/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Peter Engeløs
Fra : maj_britt
Vist : 762 gange
100 point
Dato : 23-05-07 12:55

og Ane Marie Olsen bliver forældre til Karen Kirstine Marie Olsen i 1819.

Engeløs, ingen hits på DDA, FS, google eller andre steder.

Det kan da ikke være rigtigt at det efternavn slet ikke findes nogen steder?

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 23-05-07 13:41

Men, hvad nu hvis navnet ikke var Engeløs, men måske Engeles eller Engels eller Engel - eller sågar Engelsen?

Det er ikke så forfærdelig længe siden at jeg her så et navn som Karlsen/Carlsen skrevet som Carelsen, hvor det alt afhængigt af hvor trykket lægges kan udtales som et helt andet navn, eller blot være en lidt dialektisk udtale.

I første omgang ville jeg nok prøve at undersøge Engel, Engels, Engelsen muligheder.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 23-05-07 17:16

Det er vel heller ikke umuligt at han kan have heddet Peter English ?

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 23-05-07 18:34

Min java driller, men det er Garnision, 1819, opslag 9, pige 130 og der står højt og tydeligt Engeløs.

Jo, han kan givet hedde noget andet..........men hvad?

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 23-05-07 18:44

Her klokken 18.45 virker det som om AO ikke er online.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 23-05-07 22:45

Og her klokken 22.45 er AO online, såvel som jeg må medgive dig, at der står skrevet Engelös.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 24-05-07 07:50

Ja, underligt at det navn ikke giver et eneste hit nogen steder?

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 24-05-07 10:07

Mænd og kvinder med efternavnet 'engeløs' .. ..

Der er højst 2 personer med navnet.

Navnet findes altså........

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 24-05-07 22:51

Hvis du dropper de to prikker over ö, således det bliver til Engelos, så vil du på Google finde en fransk side, hvoraf det fremgår at der bor en del personer med efternavnet Engelos i Frankrig og deref en del af dem i Paris.

Hvis lidt pjat må være tilladt, så kan det måske - med inspiration fra 'Da Vinci Mysteriet' - kaldes for 'Engelos Mysteriet'

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 24-05-07 22:53
Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 24-05-07 22:57

Ja, du kan sågar finde Engelos som et drengenavn i denne liste:

http://www.just-think-it.com/sbn/m_e3.htm

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 25-05-07 07:59

En franskmand? Ja, hvorfor ikke?

Jeg sad og tænkte på om han kunne hedde Sengeløs, dem er der en del af og det kunne være rigtig morsomt, idet jeg er fra byen + e.

Jeg skal vist ud på omveje for at finde den herre

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 25-05-07 08:32

Engeløs findes ikke på Det Levende Landkort, men det er før set at stednavne der ikke længere eksisterer kan findes i gamle Postadressebøger ...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-05-07 20:34

Hellere Sengeløs en Pengeløs, men det må være hårdt for ryggen...
(jeg ved "rød" som Hillerød ikke er farven, men rydning i skoven; hvad med løse?)

Kan Peter være Angel-Saksisk og noget med Engle (dem med Hvide vinger)
så er der mange muligheder...

Engeløs findes heller ikke på mit trykte landkort. Hvor i landet befinder vi os?
God Pinse, Svend

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 25-05-07 21:10

Vi er i København.

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 26-05-07 12:55

Hvis du nu finder ud af at han i virkeligheden hed Peter Sengeløse så har du en chance på det kongelige bibliotek.

www.db.kb.dk/portraetReg/portraetReg.jsp?Sprog=da

De har en Peter Sengeløse i deres arkiv som Københavnsk original, billedet findes derinde men er ikke lagt på nettet - der står heller ikke noget om årstal - men jeg tænkte du måske kan kontakte dem for nærmere information.

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 26-05-07 13:03

Hej Majbrit

fandt lige ud af at man ikke kan gå direkte - på den adresse jeg gav dig

www.kb.dk/da/nb/materialer/billeder/index.html.

derfra går du i portrætter og så portrætregistranten og skriver Engeløs i efternavn

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 01-06-07 15:02

Og hr. Engeløs er stadig en uløst gåde..........