/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Hjælp til matematik :)?
Fra : kasper4000
Vist : 798 gange
20 point
Dato : 13-06-07 17:49

jeg skal lave en hjemme regning til i morgen og da vi har fri kan jeg ikke spørge min lærer, håber i vil hjælpe mig i dag. En bil skal køre en vis strækning. Den første halvdel af vejen kører den 30 km/t. Hvor hurtigt skal den køre resten af vejen for at opnå en gennemsnitsfart på 60 km/t?

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 13-06-07 17:54

den skal køre 90 km/t resten af vejen, (90+30) divideret med 2 er 60

Kommentar
Fra : perchris

Dato : 13-06-07 20:04

Da du ved at hvis bilen kører en time vil den nå 60 km i alt.
På en halv time (med 30 km i timen) vil den køre 30/2=15 km.
Bilen skal nu nå at køre 60-15=45 km. i den anden halve time.
45 km på en halv time giver 90 km. på en time.

(X + 30) / 2 = 60
60 x 2 = x + 30
60 x 2 -30 = x
x=90

Per

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 14-06-07 02:21

sikke noget sludder

hvis strækningen f.eks er 60 km, har bilen en time til sin rådighed.
Når den kun kører 30km/t de første 30 km, har den brugt hele timen og kan derfor på den givne strækning ikke opnå 60km/t.
tilsvarende
er strækningen 30km, har den en halv time til sin rådighed.
første 15km med 30km/t tager den halve time, og man kan således ikke opnå den ønskede hastighed.

Spørgsmålet er en klassikker, der er beregnet til, at afsløre dem, der bruger formler uden at forstå matematikken bag.

Matematiklæreren.

Kommentar
Fra : perchris

Dato : 14-06-07 18:36

He He!!! Sjovt
Du har ret. Sikke noget sludder.
I stedet for at læse spørgsmålet ordentligt og forsøge at lave min egen formel ud fra spørgsmålet, antog jeg blot at ME.alexander's svar var korrekt, brugte hans formel og uddybede svaret.

Jeg ventede ikke lige en fælde i et folkeskole spørgsmål.
Men Kasper4000 er da en ihærdig elev når han ligefrem bruger Kandu i forsøget på at finde svar.

Per

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 16-06-07 03:39

Tak for kommentaren Per, det er sådan en, der gør det sjovt at deltage,
H-J