/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Rense toilet
Fra : okjk
Vist : 6739 gange
200 point
Dato : 25-05-07 07:05

Kan nogen hjælpe.
En beboer, har i årevis anvendt et toilet uden at trække ud (når det var "det med småt" )- dette har medført et meget tykt lag urinsten/kalk i toilettets vandlås som det indtil nu ikke har været mulig at fjerne - det jeg har anvendt er følgende - Citronsyre - intet resultat Eddikesyre - meget lille resultat - senest har jeg tømt vandlåsen helt for vant, og derefter fyldt den helt op med eddikesyre 32% og ladet det stå et par dage - meget lille resultat - hvad kan man gøre det er ikke til at komme til mekanisk at slå kalken af uden at ødelægge toilettet - findes der stærkere midler end eddikesyre ???

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 25-05-07 07:19

Fjerne vandet igen, og prøv med saltsyre

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 25-05-07 07:53

Følg for alt i verden følg ikke Olesen-50, det råd ødelægger dit toilet totalt.

Jeg kan råde dig til at have tålmodighed, gå til en ekspert med problemet.

mvh
tadeo

Accepteret svar
Fra : maj_britt

Modtaget 210 point
Dato : 25-05-07 08:01

Et nyt toilet fås for under 1000 på tilbud, sparet er knofedt, diverse kemikalier og ærgelser.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 25-05-07 08:17

Det er rigtig, at et nyt toilet kan købes billigt, men hører man ikke til gør det selv typen, koster det besøg af en WWS mand, det er ikke billigt i vore dage
Jeg bruger selv Aldis toilet rens CLINÃR, det er ret effektiv, men i dette tilfælde kræver det også knofedt en blød svamp samt tålmodighed.
Lig et råd, pas på med Klorin hvis du skulle få den ide, sammen med toiletrens udvikler det saltsyre dampe.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-05-07 10:02

Natriumhydroxid (kaustisk soda)

mvh dova

Kommentar
Fra : lham

Dato : 25-05-07 14:14

Kautisk soda er sammen med kogende vand til at fjerne sæbe/ fedt -aflejringer fra håndvaske/køkkenvaske-urinsten kan kun fjernes med skurepulver/ metalsvamp men så er lokummet også blevet så ødelagt /ridset i emaljen at du fremover kan glæde dig til dalig rengøring af hullet . Slå brædtet ned og hold ellers øjene lukket hvis der er frit syn til hullet og vær så glad for du ikke har ødelagt både lokum og afløbsystem -og ikke mindt dine egne lunger - med saltsyre og andet skidt.
spar sammen til en ny tønde-helt klart

Kommentar
Fra : Qua

Dato : 25-05-07 14:55

SaltSyre Brude Gøre det men du skal passe meget på med det ikke kommer videre end i røret

Godkendelse af svar
Fra : okjk

Dato : 25-05-07 15:21

Tak for svaret maj_britt.
Ja det er måske uretfærdigt overfor alle jer andre som har givet gode rås som jeg takker for, men efter at have prøvet næsten alt tror jeg det er løsningen med en udskiftning.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 25-05-07 15:57

Jeg forstår dig godt, jeg ville have brugt samme løsning,
har selv prøvet med alt, sågar saltsyre, dog i en tynd opløsning,
det sidste afgjorde løsningen, jeg købte et nyt toilet, installerede
det selv,"gl. håndværker", så tillykke med at dine fortrædelighedder er ovre.

mvh.
tadeo

Kommentar
Fra : TheNetR

Dato : 21-09-10 09:56

Man kan fjene urinsten med "Urinstensfjerner" fra Aquatex 149,- pr. liter. - http://shop.aquatex.dk

Kommentar
Fra : xk280023

Dato : 23-04-12 17:44

der er noget der hedder den kemiske mejsel er der nogen der kænder det