/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Kan JPEG indholde alm. data
Fra : avalodia1977
Vist : 444 gange
121 point
Dato : 05-08-07 08:45

Hvis jeg f.eks har et lille program der laver et dump af skærmbilledet og danner en JPEG eller PNG eller GIF ud fra det, kan jeg så være sikker på at der ikke ryger data med som oplysning om min IP/operativsystem etc.

Er JPEG indrettet så der kun kan være billededata, eller må man bare stole på producenten af dette skærmfangerprogram?

PS. Ikke fordi jeg har noget at skjule, jeg er bare paranoid som de fleste vel bliver når man ser hvad man med moderne IT nu om dage.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 05-08-07 09:20

http://www.sophos.com/pressoffice/news/articles/2002/06/va_perrun.html

jpg kan indeholde programmer. Men laver du et alm. Screen dump, så er det billedet der vises du sender.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-08-07 09:22

almindelige filformater som jpeg - gif - png - osv osv kan sagtens indeholde skadelig kode - lige så vel som video og musikfiler

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-08-07 12:37

Billedfiler indeholder ikke feks. forfatterdetalier
Men bruger man tid, kan man utrække data fra et moderne cameras billede, det er ting som lukkertid, hvilket camera, blænde osv.
http://djernaes.dk/martin/jpeginfo.html

Men i et worddokument kan man, se andre ting:
Du kan højreklikke på et hvilket som helst Word-dokument og se hvad det er muligt at se under "Egenskaber > Dokumentinfo".

Her vil du kunne se hvem der har oprettet dokumentet. Hvornår det er oprettet og hvornår det senest er gemt.
Du vil også kunne se "Dokumenttitel", som ikke er det samme som dokumentets navn, men derimod det første stykke af teksten i dokumentet.

Der er også en del andre dokumentinfo, - men du kan jo selv kigge ved at højreklikke på en word-fil.
Andet og mere end det kan du ikke se.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : avalodia1977

Dato : 05-08-07 13:53

Tak for de gode svar, men jeg er ikke helt fremme ved et endegyldigt svar endnu.

Har jeg forstået det ret at man kan tage en jpeg-fil og editere i den med en almindelig teksteditor og så have en fil der efter redigering både stadigvæk er en gyldig jpeg-fil med et uændret billede eller skal man ved editeringen tage hensyn til nogle "jpeg-krav" eller formater?

Hilsen Avalodia1977

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-08-07 17:16

Du kan ikke lægger data ind som JPG fil.
Du kan tegne og skrive i ent billedbehandlings program og gemme som JPG
Du kan omdøbe en hvilkensom helst fil til JPG og den skal så igen omdøbes til det oprindelige filefternavn, for at kunne bruges.

Til spørgsmålet:
Nej der følger ikke gemte data med et JPG billede.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-08-07 17:36

Du kan editere tid lukkertid, hvilket camera, blænde osv. Som jeg har skrevet før.

Men en alm. teksteditor klarer det ikke, men specielværktøjsprogrammer, som feks:
http://www.betterjpeg.com/stamping.htm
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-08-07 18:33

Ja Palle - det må være EXIF oplysninger som følger med et billede fra camera.
Men når et billede (screenshot) åbnes i paint og derefter gemmes som JPG følger der ikke data fra computeren med.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-08-07 19:08

e.c -> Som jeg læser spørgmålet er der ikke tale om et screen-dump fra Windows med tasten [Prt SC] (..som i øvrigt 'gemmer' billedet i hukommelsen (Clipboard) i 24 bit *.bmp format), men om et decideret/dedikeret skærm-capture program:
Citat
jeg f.eks har et lille program der laver et dump af skærmbilledet og danner en JPEG eller PNG eller GIF ud fra det, kan jeg så være sikker på at der ikke ryger data med som oplysning om min IP/operativsystem etc.

I dét tilfælde kan det sagtens tænkes ,at der lægges 'ekstra' data ind som f.eks. KUN kan læses af pågøldende firmas programmer ..og disse kan i yderste konsekvens sende disse data videre over nettet.

Man kan skrive praktisk taget hvad man lyster ind i EXIF *.jpg formatet i det som hedder IPC data:

1.) Kreditering/Tak til afsnittet

2.) Status

3.) Date/Time

4.) Oprindelse

5.) Billedtekst

6.) Nøgleord

7.) Kategorier

I hvert af disse 7 afsnit kan de lægges data ind i underafsnit.

Disse data 'felter' kan sagtens tænkes udfyldt med KRYPTEREDE oplysninger hentet ind af skærm-capture programmet og dermed efterfølgende dekodes, læses ..OG sendes/gemmes af et billedvisningsprogram, som er KLAR over at disse data findes.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-08-07 19:11

UPS...
IPTC data hedder det: http://www.haun.dk/index.php?mode=1&artid=205

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-08-07 19:18

Rigtigt Molokyle - jeg tænkte kun i ren screendump/shot og lave .jpg / .jpeg i programmet paint.