/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
ravdetektor
Fra : lham
Vist : 3671 gange
100 point
Dato : 19-08-07 08:08

igesom der findes et hav af forskellige metaldetektorer - kan man så også få en ravdektor ( rav er jo meget elektrostatisk så man kunne forestille sig noget med at lade op og så straks efter detektere om der var materialer med ladning )

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-08-07 09:42

Det er vidst en ønskedrøm.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-08-07 09:49

I det våde miljø kan man ikke skabe statisk elektricitet.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 19-08-07 10:24

teil
ja det er en ønskedrøm- og det er klart at der skal power på feltet og det er ikke er mange microsek. efter feltet afbrydes der skal måles /detekteres for at afladning i saltholdigt miljø ikke skal gøre måling umulig. men hvad fanden der kører "biler " på Mars så det her må også findes / kunne laves.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-08-07 10:25

Citat
men hvad fanden

Så kom i sving, tag patent og bliv millionær.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-08-07 10:39

En detektor kunne også bruges her.
Citat
- Ubesvarede 5
- Besvarede 27
- Annullerede 55
- Slettede 0
Ialt 87

Farvel

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 19-08-07 16:37

Hej Iham

Måske en ønskedrøm - det vil fremtiden vise.

Der er flere fysiske fenomener der kan anvendes til detektion af forskellige materialer. Jeg vil remse et par op, der måske en dag kan udvikles til en ravdetektor.

- Kerne-magnetisk resonans (NMR el. MR) dette princip bruges f.eks. til skanning af mennesker og struktur analyse af organiske forbindelser. Det største problem som jeg ser det er der kræves kraftige magnefelter for at få et godt signal.

- Tyngdekraft. Man vil måske i fremtiden kunne udvikle en skanner der kan bestemme hvorledes massefylden varierer igennem et objekt. F.eks. udnyttes tyngdekraftens variation til at bestemme hvor meget is der er smeltet over Grønland fra satelitter.

- Neutron-stråling. Ved at sende neutroner mod et stof kan man ved at måle på den tilbagesendte radioaktivitet bestemme typen og mængden af grundstoffer som stoffet består af.

- Ultralyd kan måske også udvikles til at finde rav. Måske er det muligt at f.eks. sten har et hårdere ekko end rav, eller måske dæmper rav inducerede vibrasioner bedre end sten.

- Radar. Jeg har ikke kendskab nok til udelukke dette. Måske ved anvendelse af bølgelængder i tetra-herts området.

Der er sikkert flere mulig måder at bygge end ravdetektor på og jeg kan ikke garantere at noget af det jeg har skrevet ikke er noget vrøvl. Men jeg vil ikke afvise muligheden på forhånd for at en ravdetektor ikke kan bygges.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : lham

Dato : 19-08-07 17:25

Simon Gjer

Tak for indsparket -det der med ultralyd var nok værd at undersøge-de øvrige kan næppe realiseres i bærbar teknologi det første stykke tid- jeg kan ikke komme helt bort fra at hvis man "aher" katten med et stykke rav kan kan ravet jo lyfte en del hår fra issen -jeg tvivler nu på man kan opdrage en kat til at finde rav -måske en hund de kan jo optrænes til atsnuse sig frem til alverdens ting.

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 24-08-07 19:17

jeg har fået en anden metode man kan bruge men ved ikke om den virke det er med en støvsuger over sten (man samler en masse sten som man tror der er rav i mellem) og så støvsuger man dem og rav kan suges i støvsuger men jeg ved ikke om det virke men du kan jo prøve men jeg vel ikke svare om det virker eller også er at rav stykkernen rykker sig men jeg ved det ikke for stor suger for de er jo for kraftige men du kan prøve

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 24-08-07 19:18

eller også er den en lille håndstøvsuger jeg ved det ikke men jeg har hørt at den kan lade sig gøre

Kommentar
Fra : lham

Dato : 22-09-07 06:55

Har netop været ved vestkysten et stykke tid . Prøvede med sådan en ministøvsuger , men den samler alt for meget tang og "ravpinde" op og desværre ikke rav men grundideen er god nok