/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Udvidelse med vand
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 1200 gange
100 point
Dato : 26-08-07 15:32

Jeg er på jagt efter et materiale der har følgende egenskaber:

1) Det skal kunne udvide sig når der blive vådt/fugtigt. Og det skal kunne trække sig sammen når det er tørt.
2) Det må ikke kunne rådne.
3) Det skal være et fast stof - som igen trækker sig sammen når det bliver tørt.
4) Der må gerne sker hurtigere end 1 time.

Træ duer ikke - da det rådner.
Men er der nogen der kender nogen plastikstoffer eller lign.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 26-08-07 16:28

Så har du godt nok et problel, fleksrør der er af plastik er nok det eneste der passer til dig

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-08-07 17:14

Tjaaaaa...
Et hår har disse egenskaber.
Det bliver jo brugt i gammeldags fugtighedsmålere.
Du ved dem der runde messing nogen, der hænger på væggen i herskabsstuen
sammen med et barometer og et ur.
Gambrinus

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-08-07 17:41

"Gambrinus" Jeg mener det er hestehår der sidder i hygrometre.

Kommentar
Fra : iah

Dato : 26-08-07 17:42

"Du ved dem der runde messing nogen, der hænger på væggen i herskabsstuen
sammen med et barometer og et ur."

som hedder et hårhygrometer

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-08-07 18:04

Jep !
Lige præcis dem iah. Meget logisk.

Et hestehår er nok udemærket. Stilkene
Jeg eksperimenterede med at flikke et sådant hestehalehårhygrometer sammen som knægt.
I mangel af en hest brugte jeg mit eget hår.
Hvis man ser mig nu, vil man nok komme på den tanke, at jeg eksperimenterede lidt for meget.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 26-08-07 19:41

Kære Venner.

Hår duer desværre ikke - det er også nedbrydeligt

Men der må da være noget tlsvarende i organisk materiale ?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-08-07 20:10

Jeg vil mene at alt organisk er nedbrydeligt, så måske skal vi over i det kemiske/termiske ??

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-08-07 20:24

Hvad skal du egentlig bruge det til Thomas ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-08-07 20:31

sådan en viskosesvamp, der bruges i visse sammenklappelige gulvmopper er lige sagen for dig. Det udvider sig op til en 3-5 gange, når det blir vådt. Prøv i et velassorteret supermarked eller en bedre isenkræmmerbutik
mvh
pbp

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 27-08-07 00:25

natursvamp - bliver dog ikke hård. fås i matas

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-08-07 08:20

og natursvampe rådner

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 27-08-07 14:50

Omkring organisk - så menter jeg organisk kemi - dvs. polymere eller lignende.

Natursvamp er ej heller egnet da det er for blødt og også rådner.

Materialet skal bruges til noget auomatisk vandingssystem som jeg tænker på at bruge - når jorden er tør skal der tændes for vandet - og omvendt skal der slukkes når det har regnet/vandet.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 27-08-07 16:03

Måske var der noget her på siden som du kunne bruge. Jeg troede først at det var til en skoleopgave.
http://www.brj.dk/3644/Fast%20installation?gclid=CI6vl5zulY4CFQSIMAodkDTSPA

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-08-07 16:06

viscosesvampen må være det rette for dig. Findes også som "vaskesvamp" til badeværelsesbrug og er rent gul og regelmæssig i facon i modsætning til naturlige vaskesvampe fra Middelhavet

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 27-08-07 16:59

Eller var der måske noget her der kunne sætte hjerneaktiviteten i svingninger.
http://www.sahvacare.dk/produkter/inkontinens/

Kommentar
Fra : hanbassen

Dato : 12-11-07 16:44

Jeg har hørt, at en kats knurhår skulle være ret 'hårdføre'.

Så vidt historien om japansk tortur hvor de fodrede dem til fanger med vigtig information. De opløstes ikke i folks mavesyre, men arbejdede sig derimod, langsomt ud gennem tarme - og til sidst hud. Skulle være nederdrægtigt smertefuldt!

Men det kunne være en myte...

/hanbassen