/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Hvad er bedst?!
Fra : tobiasr
Vist : 462 gange
26 point
Dato : 26-01-03 17:56

Hvilken firewall er bedst?

Tiny Personal Firewall eller ZoneAlarm ???

Mvh. Tobias

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 26-01-03 18:08

I alle de tests, jeg har set, løber ZoneAlarm med laurbærrene, men Tiny får nu også mange gode ord med på vejen.
Bemærk iøvrigt, at for at en firewall skal fungere optimalt, skal den konfigureres rigtigt, og her er Tiny nemmest at have med at gøre.
Jeg vil derfor sige det sådan: Er du noget af en computernørd, så vælg ZoneAlarm - og er du "almindelig" bruger, så vælg Tiny.

Kommentar
Fra : tobiasr

Dato : 26-01-03 18:19

OK!
Men jeg synes bare at Tiny Firewall'en hele tiden spørger mig om 'den og det' må sende 'et eller andet' eller noget trejde til min pc...!
Er det så bare fordi den beskytter bedre end ZoneAlarm eller hvad....??

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
PS:
Jeg er ikke den største computernørd, men da heller ikke dum

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 26-01-03 18:45

Man kan sagtens være computernørd og samtidig dum som et bræt - og man kan være lynende intelligent uden at ane en brik om computere. Så det er ikke et spørgsmål om intelligens, men om prioritering af, hvad man vil bruge sit liv til.

Men hvis det du ønsker svar på, er, om Tiny beskytter bedre end ZoneAlarm, så er svaret klart nej.

Kommentar
Fra : tobiasr

Dato : 26-01-03 19:03

Så jeg skal vælge Tiny!?

Ellers...
Andre der har en mening?? - Meninger er en vigtig del af livet!! ;)

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 26 point
Dato : 26-01-03 19:19

Nej, Tiny beskytter IKKE bedre end ZoneAlarm. Tværtimod, må man nok sige.
Så det er ZoneAlarm, du skal vælge.

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 26-01-03 19:20

Black Ice defender, er klart den bedste!!!

men hvis det kun er de to, som du vil vælge imellem, så er det Zone Alarm som der er bedst...

Mvh dr_scooter

ps. Zone Alarm er forholdvis nem at konfigurerer!!! Hold dig fra Tiny Personal Firewall... den lugter altså lidt

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 26-01-03 19:29

Nej, den bedste firewall er Nortons.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 26-01-03 19:57

, ja den bedste firewall er Nortons, men den er næsten umulig at have med at gøre, hvis man vil andet end port 80

Jeg syntes du skal gøre som Rellom har foreslået dig, at kaste dig over Zonealarm. Den er faktisk relativ nem at have med at gøre og yder en god beskyttelse.

Fremgangsmåden er, som du beskrev, Tiny-dimsen skal konfigureres. Hvergang en ny port forsøges åbnet spørger firewallen om det er Ok og konfigurerer sig selv ud fra det.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 26-01-03 22:31

srhansen

Det er bare et spørgsmål om at vide hvordan man konfigurerer sin firewall....

Problemet med firewalls er at det ikke er for brugere, som bare lige skal sætte en beskyttelse op, der er så mange ting at tage hensyn til i sin firewall.

Samtidig kræver det også at man kender mere til computere end bare tænd/sluk, da firewalls er et stykke kompliceret software....

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 26-01-03 22:56

Zonker

Enig, det er bare et spørgsmål om at vide hvordan......

Nogle firewalls (zonealarm), er konstrueret til brugere "der bare lige skal sætte en beskyttelse op", den yder såmænd også en udemærket beskyttelse for personer der ikke har specielle behov (irc, p2p mm).

Jeg vil påstå at mange brugere der ikke kender til mere end bare tænd/sluk sagtens kan lære at sætte zonealarm op uden at kende et spor til tcp/udp.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 26-01-03 23:54

jeg foretrækker også Nortons Firewall...

men hvis jeg sku' vælge en af dem der er gratis, ville jeg nok vælge Sygate's Personal Firewall, fremfor Zone Alarm...
http://www.webattack.com/freeware/security/fwfirewall.shtml
og hvis jeg sku' vælge Zone Alarm ville jeg nok vælge den Proffesionelle i stedet for den der er Gratis...

men hvis du ska' ud og investere i en ny firewall, er der en Dansk firewall der hedder Bitgaurd, eller noget i den stil... hvis Als kigger forbi ka' han fortælle lidt mere om den... i modsætning til Norton's og de andre nævnte firewall's er den nemlig ikke så "nem" at "slukke" som de er... nem og nem ska' tages med forbehold, men det ka' la' sig gøre at sætte de over nævnte firewalls ud af funktion, det er sket før... og ka' ske' igen med mindre de har lavet om på deres opbygning... BitGaurd bygger bl.a. på en driver, og er derfor ikke sådan til at slukke...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : tobiasr

Dato : 27-01-03 12:30

Rellom, ja jeg mente også om jeg skulle vælge ZoneAlarm
Så nu skal jeg lige afinstallere Tiny Firewall'en...!

Tak for hjælpen allesammen!

--- Det er altså nogle gode smileys Fnollerpige'n har designet ---

/Tobias

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 27-01-03 18:54

Ja, Fnollerpiges smileys er helt i top.
Kunne du forresten ikke tænke dig at være med her: http://yff.dk/hsboard/ ?
Der er også masser af gode smileys - plus meget andet godt.

Kommentar
Fra : tobiasr

Dato : 04-02-03 18:37

Nej tak.