/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
greatgranduhrvater
Fra : svendgiversen
Vist : 547 gange
100 point
Dato : 26-01-03 21:16

Jeg har på det sidste haft en del slægts korrespondance,

dels med min kones, for længe siden tyske, familie fra Thuringen,
dels med min kones grand kusines rige onkel i Minnesota.

Når vi siger: far farfar oldefar tipoldefar tiptip tiptiptip osv.
hvad siger men så på hovedsprogene?

Jeg startede med mit bedste franske, grand grandgrand etc.
men det var helt forkert,
og der er ikke samme antal tip som Ur som great??

Min 5 gange tipoldemor stod fadder, da rige onkel Sig' s
4 times greatgrand was Christened.

hvad hedder det på US/UK engelsk??
hvad på tysk???, og hvad på fransk????

Lette points for de sprog kyndige,
hilsen Svend

PS. Dette spørgsmål hører måske hjemme under scientific,
men jeg har endnu ikke kunnet få sendt nogen svar der.

Kommentar
Fra : NinaM

Dato : 26-01-03 21:27

jeg kan hjælpe med det franske og engelske:
père, grand-père, arriere-grand-père, arriere-arriere-grand-père etc
father, grandfather, great-grandfather, great-great-grandfather etc
giv du bare dine points til den der kan dem på tysk

Accepteret svar
Fra : KaNi

Modtaget 110 point
Dato : 26-01-03 21:40

Hej Svend
Ifølge min gode gamle Dansk-Tyskordbog hedder oldebarn: Urenkel (m) - oldebarn: Urenkelin (f)- oldefar: Urgrossvater - oldemor: Urgrossmutter - oldeforældre: Urgrosseltern - tipoldefar: Ururgrossvater - tipoldemor: Ururgrossmutter [med det tyske specielle s hvor der er dobbelt-s]

Med venlig hilsen

KaNi

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-03 21:53

Tak Nina og Kaj/Karin.

Jeg savner dog en total oversigt:

Er 3 gange tip?

4 gange great??
4 gange Ur ???
og 4 gange arriere ????

Husker I alle at addere dette ekstra sproglige led????

Hilsen Svend

Kommentar
Fra : NinaM

Dato : 26-01-03 21:59

Ja, som du har skrevet, 3 gange tip er det samme som 4 gange arriere, 4 gange great, 4 gange ur.
Vi er nok lidt specielle på dansk mht tidligere generationer, også i og med at der skelnes mellem mormor og farmor, faster og moster etc. , det gør man heller ikke på de andre sprog.

Kommentar
Fra : NinaM

Dato : 26-01-03 21:59

Ja, som du har skrevet, 3 gange tip er det samme som 4 gange arriere, 4 gange great, 4 gange ur.
Vi er nok lidt specielle på dansk mht tidligere generationer, også i og med at der skelnes mellem mormor og farmor, faster og moster etc. , det gør man heller ikke på de andre sprog.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-03 22:31

>Vi er nok lidt specielle på dansk

Ja Nina,
også "cousin" betyder jo både fætter og kusine på engelsk.

Vi er nok lidt mere Germanske: "Vetter" und "Kusine", er jo tæt på.

Og det angelsaksiske har vel fransk oprindelse: "Cousin" og "Cousine",
(rigtigt stavet? mit franske er lidt antik)
her kan den kyndige dog fortsat se forskel på kønnene.

Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-03 22:51

Jeg glemte det supplerende spørgsmål

>Min 5 gange tipoldemor stod fadder,

hvad hedder fadder på hovedsprogene?

Det enelske godfather lyder mere som en mafia boss,
på tysk og fransk er jeg helt blank.

Det kan jeg naturligvis slå op i diverse ordbøger,

spørgsmålet går mere på om man har/havde den samme funktion
fadder: opdrage i den kristne tro og/eller forsørge i vore nabolande,

Igen Svend