/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Solen / Solarium
Fra : dordi
Vist : 499 gange
19 point
Dato : 15-06-07 20:55

Hvad er foreskellen egentligt på den rigtige sol og solariumet?

Altså hvordan kan det være når jeg ligger mig udenfor i den rigtige sol så bliver jeg knald rød...
ofre jeg penge og går i solariumet så bliver jeg brun...

hvorfor hvorfor hvorfor????

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 15-06-07 21:00

Hvis du nu nøjedes med 20 minutter ude i det strålende solskin - så blev du nok ikke rød...

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-06-07 21:09

Hvis du lå lang tid i solarium, blev du også rød.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 15-06-07 21:54

Prøv at ligge nogle penge når du har været ude i solen og se om det er det der gør forskellen...

Accepteret svar
Fra : iah

Modtaget 19 point
Dato : 15-06-07 22:14

Farvestoffet melanoidin ligger i hudens yderste lag (hornlaget), der består af døde hudceller.
Lave koncentrationer af DHA giver en lys farvning; højere koncentrationer giver mørkere farve, der viser sig som simuleret solbrændthed for alle hudtyper.

Når huden bliver solbrændt af solen, sker det ved hjælp af pigmentet melanin. Melanin dannes i basalcellelaget af huden.

De to former for pigmentdannelse har ligheder, men dannelsen af melanoid i horncellelaget giver ikke den samme beskyttelse mod UV-strålerne som dannelsen af melanin i basalcellelaget.

Mange undersøgelser har vist, at dannelsen af melanoid giver minimal UV-beskyttelse.

Læs mere her: http://www.cancer.dk/NR/exeres/401F1CE9-511F-4B21-BE47-986F0D0D966B,frameless.htm

Godkendelse af svar
Fra : dordi

Dato : 17-06-07 18:16

Tak for svaret iah.