolkningstæthed.

'KOKLOKKEN' Fortalte hvor jorden befandt sig , da den KUN blev sat på ALHA (=leder) tyren i flokken.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-08-07 20:55

Rettelse til ovenstående: ALHA => ALPHA = ALFA = Den ledende han/tyr i flokken.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-08-07 20:58

Ps. Med 'jorden' mener jeg naturligvis flokken af kreaturer

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 30-08-07 20:58

I alperne får lederdyret en klokke på, så de andre dyr kan orientere sig. Ofte får ældre dyr større klokker på. På de åbne, uindhegnede græsområder har de alle klokker på, så det er lettere at finde de dyr, som er faret vild.

http://de.wikipedia.org/wiki/Kuhglocke

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-08-07 21:01

Ysseven -> Det er også dét; jeg prøver at sige

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : zag

Dato : 30-08-07 21:02

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-08-07 21:04

Ps. ...men 'de andre dyr' (= resten af flokken) er sgu ligeglade med koklokker

Koklokken er lavet for at dyrenes ejere = 'mennesket'; ska' ku' finde dem

..og 'suge pat' = MALKE KRAPYLERNE !!!

</MOLOKYLE>