/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
radiator bliver ikke varm
Fra : babee
Vist : 917 gange
100 point
Dato : 28-06-07 18:46

hejsa

alle vores radiator i hele huste vil ikke blive varme. vi har luftet dem alle ud , slukket fyret (naturgas) og tændt det igen

hvad kan der være galt??

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 110 point
Dato : 28-06-07 18:48

Cirkulationspumpen kaput.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-06-07 18:50

Er der vand nok på systemet? Hvis der er løbet noget ud et sted, så lufter du IND, når du drejer den lille fyr. En anden fejlmulighed er, at termostatventilerne hænger, så den blanke ståltap indeni skal have massage. En tredie: Kører cirkulationspumpen?

Kommentar
Fra : babee

Dato : 28-06-07 18:51

tror ikke den pumpe kører

Kommentar
Fra : babee

Dato : 28-06-07 18:51

men vi har varme vand

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-06-07 18:52

Er der spænding til pumpen? Sikring måske.
Ellers ny pumpe.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-06-07 18:52

det kommer ikke varmecirkulationen ved

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-06-07 18:54

Du skulle vel ikke have indstillet fyret til kun at varme vandet !!!!

Kommentar
Fra : babee

Dato : 28-06-07 18:56

ja det er et godt spørgsmål hvad koster det ca at skifte hvis det er pumpen ?

Kommentar
Fra : babee

Dato : 28-06-07 18:57

det tror jeg ikke vi har

Kommentar
Fra : babee

Dato : 28-06-07 19:00

der er vand nok på

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-06-07 19:02

Du kan jo se på dit fyr, hvad det er indstillet til.

Kommentar
Fra : babee

Dato : 28-06-07 19:03

hvor kan jeg det ?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-06-07 19:06

Nu ved jeg ikke hvilket fyr du har, men på mit er der et symbol, der viser en radiator. Det kan slås fra, så det kun er det vandet (det varme) i hanerne, der opvarmes.

Kommentar
Fra : babee

Dato : 28-06-07 19:08

okay det er der ikke på det vi har sådan lige hvad jeg kan se

Kommentar
Fra : babee

Dato : 28-06-07 19:08

hvad koster det ca at skifte hvis det er pumpen ?
ca

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-06-07 19:09

Hvilket fyr har du?

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 28-06-07 19:13

Det kan være din ekspansionsbeholder der er blevet fyldt op med vand. Det har jeg selv været ude for. Check den efter. lyder den ikke hul når du slår på den, så er den fyldt.

Derfter så kontrollere vandmængden i anlægget.

Kommentar
Fra : babee

Dato : 28-06-07 19:14

kan se vi kan slå dem fra men det er de ikke

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-06-07 19:17

Hos os er der en fællestermostat (Den hedder sikkert noget andet) den lukker for varmen når udetemperaturen når en vis værdi. Den kan da indstilles efter ønsket temp.Det erfjernvarme. Når nu du har varmt badevand, hvad mere kan du så ønske dig i den her varme? det er nok et indstillingsspørgsmål.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-06-07 19:19

Hvordan kontrollerer du om der er vand nok.
Trykmåleren er ikke indikation på at der er vand men bare at der er tryk. (kan være delvis lufttryk)
Men kommer der vand ud ved udluftning er der sikkert vand nok.

Hvis du har en synlig cirkulationspumpe med en blank skrue for enden. (stor som en 2 krone) .
sluk og tænd for pumpen
skru den blanke skrue ud (der kommer en lille sjat vand)
stik enden af en blyant ind og mærk om den roterer
sidder den fast - så sluk for pumpen og så kan du rotere den med en skruetrækker
start pumpen og mærk igen med enden af en blyant.

Kommentar
Fra : babee

Dato : 28-06-07 19:25

hmmm tror vi kalder en vvs mand ud for alt det der tør jeg ikke røre ved

Kommentar
Fra : babee

Dato : 28-06-07 19:27

der må være vand nok på for der kommer vand ud af alle radtatorene her i huset.

vores fyr er en valliant

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 28-06-07 19:48

Radiator er meget tit og ofte styrret af en termostat. Og grunden til at de ikke bliver varme, er måske fordi føleren fortæller radiatoren at her er varmt nok...

Bag ved radiatoren er der sådan en hvid/grå plast "dims" med en Metal tråd agtig lang en, prøv flytte den ned til gulvet og se om det så ikke ændre sig..

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-06-07 22:30

En valiant - den lufter selv systemet ud ved selve fyret.
(jeg går ud fra at det er en væghængt model)
Og så kan du ikke gøre noget ved cirkulationspumpen.
Men der skal være en knap ved cirkulationspumpen som kan stilles i sommer/vinter eller 1-2 stilling. (lyden skal ændre sig)

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 29-06-07 00:10

Såfremt den gaskedel du har kører på sommerprogram får du ingen varme i radiatorene.... afhænger af hvilken gaskedel det er..... ellers kontroler om pumpen kører eller kontroler om der er vand nok på anlægget
Mvh joeson

Godkendelse af svar
Fra : babee

Dato : 29-06-07 08:34

Tak for svaret Teil.og i andre