/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows vista fryser
Fra : natasja0
Vist : 943 gange
50 point
Dato : 25-06-07 16:39

Har fået Vista Ultimate og Office 2007 efter XP pro.
Efter Ultimate installationen, der kører fint, fryser skærm og mus.
Jeg har prøvet Windows Update, men undervejs fryser skærm og mus også.
Prøver at køre i fejlsikret tilstand, men så kan jeg ikke anvende Update funktionen.

Ja, jeg har kørt Upgrade Advisor, som bl.a. anbefaler afinstallering af Nero. Det har jeg gjort.
Jeg kører med 2 GB ram og Nvidia GeForce 8800 GTS. Selve computeren er to år gammel. Mit bundkort hedder noget i retning af Asus 8N-SLI.

Jeg ved ikke, om jeg skal geninstallere, formatere HD, fjerne eller reparere min Ultimate.

Hvad gør jeg?

Natasja0

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-06-07 16:55

Tror din komputer er for "gammel" til at køre Vista Ultimate

Kommentar
Fra : Walid9955

Dato : 25-06-07 19:22

hm ved med din CPU

Kommentar
Fra : natasja0

Dato : 26-06-07 10:34

Den kan jo næppe være for gammel, da den blev godkendt af Upgrade Advisor før installationen. Jeg spørger mere konkret til, om nogen her kender noget til problemer med bundkort eller grafik/lydkort, som ikke spiller sammen med Vista. Og i givet fald, hvad de har gjort ved det.

Jeg kører med noget, der hedder Realtek '97 og et motherboard som vist nok hedder Nforce 4 (Asus). Grafikkortet er som sagt et Nvidia GeForce 8800 GTS.
CPU hedder vist AMD Athlon 64 3500+ / 2.2 GHz Processor.
Ked af, jeg ikke kan lægge bedre specs ud, men den fryser hele tiden.

Håber, nogen kan hjælpe mig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-06-07 11:01

Citat
da den blev godkendt af Upgrade Advisor før installationen

Så har du sikkert også fået en del tvivlsomme programadvarsler om ting der IKKE ville køre....

Så med mindre du har lavet en "clean" installation kan der være en masse der driller....

Nok ting som primært er afhængig af at køre konstant (antiprg.,scannere, mailprg. osv.)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-06-07 11:02

De vil jo gerne sælge lidt Vista - så de kasserer den ikke

Kommentar
Fra : natasja0

Dato : 26-06-07 11:24

Hej refi,

Hvis du med 'clean' mener installation på en ny harddisk, så ja, såvidt en formateret hardisk kan kaldes 'ren'. Jeg formaterede i går aftes, men den fryser uden advarsler eller andet.
Forsøger at opgradere og opdatere drivere i fejlsikret tilstand. Hver gang jeg slår over i alm. tilstand fryser den efter cirka fem minutter.

Upgrade advisor advarede om ustabillitet ved Raid og andre kontrollere, men jeg har tjekket systemet. Der meldes ikke om nogen konflikter - hverken i enhedshåndtering eller ved opstart (ved at trykke F4).

Suk - hvis der bare kom en fejlmeddelelse...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-06-07 11:40

Er det en original Vista CD/DVD ??????

Kommentar
Fra : natasja0

Dato : 26-06-07 11:51

naturligvis -

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-06-07 11:57

Lad DVDen selv formatere.....

Og du har naturligvis licens til Ultimate og ikke blot til Home.....

Kommentar
Fra : natasja0

Dato : 26-06-07 12:04

Hvad mener du med at lade dvd'en selv formatere - altså lade den selv installere, opdatere, opgradere alt?

Den kan fryse i måske op til et kvarter, og så pludselig sker der noget. Jeg kan høre, den læser fra harddisken, men det bør da ikke tage det meste af en dag at installere Ultimate korrekt - eller hvad?

Jeg har original licens, produktnøgle etc. til Ultimate...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-06-07 12:52

Citat
Den kan fryse i måske op til et kvarter

Lad den....

Den forsøger jo tilsyneladende at rep. nogle fejl den finder....

Lad den selv styre hele processen.....

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 25 point
Dato : 26-06-07 12:53

Det kan jo være din harddisk der har "bad sectorer" - dem skal den jo lige forbi først

Godkendelse af svar
Fra : natasja0

Dato : 26-06-07 12:58

Tak for svaret refi.

Har dog kørt et tjek på harddisken. 47 mio. klynger. Det tog et par timer.
Men jeg vil alligevel følge dit råd og lade maskinen køre hele processen selv.

mvh

Natasja0