/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
kan nogen hjælpe mig
Fra : baykris
Vist : 581 gange
50 point
Dato : 11-06-07 12:03

Jeg vil gerne spørge om digitalkamera, hvad betyder megapixel, og hvor mange billeder kan der være i kameraet

tak

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 11-06-07 12:13

http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/IXUS/Features/Megapixels/index.asp

Ovennævnte link til Canon giver dig en god forklaring på Megapixels og dit sidste spørgsmål om hvor mange billeder der kan være i kameraet afhænger bl.a. af hvor stort et memorykort du anvender.

Accepteret svar
Fra : kj

Modtaget 60 point
Dato : 11-06-07 12:15

Megapixel betyder millioner pixels, og er udtryk for vor høj opløsning cameraet kan optage i. Det er selvfølgeligt, at jo flere megapixel, jo skarpere billeder. MEN når det er sagt, er det mindst lige så vigtigt at objektivet er godt. Altså mange megapixel gårligt objektiv = giver dårligere billeder, end f.eks lidt færre megapixel og et knaldgodt objektiv.
Det er selvfølgelig bedst, hvis det har begge dele.
Hvor mange billeder kan være er afhængig af opløsningen og det hukommelskort du propper i.
Jo flere megapixel desto mere fylder billedfilerne

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 11-06-07 13:06

Megapixel betyder som KJ siger millioner pixel. 1 pixel er én prik på skærmen. Derfor har antallet af megapixel noget at gøre med hvor stor en forstørrelse du kan få lavet af billedet.
5-6 Megapixel er i de fleste tilfælde mere end rigeligt til at få lavet op til A3 forstørrelser.

@kj. "Jo flere megapixel, jo skarpere billeder".
Det er ikke korrekt! Men ikke desto mindre en almindelig misforståelse. Antallet af pixel har udelukkende noget med størrelsen af billedet at gøre. Skarpheden i billedet er et sammenspil mellem optikken, og måden censoren bearbejder billedet på rent farvemæssigt, støjmæssigt, og hvor kraftigt kameraet jpeg-komprimerer internt

Vh Fluffy

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 11-06-07 16:17

To tilfældige eksempler fra 'den virkelige verden' (billeder fra to forskellige kameraer lagret på min harddisk):
7.6 Mpix ~ 3 mb
5.6 Mpix ~ 1.4 mb
Anskaf dig bare et memory-kort på 1-2 gb (340-1400 billeder). hvis vi snakker noget der ligner disse eksempler. Det lyder vildt overdrevet. Det er det osse - jeg er aldrig kommer hjem fra ferie ed mere end 450 billeder. Men i dag koster memory ikke meget og man vænner sig hurtigt til bare at skyde løs.

Som fluffyclaus siger så bliver tingene ikke nødvendigvis meget bedre bare fordi du har flere pixels. Du skal bare have 'nok'.

Men man kan jo godt sige at en udsnitsforstørrelse fra din fotosafari i Afrika er 'skarp' hvis du har et udsnit på fire pixels (to sorte og to hvide) til at gengive zebraen i det fjerne. fluffyclaus ville måske mene at den først var uskarp, hvis de alle fire var toner af grå - og det bliver den givetvis med dårligt udstyr. Ikke desto mindre ville det jo hjælpe med nogle flere pixels.

Godkendelse af svar
Fra : baykris

Dato : 11-06-07 16:19

Tak for svaret til alle 64 mb indbygget hukommelse, er det antallet af billeder
jeg har ikke forstand på digital kamera, men der står i annoncen sådan.
5 megapixel 2,5 LCD display
VGACamcorder, digital kamera
Webcam og MP3 i et og samme apparat
64 MB indbygget hukommelse
indbygget mikrofon
8x digital zoom
Understøtter SD kort op til 2 GB

det er det meste af det der står er det noget værd

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 11-06-07 16:33

Jeg ville betegne det som et digital-kamera:
5 megapixel: Det er OK til snapshots, men ikke imponerende
2,5 LCD display er helt normalt, men ikke imponerende
VGACamcorder (640x480) er kun en nødløsning. Så kan du osse kalde din mobiltelefon for en camcorder. Iøvrigt har 'alle' kameraer dette.
Webcam - det kan alle
mp3 - køb hellere en lille billig sag
64 MB indbygget hukommelse (ja, så kan du afprøve det indtil du får købt hukommelse)
indbygget mikrofon - det har alle
8x digital zoom - det kan du ikke bruge til noget (men det skader ikke)

Alt i alt lyder det som en fjernøstvare der vil prøve at kapre noget af billigvaremarkedet. Hvis kvaliteten er OK (men det tvivler jeg på) så kan du nok blive glad for det.

Kommentar
Fra : baykris

Dato : 11-06-07 18:10

tak Henrikkrebs for dit gode svar