/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Fjern hjemmeside fra søgemask.
Fra : avalodia1977
Vist : 525 gange
150 point
Dato : 09-06-07 05:46

Jeg har netop nedlagt/tømt en hjemmeside fordi jeg nu vil til at lave noget helt nyt med den.

Med på Google og andre søgemaskiner er der stadivæk referencer/hits til den.

Hvordan får jeg dem fjernet?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-06-07 08:37

Kan du ikke. Google og andre søgemaskiner kan.

Kommentar
Fra : avalodia1977

Dato : 09-06-07 08:53

Google har en del hjælpesider hvor de omtaler anmodning om at få resultater fjernet og også undgå søgning fremover. Måske er det bedste at finde ud af hvordan robots.txt virker og så anbringe sådan en på webstedet.

Jeg ved ikke hvor ofte søgemaskiner kravler rundt og opdaterer, men det er heller ikke noget der er så tidskritisk. Det er bare dumt at have døde links til forhenværende materiale.

Men Teil, du har ret i at jeg ikke kan fjerne eller styre resultater hos Google - og det er jo nok godt at ikke alle og enhver kan det.

Derfor kan man jo godt som webmaster prøve at få indflydelse på hvordan der søges på webstedet.

Hvis der er nogen der har et par links til steder der omtaler problematikken, så hører jeg gerne fra jer.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-06-07 08:56

Dine links drukner i den mængde,
det handler om mere end 3,5 milliarder
links på google.

Kommentar
Fra : avalodia1977

Dato : 09-06-07 21:50

Hvorfor så mistrøstig min gode Theodusius?

Man skal da ikke opgive en opgave bare fordi den er umulig.

Der er givet mange links - og mange er overvåget af Google - men søgning på "avalodia" giver f.eks kun 45 hits og det er jo lidt imponerende at finde 45 ud af 3,5 milliarder. Søgning på "links" internationalt giver forøvrigt (lige nu og her hos mig) 2.780.000.000 hvilket er ganske imponerende men vel ikke overraskende.

Hvor mange links findes der mon på internettet?

Jeg prøver ikke på at blive "rich and famous" - "rich" er nok, men alligevel må man jo kunne gøre sit bedste for at ens links bliver vist - eller ikke vist alt efter interesse.

Forøvrigt har jeg ikke fundet forekomster af "granitræv" - mærkeligt nok. Jeg har set en del omtaler af granitræve, men de er endnu ikke nået frem til Googles databaser.

Nu lever internettet jo i sin egen lille verden hvor medierne kan promovere hvad som helst alene fordi det populære er populært og det meget sete bliver set af endnu flere, så vi kan vel forvente at et ord som "fodboldfjolset" stiger i popularitet fordi lavinen er sat i gang, selv om det kun drejer sig om fjollet fodbold og mænd på en græsplæne der skubber til hinanden.

Jeg har læst at Google vil lave en service hvor man ikke engang behøver at indtaste søgeord, men blot kan vælge en funktion der minder om "vis mig det du synes, Google", hvorefter Google vil gøre sit bedste for at vise det rigtige/det relevante/or whatever. Skræmmende.

Men som sagt så går mit spørgsmål på hvordan man kan fjerne en hjemmesides indhold/links fra f.eks Google, så hvis der nogle gode indspark lytter jeg gerne.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-06-07 23:04

Selv 'fjernede' sider/billeder bliver chaced lang tid efter de ikke længere eksistere

Hvis ikke man vil findes på nettet? Så bør man lade være at færdes dér ...der

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 150 point
Dato : 09-06-07 23:07

Hvis 'nogen' ka' gi' dig en forklaring? ..er det nok disse 'eksperter':

http://www.joyzone.dk/sw159.asp

De ved ALT om at komme 'på' ..og sikkert ALT om, at blive smidt af igen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 09-06-07 23:47

Hallo ...

Citat
Man skal da ikke opgive en opgave bare fordi den er umulig.

til ovenstående kan jeg kun tilføje:

ALT er muligt!! - Det umulige tager blot lidt længere tid!

- og så KUNNE jeg jo starte en konkurrence om hvilken virksomhed det var der havde dén udmærkede sætning som sit 'valgsprog'
- men det gør jeg ikke, for det er ikke min tråd - men det er en rigtig god talemåde - så..bare på med vanten 'avalodia'

/Dorthe

Kommentar
Fra : avalodia1977

Dato : 10-06-07 00:17

Udfordringen på nettet er efterhånden ikke at finde information men at undgå information, eller frasortere information.

En søgning på billeder af "Paris.Hilton" giver f.eks et billede til en artikel der hedder "Fri os fra Paris Hilton". Den kommer selvfølgelig med i Googles oversigt, selvom forfatteren åbenbart vil det modsatte. Som salig Spies sagde "dårlig omtale er bedre end ingen omtale".

Tilsvarende så siger en forfatter på www.joyzone.dk (omtalt af </MOLOKYLE> - tak for det) at journalister namedropper Google for at virke interessante, men selvsamme forfatter nævner selv Google mange gange (i en god sag). På den måde er det svært at fjerne irrelevant information fra nettet for jo mere man omtaler det der skal væk, jo mere bliver det omtalt.

Min aktuelle opgave i denne sag er ganske betydningsløs og jeg er sikker på at der er mange gode kræfter sat ind på at gøre Google retvisende, så den vil jeg bare lade ligge hvis det er meget besværligt at løse.

En anden beslægtet opgave jeg har er at jeg gerne vil oprette en hjemmeside for medlemmer, hvor tekst og billeder kun kan vises for medlemmer der er logget på og ikke via andre kanaler selvom man f.eks kender en URL til en tekst eller et billede. Dette har jeg foreløbig tænkt mig skulle foregå i Joomla! så jeg vil nok søge hjælp i Joomla!-foraene, da jeg endnu ikke kender Kandu så godt.

www.joyzone.dk ser meget spændende ud og jeg er meget tæt på at acceptere svarene fra </MOLOKYLE>. Jeg vil dog lade spørgsmålet stå åbent lidt endnu med håbet om flere gode referencer.

Angående "at ville findes på nettet" så tror jeg at netop det bliver interessant i fremtiden. Jeg holder f.eks meget af Jakob Nielsen (om usability) og Poul Staal Vinje (om bl.a softwaretest og agile metoder). Måske bliver det fremover mere vigtigt at få gode anbefalinger på nettet end at skaffe mange hits. Hvis f.eks </MOLOKYLE> får en høj stjerne hos mig, så han jeg jo prøve at følge med i hvad han/hun? synes om dette og hint. En udfordring kan så blive om medierne f.eks mener det de skriver eller blot skriver det for at tjene penge.

En stor udfordring for nettet vil i alle tilfælde blive spørgsmålet om privatlivets fred. Løsningen kan jo f.eks blive at man har flere identiteter alt efter behov. Vi internetbrugere bliver jo nok mere og mere digitaliserede også rent mentalt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-06-07 00:41

http://www.1984.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : avalodia1977

Dato : 10-06-07 01:26

http://www.1984.dk/ ? - Joooooeee, meeen der står "Sidst opdateret: 25. May 2003 20:34" på de fleste af deres sider, så jeg springer lige over denne gang.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-06-07 01:43

Skriftsproget blev opfundet ca. 4.000 år FØR vor tidsregning: http://da.wikipedia.org/wiki/Kileskrift

..men kan vel næppe siges at være 'forældet' ...oder?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : avalodia1977

Dato : 10-06-07 02:46

Nein, men når de anbefaler at skifte til Windows 2000 for at forbedre sikkerheden så synes jeg godt at redaktionen kunne opdatere siderne. Med mindre de er forud for deres tid og har gennemskuet at Windows 2000 stadigvæk er bedre end Vista.

Gad vide hvordan Kandu fungerede 4000 før vor tidsregning. Stentavler?

Hvilket jo ikke skal undervurderes jævnfør de ti bud mv.

/Avalodia

Kommentar
Fra : avalodia1977

Dato : 10-06-07 08:14

Tak til vil.du for det positive indlæg.

En kvik lille dreng gik en dag ned til præsten og sagde: "Når nu din gud er så almægtig kan han så lave en sten der er så stor at han ikke selv kan løfte den?"

Og præsten sagde: "Ja min søn, det kan han, men vi ved ikke helt hvordan han gør det."

PS. Hvordan pokker har du (vil.du) fået sat et punktum i dit brugernavn? Var det tilladt i gamle dage eller har du bare snydt lidt?

/Avalodia1977

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-06-07 09:27

Lidt om metadata: http://www.metamaten.dk/

..og en artikel her: http://searchenginewatch.com/showPage.html?page=2167931

Bemærk parametrene:

1.) ROBOTS (Hvordan skal din side indekseres af søge robotter?)
2.) EXPIRATION DATE (Denne meta-tag fortæller webcrawleren hvornår
siden skal slettes fra dens "bibliotek")

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-06-07 11:07

Vi er da flere med et punktum i brugernavnet.

Kommentar
Fra : avalodia1977

Dato : 10-06-07 13:53

Ja sørme så, hvad skulle vi også gøre uden vore kære punktummer. Jeg er meget ny på Kandu.dk, så jeg beder jer bære lidt over med mine naive spørgsmål. Men jeg vil altså også prøve at få et punktum i brugernavnet.

Bortset fra det så vil jeg afslutte denne smalltalk og især sige tak til </MOLOKYLE> for venlig - og målrettet hjælp.

Godkendelse af svar
Fra : avalodia1977

Dato : 10-06-07 13:54

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-06-07 20:22

Velbekommelse

</MOLOKYLE>