/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
AP med andet subnet end router
Fra : goldin
Vist : 654 gange
200 point
Dato : 24-08-07 17:25

Jeg har fået mig et Access point med default ip adressen 192.168.100.252, mens min router har 192.168.1.1. Jeg vil gerne ind på mit AP, så jeg kan ændre nogle af indstillingerne, men da subnettet er forskelligt (jeg tror i hvert fald det er derfor) kan jeg altså ikke.
Spørgsmålet har sikkert været besvaret før herinde, men det er ikke lykkedes mig at finde det. Kan jeg evt. få en midlertidig ip-adresse med samme subnet eller noget?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-08-07 18:32

for at komme ind på din ap skal du jo blot i din brower indtaste http://192.168.100.252 så kommer du jo ind i menuen til den. Og det samme med din router bare med http://192.168.1.1 istedet for

Kommentar
Fra : goldin

Dato : 24-08-07 18:45

Det fik jeg måske ikke gjort klart nok i mit spørgsmål:

Jeg har naturligvis forsøgt at komme ind på mit AP via http://192.168.100.252, men uden held.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-08-07 19:24

Så reeset den ved at trykke på den lille knap bagpå med en udfoldet clips. Så skulle du kunne komme i menuen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-08-07 19:36

Du siger access point - for det er vel ikke en ekstra router med access point.

Hvilke tilkoblingsmuligheder er der på det access point.

Kommentar
Fra : goldin

Dato : 24-08-07 20:02

Fijala: Jeg har også forsøgt at resette den, men stadig uden held.

e.c.: det er ikke en route, men et access point med to netkabelindgange (LAN1 og LAN2).

APet fungerer i øvrigt udmærket - altså jeg kan sagtens komme på nettet via APet både trådløst og via kabel. Mit eneste problem er, at jeg ikke kan komme ind i menuen på APet.

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 24-08-07 20:05

kan du komme en direkte kaber fra din computer til access point.

Så skal du bare kunne give din computer en fast IP
fx 192.168.100.252 og netmaske 255.255.0.0

Så skulle du kunne finde den på ip 192.168.100.252

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 24-08-07 20:08

hov du skal i give din computer 192.168.100.252 men 192.168.100.x så bestemmer du selv den sidste bare ikke den samme som din access point

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-08-07 20:12

eller:

www........modem........router.........AP-------- comp

Det er muligt at hvis du tilslutter fra router til LAN 2 at den så bliver en del af routerens netværk og at du dermed kan kontakte den.

Den bør nok kontaktes via routeren gennem et af de 4 lan porte på routeren.

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 24-08-07 20:20

Citat
Den bør nok kontaktes via routeren gennem et af de 4 lan porte på routeren.

Han kan ikke finde den fordi den ikke køre på samme net.
Router 192.168.1.x netmask 255.255.255.0
access point1 192.168.100.x netmask 255.255.255.0

Det er 2 forskelige netværk hvis de skal kan se hinanden skal net mask være 255.255.0.0 ;)

Kommentar
Fra : goldin

Dato : 24-08-07 20:20

ocorner: hvordan giver jeg min computer fast IP? Jeg forsøgte i min routers menu at ændre IP-adressen fra 192.168.1.1 til 192.168.100.1, men så kunne jeg slet ikke komme på nettet eller ind på min router igen (ikke før jeg resatte routeren).

e.c.: ikke forstået? I øvrigt er det www->router->AP->comp.

Jeg har fullrate, hvis den oplysning kan hjælpe nogen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-08-07 20:30

Det var også min hensigt at de skulle på samme net.

Som illustration:
router lanport........lanport router2........
Vil være i samme net.

Kommentar
Fra : goldin

Dato : 24-08-07 20:33

e.c., jeg er absolut ikke selv ekspert på området, men jeg har en fornemmelse af, at routeren og APet skal være i samme subnet, for at kunne se hinanden. Det er vist ikke nok bare at forbinde dem med kabler :D

Accepteret svar
Fra : ocorner

Modtaget 200 point
Dato : 24-08-07 20:36

Det var lige det jeg ville skrive

Har du xp og ikonen netværksted på din skrivebord så klik på den.

Ude til højre klik på netværksforbindelse
så skulle der komme en ikon med din netværk kort klik på den
vælg egenskaber
klik på internet protocol
vælg "Brug følgende ip-adresse"
så kan du indtaste ip og netmask

når du er værdig med at rediger din AP

skal du turen igennem igen og makker hent automatisk en IP.adresse

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-08-07 07:04

Hvis du har et LAN stik på din AP, så prøv at sætte den direkte til din PC. Så skulle du gerne komme ind ad bagdøren.

Men som forslået, så gør dit supnet bredere, ved at ændre supnetadressen til 255,255,0,0 så skulle den være inde for rækkevidde.

Når du kommer ind i AP'en, på den ene eller anden måde, så bør du kunne ændre AP'ens gatway adresse, så den er i overensstemmelse med din router; og hvis om muligt, at lade AP køre DHCP, så din router kan styre den.

Godkendelse af svar
Fra : goldin

Dato : 25-08-07 13:36

Tak for svaret ocorner