/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Erfaring med trådløse netværk over lang ~
Fra : NolleDK2002
Vist : 961 gange
240 point
Dato : 21-01-03 20:00

Jeg vil høre om der er nogle som har erfaring med trådløse netværk på afstand fra 4-22 km.
Og hvilken krav der er? hvis der ikke er direkte "line of sight" ( bygninger,træ,m.m. ).

MVH

C.Sørensen

Kommentar
Fra : NolleDK2002

Dato : 21-01-03 22:08

Oldwiking vedr. dit svare - Så har jeg undersøgt flere sted på nettet vedr. test på dette omdråde.

Her er et par links omkring de forskellige test:
http://www.oreillynet.com/pub/a/wireless/2001/05/03/longshot.html

og test fra producenter i udlandet
http://www.dcbnet.com/products_wireless.html
http://www.dcbnet.com/datasheet/speed10ptpds.html

Der er masser der har erfaring med det i udlandet,men kan ikke finde nogle her i danmark som har erfaring med trådløse netværk over lange afstand.
Det er danske erfaringer jeg er ude efter!!
Og det ser sjovt ude at flere forhandler og producenter i både danmark og i udlandet reklamere med det.

MVH

C.Sørensen

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 21-01-03 22:34

Godt tog et look at it.
Det du her referer til er regulære WAN forbindelser af forskellige arter, hvor den første type (low cost) er en 56,6 kb type medens resten er i drastiks stigende prislag.
Jeg er normalt beskæftiget med LAN's og stifter pt erfaring med den trådløse type,
Har før arbejdet både med sattelit og trådløse point to point forbindelser.
En forbindelse som den du referer til og med de krav man må forvente at have som slutbruger vil med sikkerhed først kunne rentere sig hvis man er mange om budet.
mvh OW

Kommentar
Fra : NolleDK2002

Dato : 21-01-03 22:56

Tak for svaret - ja,det er rigtig det jeg henviser til trådløse WAN.
For mit vedkommen er det lige meget om det er et trådløse LAN/MAN eller for den sag´s skyld WAN.For det er netværk,det er det som er vigtig for mig.
Selvføglige glæde det om at have omkostning ned på et fornuftig niveau.

Jeg undre mig bare over at der så er udstyr til trådløse netværk på f.eks. Danbit´s hjemmeside hvor de sælger antennet med rækksevide op til 70 km http://www.danbit.com/produkter/2127.phtml
Hvis du mener at det ikke kan lade gøre til en fornuftig prisniveau.
Det jeg kan se ude fra bare Danbit´s hjemmeside kan det gøre i prisniveau fra 8000-12000 kr. for 2-3 bruger af det.Men jeg ved om jeg er forkert på den.

Som jeg også skreve før.Det er erfaringer - samt evt. prisniveau på anskaffelse og installere af udstyr jeg vil vide noget mere om

MVH

C.Sørensen

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 21-01-03 23:55

Indrømmet, jeg har nok været væk fra den boldgade for længe.
Kan se at det eksisterer og at prislejet er tilstede i et overskueligt lag. men det er så de aktive komponenter.
Så skal opsætning "master", tilladelser lizens dertil, men det burde vel næppe være et overvældende problem.
Bygninger og træer i sigtlinien skal helst undgåes.
Dengang jeg var aktiv var i 1973 hvor vi lavede en tera. linie fra Bern til London for Britisch Airline som i Bern gik via Satt. til Salt Lake City. Det var sku tider dengang. Jeg var mest af alt involveret i minicomputer programmeringen i denne sammenhæng.
OW

Kommentar
Fra : technet

Dato : 22-01-03 00:25

man laver en extra antenne på 2.4 ghz og sætter på istedet for den eksisterende lille antenne

se evt her
http://www.wireless.org.au/~jhecker/helix/helical.html
http://www.qsl.net/n9zia/wireless/page04.html
http://www.oreillynet.com/pub/a/wireless/2001/05/03/longshot.html
http://kyleti.aswwc.net/index.php?page=projects

og se hvad der bliver skrevet ang denne
http://www.edbpriser.dk/anmeldelse/anmeldelse_vis.asp?anmeldID=1336
se under " Installation "

jeg har selv lavet et par stk men det var godtnok ikke til lan men med samme frekvens område
og det gav en betydlig stor efekt

Kommentar
Fra : daxthevaks

Dato : 09-04-03 16:04

hej jeg har selv et surecom trådløs usb netkort hvor efter jeg har lavet en sådan 2.4 ghz antenne og sat på, det samme gjore min kammerat og dem fik vi til at virke på 2-3 km og vi overvejer at bygge en forstærker til dem, men jeg syndes lige at du skal vide at det er ulovligt at sende med sådan et kræftigt signal, selvom det er sikde skægt at lege med

Kommentar
Fra : NolleDK2002

Dato : 09-04-03 16:21

Det passer ikke helt det du siger at det er ulovligt,har talt med telestyrelsen.Du betale et årlige beløb for at bruge en bestemt frekvensen ( og det er et fornuftig beløb man skal betale årligt ).Så man kan gøre det lovligt - men det er ikke de kort afstand på under 4 km jeg skal vide noget om.

Nolledk2002

Accepteret svar
Fra : dscoop80

Modtaget 240 point
Dato : 04-03-04 00:43

Hej NolleDK2002...

Citat fra Nworks' hjemmeside:

"Nworks "skyder" 46 km på 802.11b trådløst netværk"

"Nworks har for en stor dansk produktionsvirksomhed etableret radiolink i Argentina
over en afstand på ikke mindre end 46 km. Da kundens fabrik er placeret i et område
med dårlige telekommunikationsforbindelser, har Nworks etableret en trådløs infrastruktur,
som giver en tilfredstillende og sikker mulighed for at kommunikere med datter-
selskabet."

Er du interesseret i at høre nærmere, så kontakt dem på:

hb@nworks.dk eller 70 22 05 06

http://www.nworks.dk

Mvh. Cooper

Godkendelse af svar
Fra : NolleDK2002

Dato : 10-09-06 22:53

Tak for svaret dscoop80.