/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Mistet "mbr" på Ekstern Drev
Fra : Jerod
Vist : 830 gange
150 point
Dato : 10-06-07 00:32

Hej Alle

Jeg har et problem, jeg tilsluttede min harddisk "ekstern" via en hub for at linke med en anden harddisk "ekstern". ingen problemer, og jeg overførte ca 30Gb.

men så mældte windows fejl og jeg kunne ikke komme i forbindelse med min drev,

men det kolblede "bling bling" ind via windows som altid, men jeg kunne ikke se drevet.
Kontrolpanel / com-admin / disk-hånd ...
( jeg har tidliger oplevet at ekstern har smidt drev , jeg tildelte bogstav og "akive" partition.. )

men jeg kan se en RAW partiation på 0byte ?

Og selve spørgsmålet .....?

Hvordan kan jeg få mit drev tilbage ? .
nogle siger MBR skal genskabes ....

Venlig Hilsen
Jerod

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-06-07 10:19

Ja - der er rod i partitionstabellen.
Eksterne harddiske skal være sat som MAster.
Alt USB grej incl harddiske tilsluttes normalt efter opstart af comp.
Alt hvad der kommunikerer med comp via USB skal af brydes nede ved den grønne pil,
før det tages fra.........eller vente til comp er slukket.
Forkerte drevbogstaver eller "programkørsel" på tværs af platforme (styresystemer) kan
medvirke til rod i partitionstabellen, og melde RAW = RÅ = TOM.......men der kan godt være data på den partition alligevel.

1. Har du kopieret over på den harddisk, så du stadig har en kopi af data.
2. Står den eksterne HD som MAster

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-06-07 10:20

MBR (Master Boot Record) genskabes således: http://support.microsoft.com/kb/69013

..men du mister data

Da det er en 'anden' disk (..den externe) skal du nok bruge denne FDISK kommando:
Citat
FDISK /CMBR <DISK>

Recreates the Master Boot Record on specified disk. Performs the same functions as FDISK /MBR except can be used on other disk drives.

http://www.computerhope.com/fdiskhlp.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Jerod

Dato : 10-06-07 21:36

Harddisken er Original samlet fra fabrikken så MASTER er standard

Jeg har ikke backup , da det er min backup ..

Jeg kan ikke finde Fdisk på min XP-box, kan ikke finde det onlive..

...............................

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-06-07 21:57

start comp
sæt din USB harddisk til (og tænd for strømforsyningen hvis der er en sådan)
H-klik på denne computer og vælg administrer
vælg så diskhåndtering

Kan du nu se din harddisk som skulle ligge nede til højre

Disk 0 er normalt din harddisk med styresystem på
Disk 1 er nr. 2 harddisk som er tilsluttet (USB)

Hvad kan du se.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-06-07 22:03

Hov jeg ser lige at du har været det i gennem.......... glem mit inlæg.

Kommentar
Fra : Jerod

Dato : 10-06-07 22:26

Jeg afventer.

Hilsen
Jerod

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-06-07 22:32

Hvis du har mod på det, og rimeligt hurtig netforbindelse, kan du hente en CD som måske kan kigge på din harddisk. den fylder ca. 697 MB
http://www.kandu.dk/Tip16034.aspx
Den "kører" i dine Ram og installerer sig ikke før man giver den lov til det.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-06-07 23:06
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-06-07 23:07

Der findes også dette program, som jeg dog ikke har afprøvet:

http://www.shareup.com/Super_Fdisk-download-18631.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Jerod

Dato : 10-06-07 23:10

forkert dos version...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-06-07 23:19

Hmmm... øeh... ja...

Du skal så nok boote fra en win98 diskette: http://www.bootdisk.com/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-06-07 23:22

win 98 startdiskette kan reparere MBR
Og der kender molokyle ordren til en anden harddisk.
(mon den også kan klare en USB HD)

Kommentar
Fra : Jerod

Dato : 10-06-07 23:37

det vil sige at jeg skal ud og købe et USB-disk drev...
sikke noget skod ...

hvor mange computere leveres med diskdrev i dag ?.
og har man problemer med mbr i xp og er væk fra sit hus, er man på spanden...
det kan ikke passe....

Hilsen
Jerod

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-06-07 09:59

Der er også noget der hedder fixmbr på XP CD, men om det kan lade sig gøre på en ekstern ved jeg ikke.
Men er det data som skal reddes, tror jeg ikke på at det klares med rep. af mbr.
Så jeg ville hellere forsøge at hente data ud først.
Som nævnt tidligere:
http://www.kandu.dk/spg105498.aspx#1178731

Kommentar
Fra : Jerod

Dato : 14-06-07 19:15

men det ser ikke ud til at der er en mulighed for at redde dataen ...

trist ...

Hilsen
Jerod

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-06-07 21:03

Har du da prøvet at redde data.

Kommentar
Fra : Jerod

Dato : 15-06-07 15:20

hvorledes da jeg ikke kan komme i forbindelse med drevet.

det er tilstede men 0byte på .... fejl og kan ikke læses .
kan du anbefale et recover program ?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-06-07 16:01

Hvis du har mod på det, og rimeligt hurtig netforbindelse, kan du hente en CD som måske kan kigge på din harddisk. den fylder ca. 697 MB
http://www.kandu.dk/Tip16034.aspx
Den "kører" i dine Ram og installerer sig ikke før man giver den lov til det.

Jeg har brugt denne CD til at kigge på "lukkede" harddiske.

En harddisk er bygget sådan op:
I starten af HD sidder et system MBR som holder styr på hvor filerne ligger.
Når MBR / partitionsoplysningerne går i udu så mangles adgangen til filerne.
Men filerne er der stadig - det er kun vejen hen til filerne som ikke virker.

Slettede filer eksisterer indtil de bliver overskrevet af nye filer.

Ubuntu live CD kigger direkte ind på filerne.

Pc-inspector leder efter slettede filer, men kører kun i alokerede partitioner (med ok MBR)

For at kunne bruge Pc-inspektor skal partitionen gøres læsbar ved at formatere i samme type som den var inden nedbrud.

Jeg ville prøve med ubuntu CD først.

Vi er et par stykker som bruger denne CD så du kan bare spørge.

Annuller spørgsmålet
Fra : Jerod

Dato : 23-06-07 22:11

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål .

600GB tabt trist