/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Klikkertræning af katte?
Fra : bitt
Vist : 479 gange
100 point
Dato : 19-07-07 13:57

Hej katteelskere.

Om et par uger får vi igen kat (to killinger). Jeg er faldet over en bog hvor der er beskrevet hvordan man klikkertræner sin kat. Jeg synes det kunne være sjovt at prøve. Er der nogen her der har erfaring med det?
Jeg er ikke ude i et forsøg på at få mine katte til at opføre sig som hunde, men hvis metoden er god at bruge til at lære kattene hvordan man gerne vil have dét og specielt hvordan man ikke vil have det, uden at hæve stemmen og skælde ud (det bryder jeg mig ikke om)

Per Larsen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-07-07 14:05

Klikkermetoden er på ingen måde en træningsmetode der begrænser sig til træning af hunde - der er rigtig mange dyr man kan træne på den måde.

Jeg ved, at de zoologiske haver blandt andet bruger det til de store kattedyr og det bruges også til at træne heste. Jeg tror det er de færreste dyr, der ikke kan drage nytte af klikker...

Men - efter min overbevisning kan du ikke med klikkertræning lære et dyr, hvad du IKKE vil have. Men du kan fortælle dit dyr, hvad du ønsker af det. Når man klikkertræner skal al uhensigtsmæssig adfærd ignoreres og hensigtsmæssig adfærd belønnes. Dermed bliver den uhensigtsmæssige adfærd nedtonet og den anden stimuleret.

Personligt har jeg ingen erfaring i at klikkertræne en kat, men mon ikke du kan finde noget litteratur om det - ellers er princippet jo præcis det samme som ved en hund, som der er jo efterhånden er masser af læsestof om.
Man skal nok bare være opmærksom på at en kat træner så længe den gider, ikke så længe man selv gider
Og så skal godbiderne være kræs - ellers fanger det bare ikke.
Træningssessionerne skal ganske givet være kortere hos en kat end hos en hund...

På med vanten og en tur på biblioteket - det er et skægt projekt.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 19-07-07 14:05

det lyder godt nok spændende...kan man også bruge den metode på voksne katte. je ghar en misser der er ret bange for al ting og er ret sky......og så hvæser hun af og til ad en...et belastende, for tror slet ikke hun ved hvorfor hun hvæser......umotiveret og pluseligt når man er i gang med at kæle hende som hun ellers elsker......glæder mig til at læse om det fra andre .
miss.j

Kommentar
Fra : bitt

Dato : 19-07-07 14:42

Hej Vaxen.

Ja, du har ret. Det er kun den ønskede adfærd der skal belønnes, men det vil så forhåbentlig eliminere den uønskede.
Jeg har set metoden brugt på hunde og det fascinerer mig meget.

Og til missjosephine: Ja, jeg tror det kan bruges på din kat også, men jeg vil gerne høre fra nogen der har prøvet det rigtigt. Jeg havde nu tænkt mig at forsøge under alle omstændigheder, så skal jeg nok skrive om mine erfaringer, men kattene kommer først d. 5. aug

Per

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 20-07-07 00:42

DE DER VIL/kan TRÆNE EN KAT SKULLE FoR DET Første overhovedet Ikke have en kat.
KATTE ER SOM OS .

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 20-07-07 01:01

KLIKTRÆNNE NOGEN DYR OVER HOVEDEDET????????????????
SKam dem der har dyr i buR
Jeg har små killinger,mus,morkat,dræbersnegle,sommerfugle osv..........
PRØV AT LAVE EN AF DEM TIL EN MENNESKEKLIKKENDE TINGESTE......

Elsker de små killinger.
KNUS
KISSAN

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 20-07-07 03:09

PRØV AT BLI VE KLIKKET INDE ET PAR/MANGE/HELE LIVET DAGE/
AMEN_________________________
HVEM TØR AT SVARE PÅ DEN HVAD ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????+AMEN

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 20-07-07 03:16

ER I ALLESAMMEN MUNDLAM

MVH
KISSAN
SKRIVES /måske engang igen)

Kommentar
Fra : Alfhild

Dato : 20-07-07 10:41

Hej bitt,

Tillykke med den snarlige famileforøgelse

Selv har jeg to abbysinier som efter sigende skulle egne sig rigtig godt til klik-træning - har dog ikke prøvet..............endnu. Men er da spændt på dine fremtidige erfaringer.

God fornøjelse!

Kommentar
Fra : Zappy.

Dato : 31-08-07 20:32

Hejsa..

Jeg har klikkertrænet mine katte i 1½ år.. Så hvis der er noget du/i vil vide, så skal i være velkommen til at spørge. Min ene kat er enten for dum, eller også gider han ikke klikke. Min anden kat derimod, elsker at klikke. Han kan give Highfive, stå på bagbene og vinke, han kan rulle rundt og hoppe op der hvor vi ber ham om det. Han kan også mange andre ting, og alle triksene har han lært via klikkeren.

Venlig hilsen
Louise

Jeg er ikke så tit herinde, så du/i kan evt. skrive til min mailadresse som er skrivetbrev@hotmail.com.