/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
betinget frakendelse
Fra : tiemaster
Vist : 2805 gange
200 point
Dato : 14-06-07 18:42

hej i febuar kørte jeg desværre galt i min bil og smadrede en anden bil..

i sidste uge var jeg så i retten og fik en bøde på 1500 kr + betinget frakendelse af kørekortet i 3år, dette er fint nok.
har i dag modtaget brevet fra hvori straffen står der står..

tiltalte vedtog en betinget frakendelse af føreretten det betyder at tiltalte beholder førerretten hvis han i en periode på 3 år fra idag ikke fører motorkørertøj på en sådan måde at førerretten skal frakendes ham. sagen afsluttet..

nu kommer mit spørgsmål: jeg gik ud fra at jeg skulle til en kontrollende køreprøve men det står der jo ikke noget som helst om så skal jeg det eller skal jeg ikke det..

vh RONNI

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-06-07 18:46

når det står sådan skal du ikke - det er der tale om hvis du fik frakendt kørekort bla.

Kommentar
Fra : tiemaster

Dato : 14-06-07 18:48

ja men det er bare på div hjemmesider om trafik står at man altid skal til en kontrolerende prøve ved en betinget frakendelse.. men syntes bare det burde stå så....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-06-07 18:59

grib telefonen og ring og forhør dig så er du på den sikre side

mit svar var udledt af en sag mage til hvor en bekendt da ikke skulle til køreprøve bagefter - men ok der er forskel trods alt

Kommentar
Fra : bullerbedste

Dato : 14-06-07 19:03

Som jeg læser din dom, er du ikke frakendt kørekortet med mindre, at du inden for 3 år laver en forseelse af en art hvor du kan få frataget køreretten.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-06-07 19:04

Citat
tiltalte vedtog en betinget frakendelse af føreretten det betyder at tiltalte beholder førerretten hvis han i en periode på 3 år fra idag ikke fører motorkørertøj på en sådan måde at førerretten skal frakendes ham. [B]sagen afsluttet[/B]..

Jeg er som Miritdk, overbevist om, at der ikke skulle have stået - sagen afsluttet - derimod skulle det herefter være nævt at du skulle have en kontrollerende prøve.

Håber ikke du selv eller andre kom til skade ved uheldet !!!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-06-07 19:05

En betinget frakendelse af kørekortet betyder at du skal op til en ny køreprøve.

Du skal bestå både teori og praktisk køreprøve.

Hvis du i den periode fra dommen er faldet og du har fået et nyt køreklort laver en ny "brøler" kan du risikere at miste dit kørekort ubetinget.

Accepteret svar
Fra : join

Modtaget 210 point
Dato : 14-06-07 19:15
Kommentar
Fra : join

Dato : 14-06-07 19:16

Citat
Hvad er en betinget frakendelse?

En betinget frakendelse betyder, at du beholder dit kørekort på betingelse af at du

består en såkaldt kontrollerende køreprøve (dvs. en almindelig teoriprøve og en praktisk køreprøve) inden for 3 måneder.
i de næste 3 år ikke overtræder bestemmelser i færdselsloven, som i sig selv vil kunne medføre betinget eller ubetinget frakendelse. De 3 år efter den betingede frakendelse fungerer altså som prøvetid.
Hvis du i løbet af prøvetiden på 3 år fra den betingede frakendelse laver en forseelse, som i sig selv ”kun” udløser en betinget frakendelse, får du frakendt kørekortet ubetinget i mindst 6 måneder.

Hvis du dumper, bliver kørekortet inddraget
Hvis du dumper til den kontrollerende køreprøve, bliver kørekortet inddraget. Og det er uanset om du dumper til teoriprøven eller den praktiske køreprøve. Du får først kørekortet igen, når du har bestået både køre- og teoriprøve.

Hvad koster det?
Det koster for tiden 870 kr. at gå op til en kontrollerende køreprøve efter en betinget frakendelse. Dertil kommer udgift til lån af godkendt køretøj til køreprøven og eventuel undervisning på en køreskole.

Hvis du har kørekort til flere kategorier og dumper 3 gange
Hvis du har kørekort til mere end 1 kategori og og dumper 3 gange i alt, får det store konsekvenser. Så mister du alle dine kategorier og skal generhverve dem enkeltvis. Det vil sige, at du skal bestå teori- og køreprøve i alle de kategorier, du ønsker at generhverve.

Kommentar
Fra : join

Dato : 14-06-07 19:19

,,, læg mærke til at de BEHOLDER DIT KØREKORT hvis du ikke består indenfor de 3 mdr. ,,,

skynd dig at få en aftale med en god kørelære (æv, æv)

god arbejdslyst

hilsen
join

Kommentar
Fra : tiemaster

Dato : 14-06-07 19:20

ja ja har læst alt det der.......... men kan bare ikke forstå at der ikke står noget om det i brevet fra retten.......... snakkede med min gamle kørelære og han mente heller ikke jeg skulle op igen.......

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-06-07 19:25

Hvis det virkelig er meningen at du skal op til en ny prøve, er det en MEGET stor fejl, at det IKKE er

nævnt i brevet, specielt hvis det er som Join skriver- inden for tre måneder- når man tænker på, at

div. kørerlærere snart holder sommerferie, jeg ville ringe og forhører mig for at være helt sikker

Kommentar
Fra : me67

Dato : 14-06-07 19:41

Hej tiemaster.

Har du fået et brev fra retten som er vedlagt en "Udskrift af dombogen" ?

I min udskrift som omhandler en sag magen til din står der anført sidst
i udskriftet under "Rettens bemærkninger" Det følger af færdselslovens § 60 stk 3
at tiltalte desuden skal bestå en kontrollerende køreprøve.

Venligst ME67

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-06-07 19:41
Kommentar
Fra : tiemaster

Dato : 14-06-07 20:06

hej me67 jeg har ikke fået andet fra retten end det jeg har skrevet

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-06-07 20:08

[citat}
tiltalte vedtog en betinget frakendelse af føreretten det betyder at tiltalte beholder førerretten hvis han i en periode på 3 år fra idag ikke fører motorkørertøj på en sådan måde at førerretten skal frakendes ham. sagen afsluttet..
[/citat]

En betinget frakendelse af kørekortet/førerretten betyder at du skal tage det "hele" om. Og du skal selv betale for det.

Hvis du består en ny køreprøve og får dit kort igen, men er indvolveret i en ulykke før de 3 år er gået, så kan du risikere at miste dit kort samt fængselsstraf.

Der er ikke så meget at være i tvivl om.

Citat
snakkede med min gamle kørelære og han mente heller ikke jeg skulle op igen.......

Han burde sætte sig ind i reglerne. Men tag du et nyt kørekort hos ham

Kommentar
Fra : me67

Dato : 14-06-07 20:17

Hej tiemaster.

Var der ikke vidner der blev afhørt i retten mens du var til stede ???

Hvis der var det må du også have modtaget et referat om hvad
der blev sagt under retsmødet du var til.

Venligst ME67

Kommentar
Fra : join

Dato : 14-06-07 20:25

Din kørelære er muligvis i tvivl fordi han ikke har sat sig ind i alle de nye lover og regler - muligvis vil han heller ikke være den der skal server den bitre sandhed for dig,,,

retsvæsenet og politiet er overbebyrdet med at implementere alle de nye love og regler og omstrukturering og underbemanding og,, og,, og,, der kan saktens have indsneget sig en 'skrivefejl' 'en mangel på oplysning' - det er stadig dig der hænger på den - og det er 3 mdr. regnet fra datoen fra domsafsigelsen..

surt show

Kommentar
Fra : tiemaster

Dato : 14-06-07 20:47

jo jo der var vidne med......... og join det er ikke 3 mdr fra domsafsigelsen men fra den dag man får det at vide.........

Kommentar
Fra : me67

Dato : 14-06-07 20:50

Er der så ikke et udskrift med i brevet fra retten, af hvad der er blevet sagt ?

Venligst ME67

Kommentar
Fra : tiemaster

Dato : 14-06-07 20:50

har os fået ref af det hele

Kommentar
Fra : me67

Dato : 14-06-07 20:51

Er der så ikke en "Bemærkning fra retten" i udskriftet

Kommentar
Fra : tiemaster

Dato : 14-06-07 20:55

nej ikke det der ligner

Kommentar
Fra : me67

Dato : 14-06-07 20:58

Ok - så skal jeg ikke påstå noget -
ville nu kontakte den højere myndighed og forhøre mig om hvad der så videre sker i sagen
eller om du hermed skal se den som endelig afsluttet.

Venligst ME67

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-06-07 21:01

Se det nu i øjnene, du har mistet dit kørekort/førerret, og har 3 måneder til at få et nyt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-06-07 21:07

Hvis du ikke får et nyt kørekort inden de 3 måneder er gået, så skal du starte helt forfra, som om du ikke tidligere har haft et kørekort. Og det er meget dyrere end at gå op til en kontrollerende køreprøve.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-06-07 21:18

Citat
sagen afsluttet..

Det bliver godt nok spændende at hører et resultat fra telefonsamtalen

Kommentar
Fra : tiemaster

Dato : 14-06-07 21:21

jepper jeg skal nok skrive når jeg ved mere.........

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-06-07 21:24

Er dit kørekort inddraget eller har du det selv !!!!!!! i lommen eller pungen.

Kommentar
Fra : tiemaster

Dato : 14-06-07 21:26

jamen det er jo ikke inddraget som der står i brevet jeg beholder føreretten.......

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-06-07 21:30

Har du selv dit kørekort????

Kommentar
Fra : tiemaster

Dato : 14-06-07 21:39

ja da... det har jeg da

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-06-07 21:55

Er det dette spørgsmål, der ligger til grund for det hele

http://www.kandu.dk/Spg100814.aspx

Normalt ville det give en frakendelse af førerretten=kørekortet og en ny køreprøve.

Hvis det ikke er fordi du havde glemt dit kørekort den dag ulykken skete men politiet har set dit kørekort, så har du det vel.

Men hvorfor ringer du ikke og spørger, der må vel være et telefonnummer på skrivelsen.

Du skulle jo gerne kunne færdes lovligt i trafikken.

Kommentar
Fra : tiemaster

Dato : 14-06-07 21:57

ans prøv at høre politiet ved da godt at jeg har mit kørekort.... hvis jeg skal til en kontrollende prøve har jeg jo 3 mdr og i de 3 mdr må jeg os gerne køre....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-06-07 22:02

Citat
hvis jeg skal til en kontrollende prøve har jeg jo 3 mdr og i de 3 mdr må jeg os gerne køre....

Ja i en skolevogn indtil du har bestået teori og køreprøve.

Ring dog til retten, som har afsagt dommen. Der kan du få et konkret svar.

Kommentar
Fra : tiemaster

Dato : 14-06-07 22:12

nej nej nu skal du holde op.. dommeren sagde jo selv inden jeg gik at jeg selvfølgelig gerne måtte køre min bil....... det er jo ikke sådan loven er.....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-06-07 22:19

Citat
nu kommer mit spørgsmål: jeg gik ud fra at jeg skulle til en kontrollende køreprøve men det står der jo ikke noget som helst om så skal jeg det eller skal jeg ikke det..

Ring og spørg så får du et konkret svar. Jeg kan ikke vurdere det.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 14-06-07 23:14

en til magen til

Lene Espersens
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2006/12/14/100459.htm?rss=true

Citat
Ny køreprøve i sigte
En betinget frakendelse af kørekortet betyder for Lene Espersen, at hun nu skal op til en ny køreprøve.

Kommentar
Fra : join

Dato : 14-06-07 23:36

ja, og desværre endnu en til...

Her skriver politiet selv..
http://www.politi.dk/da/borgerservice/korekort/frakendelse_koerekort/

hos borgerservicecentre hos komunen ordnes det med køreprøverne...
http://www.politi.dk/da/borgerservice/korekort/udstedelse/koerekortudstedelse.htm

hilsen
join

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 15-06-07 00:17

Ved ikke om reglerne er ændret siden.. Men i 1999 fik jeg en betinget frakendelse og en bøde, først et par måneder senere kom brevet hvori der stod at jeg havde 3 måneder fra domsafsigelsen, til at kontakte en kørelærer og komme til en kontrollerende køre og teori prøve.

Kontaktede selvfølgelig min kørelærer, som sagde at jeg ikke skulle tage de tre måneder så højt.. Men gik hurtigt igang med en hurtig genopfriskning af teorien, 2 køretimer og så var jeg klar til teoriprøve og køreprøve.

Men brevet kom først senere, for sent efter min mening..
De tre måneder blev overskredet, uden jeg skulle aflevere kortet..
Skal dog siges at jeg lige nåede at begynde på undervisning inden de 3 måneder, men de var overskredet da jeg bestod. Har aldrig hørt for det..

Min mening : Jeg tror du skal til ny prøve, men jeg ville helt sikkert ringe til rette myndighed og forhøre mig.

Det koster da penge, jeg slap med ca 1100kr fordi jeg kendte ham godt

- Anden

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 15-06-07 00:20

http://www.heinrich-nielsen.dk/dk/generhverv/betinget_frakendelse/

Betinget frakendelse

Betinget frakendelse gives normalt ved:
Hastighedsoverskridelse på mere end 60% (40% ved kørsel med påhængskøretøj eller køretøj over 3500 kg)

Hastighed over 160 km/t

Spirituskørsel uden ulykker med promille over 0,5, men ikke over 1,2. Over 1,2 giver ubetinget frakendelse i 3 år.

Færdselsulykke hvor du f.eks. har vigepligt eller rødt lys.

Det 3. klip i kørekortet (2. klip, hvis du er førstegangserhverver og har haft kørekort under 3 år)

Har du fået en betinget frakendelse af førerretten, vil politiet indkalde dig til kontrollerende køreprøve. Fristen for aflæggelse af den kontrollerende køreprøve er normalt 3 måneder fra indkaldelsen. Den kontrollerende prøve består af en teoriprøve og en køreprøve.

Har du fået betinget frakendelse af førerretten på grund af spirituskørsel, skal du også gennemgå et kursus i Alkohol og Trafik, før du kan aflægge den kontrollerende køreprøve.

Hvis du ikke aflægger prøven, bliver dit kørekort inddraget. Det samme gælder, hvis du ikke består den kontrollerende køreprøve.
Har du kørekort til flere kategorier (f.eks. bil og MC), skal du kun aflægge prøve i bil, men består du ikke prøven senest i 3. forsøg, skal du aflægge prøve til alle de kategorier du ønsker generhvervelse til.

Kommentar
Fra : tiemaster

Dato : 20-06-07 22:43

hej til alle det gav sgu en ny køreprøve æv æv så nu læser jeg teori................

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-06-07 22:46
Godkendelse af svar
Fra : tiemaster

Dato : 20-06-07 22:50

Tak for svaret join.

Kommentar
Fra : join

Dato : 21-06-07 07:57

selv tak

du ønskes go' arbejdslyst

Ps. var det 3 måneder fra domsafsigelsen ???