/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Dansk kunstner
Fra : ealu
Vist : 811 gange
100 point
Dato : 01-08-07 03:20

Hej Kandusser..

For nogle måneder siden (alt mellem 3 og 10 md siden) så jeg på en dansk tv-kanal (enten dr1, dr2 eller tv2) en udsendelse eller et længere indslag om en dansk mandlig kunstner. Han blev interviewet, vist nok i sit atalier, og fortalte lidt om sin kunst. Hans malerier, ihvertfald dem der blev vist i udsendelsen, var farvestrålende og havde det fællestræk at de indeholdt ansigt(er). Ansigterne var store, og havde relativt små forskudte/asymmetriske øjne, hvilket også var en af de ting de snakkede om i interviewet. Jeg vil, uden noget særligt kendskab til hverken kunsten eller dens -ismer, mene at han KUNNE sortere under naivismen men måske tager jeg fejl. Han havde et rimelig normalt-klingende dansk navn, MEN HVILKET???

Er der nogen, evt nogen med et bredt kendskab til nulevende danske kunstnere, der ved hvem det kunne være?

Jeg vil sige han var et eller andet sted mellem 30 og 50 år, og var muligvis (jeg er ikke helt sikker på om jeg husker rigtigt mht dette) også kendt for andre ting end sin kunst/havde andet end kunst som levevej...

Det er altså navnet på kunstneren jeg er ude efter... Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

1-2-3 GO!

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 01-08-07 08:13

Var det Otto Frello...?

http://www.ottofrello.dk/malerier.htm

De er da ikke helt normale - og ofte med ansigter/hoveder på sjove måder...

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 01-08-07 08:26

Prøver igen - måske lidt bedre bud:

Søren Ankarfeldt - http://www.kulturarv.dk/kid/VisWeilbach.do?kunstnerId=314&wsektion=biografi

Der går jo lidt sport i den...!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-07 08:44

Hvis ikke nogen rammer plet, er her et link til en hjemmeside, med nulevende danske kunstnere

http://www.kunstdk.dk/

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 01-08-07 08:52

Hmmm. Jeg kaster nok håndklædet i ringen...

Mine links tror jeg ikke selv på.

Og jeg har fundet ud af, at der godtnok er mange, som er døde forholdsvis unge - og selv om han var levende under udsendelsen, så kan det være en optagelse, som blev udsendt efter hans død. Hvormed området bliver endnu større, end det er i forvejen!

Og TV-kanalernes arkiv-dele synes umiddelbart ikke meget bevendt. Med mindre man måske kontakter dem telefonisk?

Men jeg følger med i udviklingen.

Kommentar
Fra : vigil

Dato : 01-08-07 10:30

Kunne det være Leif Sylvester Petersen, som ud over at være billedkunstner også både er skuespiller, forfatter og musiker?

Du kan - lige nu - se eksempler på hans billeder her:
- http://www.step-hen.dk/Kunst.htm (scroll pænt langt ned)
- http://www.lauritz.com/ItemList/ItemList.Aspx?STA=3&FText=leif+sylvester&LanguageId=1&DC=1&CPIn=0&ISz=0&PSz=30&PSzG=6&SO=3&ST=0&TTyp=0&TVal=0&FLId=1&FCId=1&LLan=False

Lad høre om det er den rigtige mand

Kommentar
Fra : join

Dato : 01-08-07 10:33

Hej med dig

Se det er jo lidt svaert at vide hvad du kan se for dit indre oeje...

Kunne det vaere Leif Sylveste, han har jo meget med masker, ansigter...
proev at soeg lidt her, denne side er i oevrigt lavet af ham..
http://www.yellowbase.dk/

eller soeg lidt her..
http://www.lauritz.com/ItemList/ItemList.aspx?LanguageId=1&DC=1&CPIn=0&ISz=0&PSz=100&PSzG=6&SO=3&ST=0&IgId=62&TTyp=0&TVal=0&FLId=1&FCId=1&FText=&LLan=False

Du maa give os et prej om om der er noget der ligner

hilsen
join

Kommentar
Fra : join

Dato : 01-08-07 10:35

vigil>>> den var go det var vi sq enige om

Kommentar
Fra : ealu

Dato : 01-08-07 18:30

Øv, der var desværre ike noget at hente.. har lige været inde og tjekke ALLE kunstnerne i www.kunstdk.dk som Nordsted1 foreslog. Det er hverken, Frello, Ankarfeldt eller Sylvester.. Kunstneren Steffen Martin fra kunstdk.dk har lavet nogle malerier af ansigter som minder lidt om dem, blot er kunstneren jeg leder efter lidt mindre dyster i sit udtryk, og måske lidt mere enkel/udetaljeret...

Jeg mener han blev fremstillet som en ny dansk kunstner med en lovende fremtid...

...???

Kommentar
Fra : ealu

Dato : 01-08-07 22:23

hov, fik vist formuleret mig lidt uklart- jeg var inde og tjekke ALLE kunstnerne på kunstdk.dk, og det var ikke nogen af dem. Det er HELLER ikke hverken Leif Sylvster, Frello eller Ankarfeldt...

Nogen der har nogen ideer til hvem det så kunne være?

Kommentar
Fra : vigil

Dato : 17-08-07 17:49

Hmm - beklager at det har taget lidt tid før der dukkede et nyt navn op.
Måske det kunne være Peder Stougaard?

http://www.peder-stougaard.dk/

Kommentar
Fra : ealu

Dato : 17-08-07 18:38

Hej med jer... Jeg har selv fået opklaret hvem det var, med hjælp fra min far. Han hedder Nicolai Troest. Men tak for indsatsen til alle jer der har forsøgt at hjælpe.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 17-08-07 18:45

Kan du ikke smide en link til os andre, så vi kan se facit?

Kommentar
Fra : ealu

Dato : 17-08-07 18:54

Her har I et link så i kan se hvem jeg ledte efter:

http://www.nikolaitroest.dk/

Mvh Ea