/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Min Harddisk stopper
Fra : lanther1
Vist : 609 gange
300 point
Dato : 02-07-07 14:18

Jeg har en 2 år gammel Dell PC med Vista styresystem installeret.
Mit problem opstår når jeg tænder for PCen og der fremkommer billede på skærmen med en aktivitetstreng forneden der viser den arbejder og hvor langt.
Ca. 1 cm før enden på denne streng stopper PCen med at arbejde og kan kun slukkes igen ved´at hive stik ud.
Efter flere forsøg gør den stadig det samme og jeg kan ikke komme videre med opstarten.
Hvad er der galt og hvordan løser jeg denne fejl??

Kommentar
Fra : kj

Dato : 02-07-07 14:22

Det er ikke din HD der stopper, det er styresystemet. Reparer dette.
Ved ikke hvordan i VISTA

Kommentar
Fra : lanther1

Dato : 02-07-07 14:24

Meget kort svar, men jeg kommer overhovedet ikke ind i styresystemet før den stopper op.
Er det Vistaen, hvordan gør jeg så??

Kommentar
Fra : pewpewlaz0rz

Dato : 02-07-07 14:28

Du må prøve at smide din installations CD ind i drevet og boote derfra, der kan du vælge at reparere dit styresystem. Eller du kan prøve at boote i fejlsikret tilstand.

Jeg gætter på den eneste mulighed er at boote med CD'en, hvor du enten kan formatere harddisken og installere Vista på ny eller prøve at reparere.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 02-07-07 14:31

husk at gå i BIOS og ændre BOOT rækkefølgen. First BOOT til CD

Kommentar
Fra : pewpewlaz0rz

Dato : 02-07-07 14:33

kj: Behøver han ikke, med mindre at "Vil du boote fra CD så tryk en tast ......" kommer frem!

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 02-07-07 14:56

Ikke for noget men du har prøvet at være tålmodig nok?
Jeg har før set at de har kunne være endog meget lang tid om at boote, men at der derefter ikke var noget problem.

Med tålmodig nok mener jeg op til ca. 5 min.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-07-07 15:35

Hvis du har installeret eller tilsluttet noget hvor driveren ikke passer kan det være problemet.

Start evt. i fejlsikret tilstand - når Vista begynder at starte så tryk F8 klik klik klik klik
Og efter et stykke tid vælger du bare fejlsikret tilstand.
Hvis den kan det så prøv bare at genstarte.
Ellers må du i fejlsikret tilstand afinstallere de drivere som ikke er ok.

Kommentar
Fra : lanther1

Dato : 02-07-07 15:48

Jeg har lige hentet min harddisk og sat den til her på kontoret til en skærm og de andre kabler.
Jeg starter op som hjemme, og nu er der pludselig ikke noget i vejen.
Mon det kan være noget der er tilsluttet, der skaber problemer??
Eller er det bare tilfældigt.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-07-07 16:03

Er det hele computeren du har sat til en skærm på kontoret.
eller er det kun harddisken der er sat til.

Kommentar
Fra : lanther1

Dato : 02-07-07 16:11

Det er kun selve kassen med harddisk jeg tog med og tilsluttede anden skærm, tastatur, mus og netforbindelse til bredbånd.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-07-07 16:29

Ok - men så skal du lige kigge på forskellen mellem den nuværende opstilling og den der hjemme.

skærm
mus
tastatur
evt. printer skal ikke være sat til ved afprøvning hjemme
noget USB udstyr. - tag det fra der hjemme når du prøver igen
din netforbindelse behøver ikke være til når du tester hjemme

Virker det så start med at sætte netforbindelse til der hjemme.

Kommentar
Fra : lanther1

Dato : 02-07-07 16:39

Hjemme har jeg ingen printer som på kontoret er en netværksprinter.
Jeg har ikke noget ekstra udstyr hjemme, andet end tastatur og mus som går via usbstik.
Hjemme er den koblet på en fladskærm, bredbånd via router, tastatur og mus.
Men jeg kan selvfølgelig koble alt fra, undtaget skærm og se om den kører hele opstarten igennem og derefter bruge udelukkelsesmetoden, ved at sætte på ting for ting og derefter starte op igen.
Måske kommer fejlen igen, måske ikke.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-07-07 16:52

Den behøver:

skærm (viser den noget i starten)
tastatur (blinker de tre lamper)
mus

for at starte op og vil sikkert brokke sig uden men prøv bare.

men hvis du lige kunne låne mus og tastatur med hjem til afprøvning, så du har en mulighed mere.

netforbindelsen kan sætte til til sidst.

Kommentar
Fra : lanther1

Dato : 02-07-07 16:56

Jeg prøver at tage mus og tastatur med hjem..
Jeg vender tilbage i morgen med nyt efter opsætning

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-07-07 17:02

ok

Kommentar
Fra : lanther1

Dato : 03-07-07 17:43

Nu har jeg sat min harddisk til igen og tilsluttet alt som før, og der er tilsyneladende ingenting der blokerer for korrekt opstart.
Det skal lige siges, at jeg på kontoret opdaterede Vista og mit Norton 360 gennemtrawlede hele pc uden at observere fejl, så jeg har nu en pc der virker, men årsag står stadig i uvisse og det sker måske igen..

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 300 point
Dato : 03-07-07 18:34

Nå computeren er meget længe om at starte op - så er det tit en diver den slås med.
Enten mangler driveren eller der er en forkert driver.
En opdatering af Vista kan godt rettte problemet.

Godkendelse af svar
Fra : lanther1

Dato : 04-07-07 08:42

Tak for svaret e.c.