/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Kraftig WLAN løsning
Fra : Skyldig
Vist : 2702 gange
20 point
Dato : 18-07-07 20:09

Hej,

Jeg har fået anbefalt dette forum af en bruger på hol.dk, da folk her skulle vide en del mere om trådløse netværk.

Jeg bor i en lejlighed i 1.th og vil gerne have mit trådløse netværk til at kunne række i hele lejligheden i 2.tv.
Det vil dreje sig om ca. 50 meter, og skal gå igennem 4-5 vægge samt et gulv.

Jeg kan på nuværende tidspunkt få en meget svag forbindelse i køkkenet i 2.tv (det rum som er tættest på min router ca. 20-25 meter væk og igennem 3 vægge og et gulv), men ikke i andre rum.
Mit nuværende netværk er en standard D-Link router uden noget specielt.

Nogen som har et foreslag til hvad jeg kan gøre for at få det forlænget?
Repeater, antenneforstærkere, eller måske bare en væsentligt kraftigere router?
Gerne med links til konkrete produkter fra edbpriser ;)

På forhånd tak for svar.

Mvh
Rasmus

Kommentar
Fra : me67

Dato : 18-07-07 20:41

Kigger lige med her.

Venligst ME67

Kommentar
Fra : Bulldog

Dato : 18-07-07 21:15

Der er den nye standart for trådløsnetværk 802.11 n, som skulle have op til 4 gange længere rækkevide, men det kræver at du både udskifter router og trådløse netkort for at få fuld fornøjelse at båndbredden og rækkevidden
Her er et link til et D-link produkt, men der er mange andre i den samme gruppe

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=376433

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-07-07 21:16

Man kan købe løse antenner til Dlink (som bruger "sma" antenne stik)
Den kan så komme ud af vinduet.
Modtageren kan sætte en repeater i sit vindue.

Det er en næsten umulig opgave at gå igennem de vægge og endnu sværere at gå skråt.

Snak evt. med dette firma som har leveret antenner til vores netværk.

http://www.microlan.dk/shop

Antenner
http://www.microlan.dk/shop/products/productlist.aspx?menuid=WLAN&level=1

Denne antenne har vi siddende og det dækker et mindre parcelhus.
http://www.microlan.dk/shop/products/productinfo.aspx?productid=ML-AO5-RSMA&menuid=WLAN&level=1

Denne har vi siddende uden på et hus og den rækker ca. 50 mtr. i friluft og gennem en rude.
http://www.microlan.dk/shop/products/productinfo.aspx?productid=ML-AO9&menuid=WLAN&level=1
+ lidt overgansstik til sma og forlængerledning.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-07-07 21:29

ja e.c´s links er lige det du har brug for.
Man behøver ikke købe ny router som Bulldog er inde på. N standarden er endnu ikke anerkendt som ny standard og den hurtige hastig udnyttes ikke endnu.
Tro mig jeg har selv købt den nye Linksys 300N wirelesse og den kører fint men ikke hurtigere end de 54Mbps. Jeg skulle bare ikke selv betale, så jeg lod mig friste.
En repeater er også en fin ide, den vil optræde som et ekstra accesspoint og du vil kunne logge på den istedet for.

Kommentar
Fra : Skyldig

Dato : 18-07-07 21:38

Jeg kiggede på sådan en fætter her:
http://www.microlan.dk/shop/products/productinfo.aspx?productid=WRE54G&menuid=WL54&level=1

De skriver at den er kompatibel med et par af Linksys' egne routere, men vil den også virke med andre a/b/g-routere?

Den tror jeg nemlig muligvis vil kunne gøre jobbet.
Hvis min Mac pc med integreret netkort, kan finde mit netværk oppe i 2.tv så burde denne da også kunne gøre det, og derved "videresende" signalet derfra right?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-07-07 21:47

Jo det lyder rigtigt.
Jeg har ikke arbejdet med repeatere og kan ikke sige om den kører godt med D-link - men det ved Fijala nok lidt mere om.

Kommentar
Fra : Bulldog

Dato : 18-07-07 22:24

jeg har haft at gøre med en repeater der sættes i stikkontakten og den skulle efter sigende booste signalet, men det var gode penge ud af vinduet, det virkede ikke ordentligt.
Med hensyn til de antenner man kan købe, til at få bedre signal, skal man lige huske på at det kan være nødvendigt at skifte antenne på både router og netkort og i tilfælde hvor det er indbyget i en bærbar eller ligende kan det være umuligt.
Med hensyn til n-standart er det jo ikke båndbredden der er den store brug for, men rekkevidden. kan du fortælle os om den er større, Fijala, når du nu har fået en inden for dørene?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-07-07 23:21

Bulldog .....................

Citat
Med hensyn til de antenner man kan købe, til at få bedre signal, skal man lige huske på at det kan være nødvendigt at skifte antenne på både router og netkort og i tilfælde hvor det er indbyget i en bærbar eller ligende kan det være umuligt.

Det du skriver her, er ikke bare sludder og vrøvl - men direkte usandt.

Hvad er dit formål med at ødelægge et seriøst spørgsmål med det vås. ???????????????

Kommentar
Fra : Bulldog

Dato : 19-07-07 01:01

Hvis jeg har skrevet noget usandt, undskylder jeg mange gange, men så skyldes det min ringe viden på området.
I stedet for at reagere på den måde skulle du hellere forklare hvad det er jeg har fået galt fat i!!!!!

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 19-07-07 03:42

Det er korrekt hvad bulldog skriver, hvilket også giver sig selv. For at bruge et trådløst netværk, skal du både sende og modtage. Det hjælper ikke noget at din router kan skyde 50 meter, hvis dit netkort kun kan klare 25 meter. Deri ligger pointen. Derfor ville N-standarten kunne bruges. Efterhånden som du kommer tættere på den maximale signallængde, forringes antallet af Mbit du kan modtage.

Så derfor e.c, få din egen facts rigtige før du begynder at skyde med skarpt på andre.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-07-07 11:54

Det er korrekt at N standarden skulle kunne række bedre en den gamle b/g standard. Og for at udnytten N standard skal selvfølgelig både router og netkort understøtte dette. Selvklart.
Jeg købte som sagt Linksys
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=202127
og satte den oo i et lejligheds kompleks hvor der er Kælder - stuen - 1. sal - 2. sal og loft lejligheden
Da placerede jeg routeren ud for anden sal og den kunne lige akkurat række til det hele, men ikke helt tilfredsstillende. Da jeg ikke selv skulle betale havde jeg allerede købt en repeater af samme mærke. og placerede så den ud for 2. sal og routereen ud for stuen og alle havde mere eller mindre fuldt signal.
Hjemme hos mig selv bruger jeg en Zonet wireless G router og den er placeret i den ene ende af huset og den rækker snildt ud på terrassen som er placeret i den anden ende af huset.

Så hvad der rækker bedst skal jeg være lade usagt.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-07-07 12:06

Glemte lig elinket til repeateren

http://www.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=110753

Som i kan se er det ikke N standard, men derimod G. Med da den blot skulle sende signalet videre op til loftlejligheden gik det nok.

Skal lige sige at netværket fungerer perfekt idag. Det er yderst sjælden at det driller og hvis det så gør det har jeg placeret en afbryder som alle kan komme til, så kan de lige resette systemet og det er opppe at køre igen på no time.

Det er den slags man mp ty til når knægten er fattig studerende på SU så må de deles om udgifterne. Ejerforeningen har betalt for isenkrammet og tager så 100,- pr lejlighed for netopkoblingen, der er en 4 Mbit fra Cybercity. Ikke helt lovligt men hva' fa'en

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-07-07 19:51

Sludder..................
Jeg har sat en antenne op til min Hawking, som jeg har linket til.
Modtageren har en SMC adapter (USB) liggende i vinduet.
Min bærbare comp har en hawking adapter (USB) uden udvendige antenne.
Min anden bærbare har et Zyxel PCMCIA adapterkort uden antenne.
Alle kan køre på dette netværk uden problemer.

Det er kun Hawking routeren som har en ekstra antenne.
Alle er IEEE 802.11G 54 Mbps

50 mtr. væk er der kablet til en Dlink 624 wireless 108 G
Og den har monteret den viste stueantenne og dækker et mindre hus med forskellige adaptere.