/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Skrukhøns
Fra : annette-sejr
Vist : 12260 gange
500 point
Dato : 18-08-07 10:20

Er der nogle der har en effektiv kur mod skrukhøns ? Mine høns har været skruk siden januar ! !
Ved ikke hvad jeg skal stille op med alle de kyllinger. Har overvejet øksen men ville lige høre om
der var nogle der havde erfaring med noget lidt mindre drastisk. God weekend. Annette

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 18-08-07 10:28

Det er ikke nu, at du vil høre forslag om, hvad du kan gøre med hanen, vel...?

Kan desværre ikke komme på noget bedre på stående fod.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 18-08-07 10:33

"Forslaget" om hanen var med hensyn til kyllinger - ikke skruk. For det kan høns jo også uden hane...

Kommentar
Fra : vith

Dato : 18-08-07 10:35

Jeg ved ikke meget om høns, men hvorfor samler du ikke bare æggene ind hver dag, så bliver der da ingen kyllinger.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 18-08-07 10:38

Måske kan du få råd hos en hønseavlerforening...?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-08-07 10:53

jeg kan huske at mine forældre gav skrukhønsene porcelæn æg i de perioder hvor de ikke ønskede æg og/eller kyllinger - hvordan det så end virkede udover effekten var positiv ved jeg intet om.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 18-08-07 11:04

Falske æg, gipsæg eller porcelæns æg.....jeg kan også huske noget med porcelænsæg i rederne.
Men var det for at lokke hønsene til at lægge æg, eller for at undgå udrugning af rigtige æg ??

http://www.zoozity.dk/Fugle/Pasning/Zebrafinker.aspx
Citat
Æg: Der lægges ca.5-6 hvide æg. Flere opdrættere har oplevet, at det er næsten er umuligt at forhindre dem i at yngle. Man kan komme problemet til livs ved at indsætte falske æg eller ved at fjerne reden.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-08-07 11:07

at undgå udrugning af rigtige æg... ok det kan bruges begge veje - men sålænge hønsene ligger og passer æg er hanen ganske uinteressant

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 18-08-07 12:11

Hvad er det for en hønserace du har? Dværghøns måske?
De æglæggende racer er næsten umulige, at få til at "srukke" Den egenskab er avlet ud, gennem mange generationers kunstige udrugninr.
Så det må være dværg- eller prydhølnls du har. Høns lægger jo ikke æg medens de er skruk, og de skrukker ikke medens de lægger æg. Delægger vel mindst 30 æg inden rugelysten kommer! ja så er problemet ,at skukkerne overtager æggene til rugning efterhånden som de andre lægger dem. Så løsningen er at slagte skrukkerne og samle æggene ind daglig. en masse æg stimulerer høbsenes rugeindstinkt.
I den erhvervsmæssige hønseavl er rugeindstinktet næsten udryddet, netop ved at slagte dem der skrukkede, og nok dels fordi de selv er kunstigt udrugede, så de har aldrig selv oplevet en kyllingemor.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 18-08-07 12:25

http://old.fjerkrae.dk/art_kyllinger.htm
Jeg ved ikke om det link kan bruges til noget men prøv at sætte dig i forbindelse med nogen, der ved noget om opdræt af jaftfasaner, de har nemli problemer om foråret med at skaffe skrukker til udrugning af fasankyllinger - jeg tror det er sjovere for skrukkerne med et hold fasankylllinger end at ende i en suppetalerken

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-08-07 13:55

Kun et gammelkendt husråd herfra, saml æggene ind hver dag, uanset hvilke høns du har, så er de mindre tilbøjelige til at blive skruk når der ingen æg er i reden

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-08-07 13:58

Hvorfor give skruk høns porcelæns æg så bliver de liggende og venter på udrugning, nej fjern æggene, det er ikke interessant at ligge skruk på en tom rede

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 18-08-07 14:55

O.V.N har da ret i det med porcelænsæggene,
Som jeg også skrev så stimulerer en redefuld æg hønsenes rugeinstinkt. Forresten vile det da være ondt at lade dem ruge i tre uger på en redefuld porcelænsæg!
Porcelænsæg bruges når man har fritgående høns, for at vise: her lægger man altså æg. Effekten er tvivlsom. Fritgående høns er tilbøjelig til at lægge deres ær rundt omkring , om der så er porcelænsæg eller ej.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-08-07 15:37

Nemlig valde, jeg har haft fritgående dværghøns og de lægger æg allevegne, og for at få dem til at blive ved med at bruge reden, lægges der et porcelæns æg i og de andre æg fjernes daglig, når så naturen alligevel tager overhånd og hønen bliver skruk, fjernes porcelæns ægget og efter få dage, forlader hønen reden og bliver æglæggende igen, den naturlige instinkt hos hønen er at blive ved at lægge æg til reden er fuld, og hun kan lægge rigtig mange (hvis æggene fjernes regelmæssig) før hun bliver skruk

Kommentar
Fra : annette-sejr

Dato : 18-08-07 18:12

Mine høns er af racerne : Brahma. Orpington, Babcock og en blanding af disse. De fleste er nogle jeg selv har avlet. Det er ikke dværghøns. Jeg samler naturligvis æggene ind hver dag, men det
forhindrer ikke skrukkerne i at beslaglægge rederne i uger ad gangen, hvilket fører til at de andre høns ikke kan komme til at lægge æg i rederne.Jeg har 8 seperate løbegårde til at ruge i men de har som sagt været mere eller mindre optaget siden januar. Håber at disse ydeligere oplysninger kan være til hjælp. iøvrigt tak for jeres ildhu. Mvh. Annette

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 18-08-07 19:33

Jeg har jo godtnok et råd - - men det nænner du ikke at følge: Det er skift dem ud med hvide Italienere! men de er ikke meget bevendt som slagtedyr. De lægger masser af æg.
Min mor og alle andre på den tid, lukkede skrukkerne ind i et mørkt rum i nogle dage indtil de "skiftede sind" Det virkede,! jeg husker slet ikke hvor mange dage det drejede sig om.

Kommentar
Fra : annette-sejr

Dato : 03-09-07 16:34

Ideen med at lægge dem mørkt bruger man normalt hvis man har en ung ustabil ruger. Jeg har selvfølgelig snakket med en masse " hønsefolk " men der er åbenbart ikke anden løsning end øksen eller flere kyllinger. Tænker lige over hvem der skal have point. Annette

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 03-09-07 22:11

Er det larmen eller kyllingerne, som plager dig...?

For hvis det kun er kyllingerne, så tager du vel bare æggene, i stedet for at svinge øksen?

Kommentar
Fra : annette-sejr

Dato : 22-09-07 10:04

Jeg har ikke glemt at jeg har et åbent spørgsmål, jeg sidder stadig og venter. Mit problem er at jeg ikke nænner at lade hønsene ruge på ingenting. og at det i øvrigt heller ikke hjælper, snare tvært imod, når de ruger på æg lægger de jo kun i 3 uger. Fjerner jeg æggene kan de være skruk i flere måneder. Det er muligt at andre hønseeracer skrukker mindre men jeg kan godt lide de store rolige jeg har. Hvis det var muligt at sælge nogle af kyllingerne så ville problemet være løst, men der er ikke nogen der vil købe dem sålænge man kan få 5 stk. 1600 g. for kr. 89,-. Men problemet er ikke støj, heller ikke mængden af korn men jeg nærmer mig 100 og det er jo lidt voldsomt til en familie på 4. God weekend til jer allesammen. Mvh. Annette

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-09-07 11:12

God weekend til dig også det lyder som om du må bygge til hønsehuset, eller fjerne hanen du har ret, fødevarer er generelt alt for billige, ingen tvivl om at dine kyllinger vil smage udmærket, men du får ikke engang foderet betalt, hvis du skal konkurere med supermarkeds kyllinger desværre tror jeg ikke at der er andre kure, end en tom rede, sålænge der ingen æg er, er de mindre tilbøjelige til at blive skruk, men glæd dig, nu kommer efterår og vinter og naturens hormoner gælder vel også for høns, så der bliver ingen eller langt færre skrukhøns i den kommende halvår

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-09-07 11:33

Findes der ikke stadivæk fjerkræslagterier. Det må der da gøree, ellers kunne man da ikke stadigvæk købe slagtede høns og kyllinger. Skild dig af med en påssende del af besætningen. Da du ikke kan ænldre naturens gang, så lad dine skrukker ruge på et mindre antal æg, f. eks 2 -3- 4 æg pr skruk. Du risikerer nok at de andre høns lægger æg hos skukken, så er du lige vidt! Så lad den ligge på de få frugtbare æg og fyld op med kunstige æg for resten!

Kommentar
Fra : annette-sejr

Dato : 12-10-07 19:13

Jeg sidder her altså stadig og håber på et " guldæg " Det bliver jo forår igen. Jeg lader mine høner ligge på 4 æg og begrænser på den måde antallet af kyllinger men antallet er aligevel overvældende. Har iøvrigt fået solgt mine store hanekyllinger til en rimelig pris og 10 hønekyllinger til levebrug. MEN MEN jeg vil stadig gerne have flere gode råd hvis der er nogle hønsefolk derude. God weekend til jer alle. Annette

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-10-07 14:40

Ja - Men med 4 æg skal de tre da være kunstige - så er produktionen straks begrænset med 75% Og hønemor går hele sommeren og pusler om den lille piphans!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-10-07 15:08

.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-10-07 13:47

:: - :.

Kommentar
Fra : annette-sejr

Dato : 01-11-07 18:00

Jeg sidder her stadig. Kunne såmænd lige så godt sidde på et par æg

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 01-11-07 19:18

Hej Anette.
Sidder du stadigvæk på æg????
De må da snart klække!!!
Valde skriver at du skal tage kontakt til opdrætter af jagtfasaner..
Jeg foreslår, hvis du nænner det, at tage kontakt til professionelle katteopdrættere.
De bruger daggamle kyllinger til foder.
Det bruges også til fodring af diverse krybdyr, så hvis du har en zoo i baghaven...
Ved godt det lyder lidt barbarisk, men det er det jo også at slå hønsene ihjel, blot fordi de følger deres instinkt!!
Håber du kan bruge dette til noget!!
Held med det.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-11-07 19:25

Mine bedsteforældre brugte at hænge "skrukken" op i en sæk i ca. 1 døgns tid, og når de gik forbi sækken, ved fodertid-op-og-ilukningstid, o.s.v. skubbede de til sækken så den roterede lidt.
Min opfattelse var at det til tider hjalp, ellers gjorde de det vel ikke.
Nu skal du nok ikke bruge en sort plasticsæk, det var altid en jute-sæk, den var stærk, og så tilpas åben at der ikke var fare for kvælning.

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 01-11-07 20:43

Vi har dansk landrace.
Når de bliver skruk, tager vi æggene og sparker dem ud af reden, lukker lemmen og åbner igen et par timer senere.
Der går ikke mange dage, så bliver de ude sammen med de andre.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 01-11-07 20:43

Hej
Har du prøvet at jage skrukhønen af reden. Det skulle hjælper hvis man flere gange om dagen at fjerne hende fra reden så hun til sidst bliver træt af det, og holder op med at være skruk. Om det hjælper ved jeg ikke, men har sommetide selv haft lyst til at prøve.
Kender du http://www.fjerkrae.dk - en glimrende side om fjerkræ, og hvor du sikkert kan få nogle gode råd fra erfarne hønseavlere.
Mvh Else

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 01-11-07 22:58

VI har høns, bare sådan en lille flok på 5-6 stykker. Vi har også en hane.
Når vi har haft skrukhøns har vi sørget for at fjerne æggene hver dag, vel og mærke de æg de andre har lagt, for imens hønen er skruk lægger hun ikke æg. Når vi har haft flere skrukhøns på en gang har vi prøvet at lægge hønen i mørke, feks. en murerbalje med hø i så har vi lagt lå over og efter 1-2 døgn har vi taget hønen ud igen, så er hun så sulten at hun har glemt alt om at være skruk. Kan man ikke lide at gøre det, skal man fjerne æggene hver dag, for på et eller andet tidspunkt går det op for selv hønen at det er spil af tid.
Du kan selvfølgelig også bare lade dem ligge på æg og få kyllinger ud af det, så er der da lidt at slagte og lave mange gode retter af.
(Jeg er lidt i tvivl om jeg ikke synes det er dyreplageri, det med murerbaljen, men det er et gammelt råd vi har fået af en bondemand.