/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
En tydning.
Fra : maj_britt
Vist : 868 gange
100 point
Dato : 10-06-07 09:16

I Aversi, Tybjerg, Præstø.........1739 - 1796, opslag 77.

Første vielse mellem Søren Nielsen og Wiveke Steensdatter. Han er fra Theestrup, hvor er hun fra?

Hvem kan oversætte hele teksten?

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 10-06-07 13:06

Heller ikke jeg kan læse hvad der står, men måske der kan være lidt hjælp på

http://www.varla.dk/

se: Danmark Sognefind.zip

Måske du kan åbne den direkte fra destinationen, og måske du ved at søge under Præstø Amt, Tyberg Herred, så kan finde nogle stednavne der efter din opfattelse er brugbare.

Jeg er ved at lave en bedre version, men det er tidskrævende, så jeg håber du kan bruge ovennævnte.

Med venlig hilsen

Ejvind

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 10-06-07 13:29

Narh, med det smøreri er det nok ikke det hele jeg kan præstere, men ...

Citat
Dom 12 p. Trinit blev Søren Nielsen og Kone fra Theestrups d. Wivike Stens'Datter i Kirke Aversi tilloved ___ Underskrevne ___ mænd ___ ____ løfte fra ___ ___ at intet slægskab eller andet lovstridigt som kunde hindre deres ægteskabs fuldbyrdelse. Skifte Sædel fra Enken blev nu fremvist

Simon Jacobsen Anders Larsen

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 10-06-07 13:42

Rettelse: og Koneskal være Ung Karl

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 10-06-07 13:48

Endnu en rettelse: Kirke skal nok snarere være Enke

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 10-06-07 13:50

Han er altså Ungkarl af Theestrup og hun er Enke af Aversi

Accepteret svar
Fra : præceptor

Modtaget 100 point
Dato : 10-06-07 13:53

altså:

Citat
Dom 12 p. Trinit blev Søren Nielsen Ung Karl fra Theestrups & Wivike Stens'Datter Enke i Aversi tilloved ___ Underskrevne ___ mænd ___ ____ løfte fra ___ ___ at intet slægskab eller andet lovstridigt som kunde hindre deres ægteskabs fuldbyrdelse. Skifte Sædel fra Enken blev nu fremvist

Simon Jacobsen Anders Larsen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-06-07 19:30

Som hermed bekræftes af Mormonerne, Svend
"
NIELSEN, Soren   Marriage    Wife:   Wivike STEENSDR
Marriage Date:   27 Nov 1763   Aversi, Praesto, Denmark
"

Godkendelse af svar
Fra : maj_britt

Dato : 10-06-07 19:44

Mange tak, præceptor

Så må jeg lede efter afdøde mand, første vielse, jeg kan nemlig ikke finde damen født.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 11-06-07 12:03

Endnu en lille tilretning:

Citat
Dom 12 p. Trinit blev Søren Nielsen Ung Karl fra Theestrups & Wivike Stens'Datter Enke i Aversi tilloved de? Underskrevne tvende mænd gav et løfte for at der var intet ____ slægtskab eller andet lovstridigt som kunde hindre deres ægteskabs fuldbyrdelse. Skifte Sædel fra Enken blev nu fremvist

Simon Jacobsen Anders Larsen

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 11-06-07 19:54

maj_britt:
Citat
Så må jeg lede efter afdøde mand, første vielse, jeg kan nemlig ikke finde damen født.

Problemet med personer hvis dåb osv. ikke kan findes, kan ofte have noget at gøre med manglende kirkebøger. Og hvis hende Wivike/Wivige blev født og gift i Tybjerg Sogn og derefter blev bortført til nabosognet, hvor æden første ægtemand åbenbart boede og der blev enke i en ung alder og ligeledes der blev gift igen med Søren Nielsen og hjemføt til Tybjerg Sogn i Tybjerglille by:

Præstø, Tybjerg, Tybjerg, Tybjerglille by, hus, 55, FT-1787, C0013

Søren Nielsen 54 Gift husfader husmand, bonde
Wivige Steensdatter 48 Gift husmoder

så tror jeg du er nået til vejs ende med den linje.

mvh
Arne

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 12-06-07 00:48

Dette har du måske:

Citat
Præstø, Tybjerg, Tybjerg, Tybjerglille, , 23, FT-1801, B8981

Søren Nielsen 71 Gift Mand Husmand med jord
Wivige Steensdatter 63 Gift Hans kone

AO Præstø Amt, Tybjerg Herred, Tybjerg Sogn 1814-1838 opslag 148
Citat
død 29 Februar 1820
begravet 5 Marts 1820
Vibeke Steensdatter
Enke og Almisselem hos Anders Sørensen i Hækkerup
80 1/2 Aar

Aversi 1737-1796 Oplag 26
Citat
Dom Lætare blev Søren Nielsens og Wvike SteensD: begge i Aversie Deres barn døbt og kaldet Anders - Malene Anders Larsens bar det

_____ _____ Jens Niels: Niels Pedersen Simon Jacobsen, Anders Andersen _ Steen Hansen