/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Dreamweaver / Spørgsmål
10  basil28 320
Problemer med links i IE7
Fra : 4602
Vist : 296 gange
50 point
Dato : 25-05-07 11:18

Hej alle.

Jeg kunne godt bruge lidt hjælp til min hjemmeside som jeg sidder og laver i DreamWeaver 2004 MX.
Mit problem er når jeg vil teste mit arbejde via browseren (F12) ser jeg min startside helt fint, men
når jeg vil bruge min menulinks for at komme rundt på siderne går det galt. Jeg kan se at jeg kommer det
rigtige sted hen, for al min tekst kommer frem men den vil ikke vise grafiken, baggrunden og alt det andet.
Hvis jeg åbner den side jeg ikke kan se i Dreamweaver og trykker på F12 ser alt fint ud – det er det jeg ikke forstår!

Jeg bruger IE7 som browser. Jeg har også problemer med at få vist ”Frames” i IE7 (bruger ikke frames på den nye hjemmeside).

- er det nogle indstillinger i IE7 eller DreamWeaver der ikke står som de skal?
Håber på i kan hjælpe – på forhånd tak.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-05-07 11:28

Du har vel 'glemt' at dine henvisninger til både baggrundsgrafik og anden grafik ikke skal være lokale, men enten relative-, rodrelative- eller absolutte referencer til filerne?

Altså f.eks. /images/MIN_GRAFIK.gif ..i stedet for file://C:\..[sti]..\images\MIN_GRAFIK.gif

Det vil kunne forklare hvorfor du ser dem OK i Dreamweaver, da du så henter grafikfilerne som ligger på din egen harddisk.

Husk at up-loade din grafik til det rette bibliotek og husk at rette dine filhenvisninger i (X-)HTML koden.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-05-07 11:32

Ps. Samme problem vil opstå ved brug af frames, da de enkelte frames ligeledes er (= SKAL være) refererede via enten relative-, rodrelative- eller absolutte referencer til filerne i frameset'et.

Det er ikke en fejl i IE7 !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : 4602

Dato : 25-05-07 13:25

Hej </MOLOKYLE>.

Jeg kan se det er der problemet ligger, jeg kan bare ikke lige "se lyset" håber du kan hjælpe mig.

Jeg har lavet min index-side med menuknapper og grafik. Min plan er så at tage en kopi og omdøbe side. Derefter lave undermenu knapper og anden grafik, men den nye side skulle så beholde de gamle logoer og adresser fra indexsiden, for det vil jeg gerne have at det går igen på alle siderne.

Når jeg tjekker indexsiden i browseren via F12 ser det fint ud med logoet, som får en adresse der hedder: file:///C:/Hjemmeside/navn/grafik_ok/logo_ok.jpg. Men på min kopi af indexsiden kommer det ikke frem fordi adressen hedder: file:///C:/grafik_ok/logo_ok.jpg og mangler resten af stien. Det er så her jeg ikke kan forstå hvorfor den ændre på stien når det er en kopi.

Jeg håber du kan hjælpe mig med hvad jeg gør forkert. Du må gerne skære det ud i pap

Hilsen 4602

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-05-07 14:28

Når du vha. en WYSIWYG editor som Dreamweaver indsætter grafik mm. i dine (X-)HTML filer vil referencen (= adressen) til disse være lokale. Altså henvisninger til filer på din PC. Når du up-loader din hjemmeside kan disse filer selvfølgelig IKKE kunne findes på serveren. De ligger jo ikke ikke som angivet i din kildekode på C: drevet, men i det bibliotek du har up-load'et dem til på serveren.

Derfor skal du sørge for, at de (X-)HTML filer som du lægger på serveren også henviser til filer på serveren og ikke til filer på din pc.

Ret derfor dine henvisninger/referencer (adresser) til 'noget', som serveren kan forstå.

Der er imidlertid flere muligheder, som du vil finde beskrevet her:

http://www.communitymx.com/content/article.cfm?cid=230AD

Ps. Jeg koder selv i 'hånden' ..dvs. i Notesblok (notepad.exe) i stedet for en af disse 'smarte' WYSIWYG editorer som Dreamweaver, Frontpage, Webwriter osv., da jeg så 'slipper' for bøvl med forkerte referencer, tåbelig navngivgivning af stylesheets og tilhørende klasser (CSS), forældede markører og parametre der ikke validerer korrekt i forhold til standarden, som anbefalet af http://w3.org/ , overflødige/redundante koder mv. da der KUN optræder de fejl jeg selv laver

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-05-07 14:44

Pps. Min egen hjemmeside er under konstruktion, men der kan du få et indtryk af, at det sagtens kan la' sig gi' sig, at kode 'tingene' selv ...uden de store faldballader.

Den bør 'virke' i såvel IE5.1, IE.5.5, IE6, IE7, Firefox, Netscape, Opera, Safari, Konqueror, IceWeasel og div. typer tekst-browsere, samt skærmlæsere for blinde.

Tror du DIN side kommer til dét, når du bruger Dreamweaver?

Næppe!

Det kan i sidste ende ende betale sig at gøre 'tingene' på denne måde, da det dels vil være lettere for dig at 'rette' siderne senere og ikke mindst; være ulige nemmere for andre programører (..og browsere) at 'forstå' koden

Min hjemmeside finder du ved at 'klikke' på mit profilnavn 'molokyle' lige over denne kommentar

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-05-07 15:00

Jeg glemte vist liiiige at 'prale' med, at min side også virker i ALLE skærmopløsninger og på alle platforme, samt uanset hvorledes brugeren ellers skalerer sin tekststørrelse.

Derudover ser den ligeledes 'fornuftig' ud, uanset hvorledes du ændre browservinduets størrelse.

Disse 'ting' tager Dreamweaver og andre WYSIWYG editorer heller ikke højde for

Ja, det var et lille 'bøvs' fra en 'gammel' rotte, men det er sgu aldrig for sent at lære lidt gode vaner fra sig.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-05-07 11:55

Ok. Nu jeg kan se du har åbnet et nyt spørgsmål med samme problem og jeg har måske misforstået noget? Jeg troede nemlig at det var efter up-load til en server at billeder forsvandt.

Du kunne jo blot have hævet med de 50 point i dette spørgsmål (..i stedet for at stille samme spørgsmål 2 gange) for atter at få det vist øverst på siden i kandu's : Seneste indlæg.

</MOLOKYLE>