/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
1 Harddisk 2 størrelser m.m
Fra : WinXPeter
Vist : 814 gange
50 point
Dato : 01-06-07 00:57

Hej

Jeg sidder med noget af et problem eller måske dillemma.

Bundkortet i min nye PC er stået af, så jeg måtte finde en gammel frem og montere en harddisk som jeg skulle have kørt recovery på. Der lå et Windows 98 på som ikke kunne starte, så jeg lavede en opgradering til Win XP. Den kører også fint.

Jeg kan ikke huske hvad der gik galt med det gamle Win 98, men ihvertfald er der ingen af de filer som jeg gerne ville gendanne synligt tilstede, men de ligger der jo endnu.

Et andet problem er det at Win XP ser min harddisk i 2 størrelser.

Går jeg i Denne computer / C drev / Egenskaber siger den samlet størrelse 3.89 Gb. Der er kun det drev.

Går jeg i Kontrolpanel / Ydelse og Vedligeholdelse / Administrator / Computeradministration / Diskhåndtering siger den 38.29 Gb og også kun et drev

Jeg har så kørt CHKDSK og den siger;

Kontrollerer filer og mapper.
Der blev konstateret fejl på disken, men fejlene vil ikke blive rettet, da diskkontrollen blev kørt uden parameteren /f
Størrelsen på posten \Windows\System32\Config\Software.log er ugyldig.
Fil og mappekontrol fuldført.
Windows fandt problemmer i filsystemet. Kør CHKDSK med parameteren /f
4.186.660.864 byte samlet diskplads.

CHKDSK ser altså kun 3.89 Gb. Jeg tør ikke køre CHKDSK/F fordi det skulle forringe chancerne for recovery har jeg læst. Tænk hvis den fandt resten af harddisken midt i det hele.
Eller hvad ?

Jeg installerede så Partition Magic 8.0 for at se hvad det sagde:

Først kørte jeg Partitioninfo som sagde 39.205,5Mb. Et drev

Så åbnede jeg selve Partition Magic, som viste et drev og sagde:

Partion = Lokal Disk C
Type = Fat32
Size Mb = 39.205,5 Mb
Used Mb = 3281,3 Mb
Unused Mb = 719.2 Mb
Status = Active
Pri/Log = Primary

Det er jo helt selvmodsigeligt: Unused Mb = 719.2 Mb + Used Mb = 3281,3 Mb = 4000,5 Mb.
Der er sgu da et stykke til: Size Mb = 39.205,5 Mb.

PYHA det var en længere smøre.

Hvorfor jeg har skrevet alt dette er fordi jeg havde tænkt mig at installere harddisken fra min nye PC, installere Windows på den, og så køre Recovery på denne harddisk derfra. Men sådan skulle det ikke være, for det er en 160 Gb HDD og så stor en harddisk kan denne BIOS, som der ikke er flere updates til, ikke se.
Men de kan vist købes mindre har jeg hørt.

Det jeg gerne ville vide er om jeg skal lade denne harddisk være som den er, eller vil et recoveryprogram snuble rundt i det, ligesom Partition Magic og Windows ?????

Eller findes der ligefrem programmer der kan køre Recovery på samme Harddisk som programmet er installeret på ?????

Det fedeste kunne jo være, hvis jeg kunne gendanne filer og få dem ud på en CD, samtidig med at jeg bagefter kunne genoprette denne harddisk til fuld størrelse med den nuværende Windows installation.
Så var der da lidt ved at begynde at installere nogle programmer så man kunne komme lidt igang. Ikke meget ved det hvis skal begynde forfra igen. Det var ønsketænkning nu til fakta.

Jeg har ikke tjekket dem, men jeg har fundet disse Freeware-programmer:

PC Inspector File Recovery v.4.0,
PC Inspector Smart Recovery v.4.5

Nogen der har erfaring, gode ideer ?????

( Kan se at dette burde være et nemt spørgsmål, men jeg har ikke flere point at dele ud af )

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 01-06-07 01:59

PC Inspector File Recovery v.4.0, er god til at finde filer, også selv om de er slettede, det er en mulighed som bør afprøves, en anden mulighed er en gratis Linux live cd, for eksempel Ubuntu: http://www.kandu.dk/Tip16034.aspx den kan "se" i Windows mapper selv om Windows ikke er startet, med File Recovery skal du have et drev at kopiere det fundne over på, for eksempel en ekstern harddisk, med en live Linux Ubuntu cd kan du brænde filer fra Windows mapper over på en cd, med den indbyggede Linux brænder software, så hvis du ikke har ødelagt din gamle Windows 98 så kan Ubuntu køre live og åbne Windows mapper, når du har fundet og gemt de filer som kan findes, så tag lige og formater din harddisk vælg NTFS til formateringen, jeg kender ikke Partion Magic, der imod kender jeg Linux partions værktøj: http://www.kandu.dk/Tip16078.aspx i det første tip linker vi til CDBurner XP pro, den er også udmærket, i det andet tip har vi valgt Active ISO burner, den er bare så nem, hvis du ikke har en brænder som kan brænde ISO filer over på en cd.
Kort sagt: Vælg File Recovery til slettede filer og Ubuntu til filer som eksisterer i en Windows som ikke kan startes, der er en umærket guide til File Recovery her: http://kimludvigsen.dk/programmer-tools-pcinspector.html
Læs mit tip om AShampo brænder, hvis du vil have en god gratis brænder jeg skriver den lige om lidt !

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 01-06-07 06:41

Jeg tror at det har noget at gøre med at du har haft windows 98 installeret. Windows 98, kan nemlig ikke se de store harddiske. Det er den ikke lavet til.
Jeg installerede engang Windows 98 på en 160Gb Harddisk. Der blev min harddisk også meget mindre Det jeg gjorder var, at formatere harddisken, for derefter at installere Windows XP. Husk at tjekke Partitionen, under installationen, den skal du angive så stor som muligt.
Det skulle virke.
Men om du kan bevare dine gamle filer, det tror jeg ikke

MVH. Michael

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-06-07 10:29

Det ser ud som om der er kuk i din partitionstabel.

Harddisken er på ca 40 GB uformateret.

Du har kun en aktiv partition på ca. 4GB.

Hverken windows 98 eller xp kan se eller nyttiggøre den del af disken som ikke er partitioneret.

chkdsk, Xp´s computeradministration, partition magik og fdisk (w98) er tre specialprogrammer som kan oprette og slette partitioner, og som også kan fortælle hvor store partitioner og upartitioneret område der er på disken. Derfor får du mere at vide med disse programmer.De kan være farlige at bruge. Det er om at holde tungen lige i munden og tænke sig godt om. Bedst er det at lave backup af vigtige ting inden de bruges.

Der kan være flere grunde til at din oprindelige W98 installation på harddisken ikke kunne starte. Mest nærliggende er at den var lavet til et andet for forskelligt bundkort, eller at din bios ikke var indstillet til den harddiskstørrelse.

Du skal
- checkke bios harddiskindstilling, evt rette til automatisk genkendelse.

- boote igen med din xp og bruge stifinder, for at se om der er hvad du søger. chancen er ikke stor, for din xp opgradering med forkert diskstørrelse har nok ødelagt det din oprindelige fat-tabel. Brug også et af file recovery programmerne, det øger chancen.

- boote fra en linux live cd, som foreslået oven for. Det er den bedste chance. Linux er efter sigende eminent god til at jonglere partitioner.

Til sidst kan du give dig til med xp computoradministration at partitionere resten og formatere den nye partition. Derefter har du en stor disk, men al gammel information er væk.

Hvis du kun vil have en stor disk, som ikke er delt i flere mindre logiske drev, er det nemmest at starte med en ny xp installation og ikke opgradere, men nypartitionere og nyformattere hele disken.
Man får ofte også et mere velkørende system ved fuld nyinstallation i stedet for opgradering.

Det er ikke alle som er opmærksomme på at harddiske skal partitioneres. Det er fordi de allerede er det i de fleste tilfælde ved køb.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 01-06-07 14:07

du skriver det er en ældre pc kan den overhovedet læse/se en harddisk på 40 gb?????
ellers er det vist der humlen ligger

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 01-06-07 18:42

Update

Hej igen.

o.v.n.

Jeg har nu prøvet PC Inspector File Recovery v.4.0, den har fundet et D: drev på 164 MB ????? Så lille et drev har jeg ihvertfald aldrig lavet.

Jeg har nu 2 gange prøvet at hente Ubuntu fra Klid.dk, men er blevet time-outet, den ene gang efter 57%
Jeg prøver igen i nat hvor det er lidt mere roligt, ellers må jeg prøve en af de udenlandske servere.

Har læst lidt om Ubuntu, ser spændende ud, også til fremtidig brug.

michael_30

Nu var Windows 98 jo installeret på denne HDD som kun er 40 Gb og det kan Win 98 ihvertfald godt håndtere.
Med hensyn til at formatere, så vil jeg jo helst undgå det, indtil jeg har gjort hvad jeg kan for at få fat på The lost files.
Jeg giver ikke før Sverige vinder over Danmark i fodbold, og det varer længe.

transor

kuk i partitionstabel: Ja

aktiv partition på ca. 4GB: Ja

Harddisken er på ca 40 GB uformateret: Ja, MEN, den har jo været formateret, den har jo kørt Win 98 med 40 Gb.
Erindrer noget om en geninstallation af Win 98 hvor strømmen gik midt i den. Det var også på det tidspunkt jeg skiftede PC, så jeg har nok ikke brugt Win 98 særligt efter det.

Checkke bios harddiskindstilling: Check

Ødelagt oprindelige fat-tabel: Desværre

Boote fra en linux live cd: Skal lige downloades

CHKDSK, XP´s computeradministration og Partition Magic er tre specialprogrammer: Ja, MEN også de kokser i det. CHKDSK ser kun ca. 4 Gb mens XP´s computeradministration ser ca. 40 Gb.
Partition Magic giver tal som ikke passer sammen ( tidligere beskrevet ) Der er i Partition Magic bjælde der med farver viser hvad disken består af. Min siger:

Disk 1: C: 39205,5 Mb

Unallocatet = Intet
Unformattet = Intet
Other = Intet
Used = Her viser den at næsten alle 40 Gb er Used
Unused = Her viser den så en lille rest af disken som Unused

Så der ligger åbentbart en masse på disken, det er bare usynligt.

nielsjs

Du skriver det er en ældre pc kan den overhovedet læse/se en harddisk på 40 gb?????: Ja op til 80 Gb.

Foreløbigt TAK for rådene, jeg leger lidt videre.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-06-07 18:53

Prøv lige at følge denne:
http://www.kandu.dk/Tip16034.aspx
Ja - det er vist i tråden, men prøv at følge den..................

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-06-07 18:55

Prøv at hente fra den svenske ftp server:
http://ftp.ds.karen.hj.se/pub/os/linux/ubuntu-iso/feisty/ubuntu-7.04-desktop-i386.iso
Ubuntu er god, så måske får du lyst til at instalere

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-06-07 21:42

Undskyld jeg har lavet en dum skrivefejl.

Det er ikke chkdsk, der kan se partitioner. Programmet er fdisk.

Hvis du skal hente ubuntu, skal du nok have gang i en rigtig bredbåndsforbindelse, for ikke at få timeout. Helst et par megabit/s

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-06-07 22:03

Citat
Hvis du skal hente ubuntu, skal du nok have gang i en rigtig bredbåndsforbindelse, for ikke at få timeout. Helst et par megabit/s
eller brug en downloadmanger: http://www.kandu.dk/Tip15404.aspx jeg har lige afsluttet hentning af senste Ubuntu, fra linket ovenfor, brugte Free Download Manager, det tog næsten 2 timer med 100-110 KB/s

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 01-06-07 23:45

Jeg har da ( eller betaler da for ) en 4096/256 Kb/s forbindelse.

Men jeg har lige været inde på TDC hastighedstest og måle den. 230/190 Kb/s Det er jo ikke meget.

Kan selvfølgelig være periodisk. Jeg har ikke downloadet ret meget på denne PC, så jeg har slet ikke lagt mærke til det.

Den anden PC kunne downloade noget der ligner 2100 Kb/s ( godt jeg blev mindet om det, skal have klaget ) Men det kan være det gamle kobber ikke kan bære mere

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 03-06-07 16:00

prøv lige at formatere i ntfs, begrænsninger i fat32 er nok årsag til du ikke har mere end du ser i partionen, selv om disken

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 03-06-07 16:02

ups gammel computer, måski bios som andre har gjort dig opmærksom på

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 03-06-07 22:36

åååhhhh aaaavv

God bold igår, men sikke en katastrofal afslutning.

Havde han da så ramt dommeren ordentligt, så var straffen lettere at bære

Nå men til sagen.

Hej frostys

Formattere er ikke lige det jeg helst vil når der ligger skjulte data på HDD. Jeg tror heller ikke at der er begrænsninger der gør at Win XP ikke skulle kunne læse HDD i FAT32.
De begrænsninger og forskelle jeg har hørt om er en øget sikkerhed, stabilitet, pladsudnyttelse og noget med kompression/kryptering. Der er også den begrænsning at en Win XP installation kun tillader at oprette partioner i FAT32 på max. 32 Gb. og at FAT32 har max filstørrelse på 2 Gb.
Men at WinXP ikke skulle kunne læse større FAT32 drev tror jeg ikke på, men ret mig endelig hvis jeg tar fejl.

Jeg har FAT32 fordi jeg har kørt Win 98 på drevet og i min lusken rundt på nettet har jeg set at nogle Recoveryprogrammer kan køre Recovery fra DOS. Og så er det jo kun en fordel, for DOS og NTFS taler vist nok ikke så godt sammen.

Hvad angår BIOS så er der ikke meget at gå fejl af, det eneste der vedrører HDD ( IDE/ATA ) er Boot-rækkefølge og genkendelse af HDD ( auto/user/og en ting til ) og den er genkendt.

Den er også genkendt i Windows 1 sted og kun delvis et andet sted. Og i Partion Magic som ellers går for at være et rimeligt stykke Prof. program er der også 2 forskellige visninger. ( er beskrevet )

Jeg har nu fået hentet Ubuntu ned, skal lige ud at købe skiver ( satans man ikke kan have noget i fred ) og have brændt det. Det bliver sjovt at se hvad det kan.

Kommentar
Fra : sym

Dato : 03-06-07 23:04

der er rent faktisk en grænse på 32 gb på de ældre bundkort bios så det er vel ikke den du løber imod men hvis din comp i din bios opstart kan finde din harddisk med den størrelse den har så er det jo ikke det og så må det være noget i formateringen der er gået galt
Obs jeg kørermed fat32 og har en harddisk på 250gb der godt nok er delt i 2 men Windows xp har ingen problemer med at læse den

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-06-07 23:21

Nu ikke for store forventninger har du lagt Windows XP oven på den gamle Windows 98, så er den smadret og din eneste chance er recovery programmer, men er Windows 98 intakt, så glæd dig til at køre Ubuntu live CDen, og hente de gamle data, for en anden gangs skyld, gør så lidt som mulig med en Windows som ikke kan køre, i med Ubuntu CDen og red data, inden du geninstalerer Windows

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 05-06-07 17:24

Så lykkedes det.

En jeg snakkede med, havde noget O&O Recovery værktøj, så vi lavede lige et netværk mellem hans og mig PC. Det tog kun en halv time, så havde den fundet alle mine guldklumper. Derefter ca. 8 timer for at gendanne dem til en USB-HDD.

Godt værktøj er det halve arbejde.

Hvad pointene angår, så vil jeg give dem til o.v.n. for hans præsentation af UBUNTU og Download Manageren til mig.

TAK allesammen for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : WinXPeter

Dato : 05-06-07 17:25

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-06-07 21:02

Selv tak, selv om det ikke lykkedes for mig, at hjælpe direkte, så dog noget du kan bruge