/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
striber på mine glas?
Fra : Djkruntz
Vist : 1812 gange
200 point
Dato : 09-08-07 14:54

Hej jeg har lige fået en opvaskemaskine.
Det er en Bordmodel, det er en electrolux ESF2435.
Det skulle i følge de eksperter jeg har spurgt være det bedste køb hvad angår bordmodeller.
Den er brugt men ikke ret meget mere end 20 gange.
Jeg har lige købt shine afspændings middel og taps. Har også købt groft salt til opvaskemaskiner.
Har fyldt massere salt på, den kunne næsten sluge det halve af posen.
Men der var en del afspændingsmiddel i i forvejen. Ved ikke hvad der har været fyldt på.
På mine glas er der kommet striber der hvor vandet løber af.
Kan næsten tørres af.
det kommer også på mit bestik. hvorfor?

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 09-08-07 14:59

Her er lige nogle billeder (3 stk.) af hvordan det så ud efter sidste opvask.
Det er ikke så gode billeder men ok i forhold til at det er en mobil der har taget dem

http://imageload.dk/files/c3e6080fd75c6e87277bc84c4703484b.JPG
http://imageload.dk/files/9c6e3322a9eb8acfe53b862541fb1dd2.JPG
http://imageload.dk/files/775ebdddf0ccaef5717fddcd0de13d17.JPG

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 09-08-07 15:01

Glemte vist også helt at tilføje at jeg er helt nybegynder med opvaskemaskiner!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-08-07 15:23

Ikke alle maskiner vasker lige godt....

Dit vaskemiddel er også af betydning...

Ligeledes hårdheden af dit vand....

Du må prøve dig frem med forskellige mærker til du finder det der giver DIG den pæneste opvask....

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 09-08-07 15:25

Det kan være hvis der er meget kalk i vandet der hvor du bor.

Men det kan også være overdosering af vaskemiddel, så det er rester af det der ikke skylles ordentligt af.

Hvis det er en af de "små" bordmodeller, skal der ikke en hel vasketabs i maskinen, da de er beregnet til en stor opvaskemasine med mere vand i.

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-08-07 15:25

Ser ud som sæberester - du bruger måske for meget.....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-08-07 15:47

Glas kan tage skadeStribede og fedtede glas er tegn på, at der er noget galt med doseringen af afspændings- eller opvaskemidlet.

Afspændingsmidlet tilsættes for at mindske vandets overfladespænding, så det løber af servicet uden at give pletter eller striber. Hvis glassene er fedtede, er det tegn på for meget afspændingsmiddel. Er glassene dermod plettede eller stribede, skyldes det sandsynligvis for lidt middel.

Er glassene blevet mælkede eller tågede, kan det skyldes for meget opvaskemiddel, eller at saltbeholderen ikke er passet med filtersalt. Skyldes misfarvningen overdosering af opvaskemiddel eller misligholdelse af saltfiltret, kan den fjernes ved at lægge glassene i varmt vand med eddikesyre.Der skal bruges 2 dl 32% eddikesyre til 1 liter varmt vand.

Hjælper denne behandling ikke, er der ikke noget at gøre, da glassene så er "ætsede" og har fået den såkaldte glaspest. Glaspesten viser sig som en hvid stribe øverst på glasset, og er egentlig kiselsyre, som stammer fra selve glasmassen og udfældes ved temperaturer over 60-65 grader.

Glassene skånes ved at blive vasket ved temperaturer under 55 grader på et kort program og helst uden tørring. Glassene skal altså helst tørres af med et viskestykke. Fugten under tørringen er ikke god for glas, så det er en god idé at åbne lågen straks efter sidste skyl, så dampen kan slippe ud.
Fine krystalglas skal altid vaskes op i hånden.

Herfra http://www.forbrug.dk/test/testbasen/haardehvidevarer0/opvask/bordopvaskemaskiner/glas-kan-tage-skade/

Og her en test på bl.a. din opvasker

http://www.forbrug.dk/test/testbasen/haardehvidevarer0/opvask/

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-08-07 20:20

Prøv lige at skrue ned for afspændingsdosseringen.

Afspændingen gør at vandet "sprænger" så der ikke er så meget vedhængskraft, og derfor løber helt af inden tørringen.

Godkendelse af svar
Fra : Djkruntz

Dato : 11-08-07 13:33

Tak for svaret dova. det var nok for meget vaskemiddel brugte en halv taps og er nu gået ned til 1/4 del.
Nu vasker den rent og der er næsten ikke nogle rester tilbage overhovedet.
mvh. Djkrutnz

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 23-10-07 20:30

En lille opdatering..
Den blev aldrig helt god.
Men så gik jeg over til Nephos i alt og det virker bare aldrig har det funklet så meget!

Mvh djkruntz