/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
"opladede" orm til lystfiskeri
Fra : lham
Vist : 2513 gange
200 point
Dato : 23-07-07 16:39

Elektrooptagning af regnorm
I de glade 60-ere -før HFI relæer satte jeg et par grebe i græsplænen ca 5 mtrs afstand og så 200 v veksel på lige fra kontakten og op vrimlede der på ingen tid orm til en weekends fiskeri.
Nu har jeg anskaffet mig en skilletransformator ( 220 til 220 v galvanisk adskilt ) så HFI relæer ikke slå ud -men men selv om solsorte hiver orm op af plænen kommer der ingen til mig-hvad har jeg glemt fra dengang -eller har orm ændret adfærd

PS dræbersnegne kan sgu ikke li det de sætter turbo på

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-07-07 17:08

Find andre 'græsgange' end din plæne. Grav efter dem nær skygge istedet ...dét virker
Citat
Den bedste måde at fange ormene på er at grave en kvart m2 op med en spade, anbringe jorden på et stykke plastik og så brække jordklumperne fra hinanden manuelt. Antallet varierer fra 0-500 pr. m2 .

http://pub.uvm.dk/2003/baltic21/5.html

Strøm påvirker/skader også andre levende organismer i det 'bestrålede' område
..og dét er vel ikke meningen med at dyrke sin sport?

Hvis der har været en tørvejrsperiode? (..og det skal vejrguderne love for, at der IKKE har været i år !), så skal man grave dybere ...eller 'forvande' i et par dage; det stykke jord man har udset sig til regnormehøsten.

Ps. Nær rødder på et større træ er der næsten ALTID orm at hente. Træernes rødder virker som modsatrettede drænrør

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-07-07 17:10

Før var din ene pol jordforbunden lagt væk. Det var på den lokale transformatorstation, hvor stjernepunktet var jordet. Derfor var det nol at forbinde den anden ( det elektikkerslang kalder en fase) til en metalpløk ( greb) i jordoverfladen. Strømmen gik så tilpas dybt at ormene mærkede det.

Nu har du isoleret dig fra stjernepunktet, og stømmen går kun mellem de to grebe. De er åbenbart ikke dybt nok nede til at genere ormene. Og med den våde jord vi har nu kan stømmen bare gå i overfladen, hvor den tilgengæld generer sneglene..

Kommentar
Fra : lham

Dato : 23-07-07 17:18

transor
lyder som fornuftig snak-skal altså bare banke et par lange jordspyd ned -eller hvad -hvis jorden er fugtigere foroven end længere nede vil hovedparten af strømmen jo stadig løbe i overfladen , men det samme må vel have været tilfælde før HFI/skilletrafo i vådt vejr -og det var altid efter regn vi "skovlede orm op "

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-07-07 17:32

Nej tidligere var denene pol langt væk.

Nu sætter du to for tæt på hinanden i overfladen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-07-07 17:32

Strøm bevæger sig mellem to poler ad den kortest mulige vej (= mindst modstand).

Så kan det da være ligemeget hvor dybt man stikker jordspydene (..med mindre selvfølgelig, at ledningerne er isoleret helt ned til 'spydspidsen').

Jeg hænger blot på ..for at lære mere

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lham

Dato : 23-07-07 18:22

molokyle
spyddene vil i første omgang være som alm jernhegnspæle -altså ikke isolerede dvs spændingen mellem spydene hele vejen ned ( samme afstand mellem spyd ) vil være den samme ( 220 v ) men den lokale strøm mellem spyddene i en given dybde vil afhænge af ledningsevnen ( modstanden ) i jorden i den givne dybde . Så så hvis der er pladdervådt i 50 cm dybde men kun regnvådt 5 cm nede vil der løbe 10 gange så mange milliampere i den dybe afdeling. Den samlede strøm vil være summen af alle delstrømme-det var ren teknik -spørgsmålet er så om der overhovedet er orm i 1/2 mtrs dybde-så langt orker min ryg ikke at grave ned -ormene måske at bore sig op - eller min vandregning at "forvande "

venter spændt på nogen der har praktiskt erfaring med skilletrafoløsningen

Kommentar
Fra : lham

Dato : 23-07-07 18:27

transor
kan jeg ikke bare slutte den ene sekundærvikling på sklilletrafoen til ejendommens jordspyd og så den anden til greben -der er 25 mtr imellem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 23-07-07 18:56

Citat
Den bedste måde at fange ormene på er at grave en kvart m2 op med en spade, anbringe jorden på et stykke plastik og så brække jordklumperne fra hinanden manuelt. Antallet varierer fra 0-500 pr. m2 .

Det er så den bedste måde og så får do hurgtig 500 g i løbet af en prut

Du kan også gå rundt med en lygte om aften og lyse, men du skal være lige så hurtig som solsorten

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 23-07-07 19:23

do hurgtig = orm hurtig,

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-07-07 21:00

Ja du kan godt bruge ejendommens jordspyd som den ene pol.

Vekselstrøms fordeling i jord er en hel videnskab, som ikke er så enkel, som det fremstilles her.

Med store elektroder og våd jord vil der ved 220 V løbe en betydelig strøm. Er du sikker på at din skille trafo kan give strøm nok ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-07-07 00:04

Nej molokyle strøm løber ikke bare koncentreret den vej hvor modstanden er mindst.

den fordeler sig således at spændingsfaldet over alle mulige veje bliver lige stort.
Forestil dig at der kun var to veje. den ene med modstanden 1000 Ohm og den anden med modstanden 2000 Ohm . Så ville der ved 220 V løbe 220 mA ad den ene vej og 110 mA ad den anden . I alt 330 mA.

Nu er der i virkeligheden ikke et begrænset antal veje med bestemte modsatande, men en fordeling af "uendelig" mange veje , så sagen med sådanne fordelte modstande er ikke så enkel at overskue. I princippet vil en miskroskopisk andel af strømmen endda løbe i den kinesiske undergrund.
Sagen kompliceres også af at de forskellige "grene" af strømmen påvirker hinanden med magnetisk kraft.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-07-07 00:13

Citat
..fordeler sig således at spændingsfaldet over alle mulige veje bliver lige stort

Dén havde jeg ikke lige tænk over. Jeg tænkte i samme baner som ved lynnedslag. Lynets spænding fordeler sig jo ikke over 'alle mulige veje' eller "uendelig" mange veje, når det slår ned. Men det er jo nok noget 'andet'. Jeg er bestemt ikke ekspert i strøm, men i at fange orm ...og fisk.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-07-07 00:18

..men det kan jo være at lham også har tænkt sig at elektrofiske andet end orm

( Det er en joke lham. Tag det ikke ilde op )

Det leder mig til et tillægsspørgmål transor ..hvis jeg må?

Er det det samme som sker, hvis begge 'ender' er nedsænket i vand? Altså i en sø eller et vandløb?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-07-07 00:21

Skal man forestille sig:

Kontinuerlige udladninger som i hvert tilfælde følger én eller flere af uendeligt mange veje?

Det ville give mening for mig, hvis det er således det forholder sig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-07-07 01:56

Der er stor forskel på strøm gennem luft og gennem jord og vand.
Strømfordelingen gennem jord og vand har mange fælles træk. I jord sker ledningen hovedsageligt gennem jordend vandindhold og de i vandet opløste salte. vandindholdet kan skifte meget i de forskellige jordlag og dybder. På klippegrund er der ikke meget vand i dybden og derfor er det svært at lave ordentlige jordforbindelser der.
Norges elforsyning er da også en del afvigende fra princippet , som vi bruger.

Luft leder i normaltilstanden slet ikke elektrisk strøm. Men hvis spændingen bliver høj nok kan isoleringenbryde sammen, så luften istedet gennem en tynd kanal bliver til plasma, som leder strømmen. Der er helt andre mekanismer i spil ved lyn og i lysbuer gennem luft.

Den fulde sandhed er meget mere kompliceret. Den må du læse om i litteraturen.
på nettet kan du søge noget om ionisering og om plasma. Andre ord kan være Pashen og korona

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 24-07-07 01:57

Citat
PS dræbersnegne kan sgu ikke li det de sætter turbo på

- HURRAaaaa - så har du da fundet løsningen på dét problem - du sigter sguda bare mod naboens have, så er du fri for skidtet

Kommentar
Fra : ibea

Dato : 25-07-07 14:55

Hej Iham.
Pas på - jeg synes, at du bevæger dig lidt ude i yderkanterne med strøm. Jeg har selv set
andre mennesker forsøge, at gøre livet let(med hensyn til ormegravning). I særdeleshed
med den utrolig våde sommer vi har haft - find en hønsegård (altså ikke kvinder) - eller find
et sted, hvor de(ormene) kan opgraves naturligt.
Hilsen Ibea (frem med greben)

Kommentar
Fra : lham

Dato : 25-07-07 18:54

ibea
Du skriver "jeg har selv set andre mennesker at gøre livet let ( med hensyn til ormegravning)"-det hører jeg gerne mere om -mener at have styr på det med strømmen og milliampere og og har selvfølgelig kun gang i forsøgene under mit konstante opsyn