/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Krag (h) i Øster Tørslev
Fra : maj_britt
Vist : 1685 gange
100 point
Dato : 17-05-07 12:15

og Hald.

Nu skal vi igang med den slægt, der vrimler bare med Krager.......har en overblikket?

Længst ude har jeg Niels Kragh og Maren Balles.

Andre end mig med Krager på træet?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-05-07 13:04

Nej der er ingen krager i mine træer! Men da du nævnte Niels Kragh, kom jeg til at tænke på at i min barndom, i Vrensted, kendte jeg en der hed Niels Kragh. Der er en kraghegren i Vrensted, den gren hører måske til et andet Kraghetræ. der er vel plads til at fortælle en lille"krageoplevelse fra min barndom.
En varm sommerdag, syntes en af Kragherne at "Trehjuler" også skulle med til Løkken og se på badelivet - Trehjuler har nok haft børnelammelse som barn, da han nu var trehjulet - En af turisterne spurgte "Trehjuler, da han så de lamme ben: "Erdet en gammel skade"! "Ja" Sagde "Trehjuler: "Og ham der skubber mig er en gammel Kraghe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-05-07 19:18

Krage søger mage...

Hvornår levede dine ældste aner Niels og Maren?

Jeg har arbejdet sammen med en Krag uden h.
og fra min hjemegn kender jeg en Balle familie uden s.

Venligst bekræft både h og s...

hilsen Svend

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 17-05-07 20:47

Jamen, Krag skifter med og uden H.........og Maren hedder Balles, iflg. kirkebog.

De får en søn i 1780, så et gæt vil være omkring 1735.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-05-07 21:20

Når vi nu har skiftet fra Vester til Øster Tørslev...
Kan Maren så være fra Gjerrild? Endnu længere østpå:
"
PEDERSEN BALLES, Niels   Christening Date:   8 Nov 1789:   Gjerrild, Randers
Father:   Peder BALLES
"
Mon ikke Marens bror hedder Peder?? Svend

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 17-05-07 22:17

Det kunne hun sagtens, suser straks til Gjerrild og kigger

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 17-05-07 22:50

Og finder Jens Barbra og Dorthe Nielsdatter viede, dem har jeg ledt efter. Jeg troede de var viede i Dolmer.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-05-07 09:02

Når jeg tror din families vugge på spinne siden stod i Gjerrild...
Her er et par ældre Niels Balles:
"
NIELSEN BALLES, Niels   Christening Date:   24 Mar 1678   Gjerrild, Randers, Denmark
Father:   Niels BALLES
"
Kan du forbinde Maren med dem, er du kommet længere tilbage end de fleste...
hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-05-07 09:11

De her;
"
BARBRA, Jens      Marriage    Wife:   Dorthe NIELSDR
Marriage Date:   5 Aug 1777   Recorded in:   Gjerrild, Randers, Denmark
"
Det kune vi let have fundet for dig...

Igen et sjældent navn, men uden Krager? Svend

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 18-05-07 10:41

Ja, Barbra er en anden slægt.

Jeg kører jo 3 "linier", en for de 2 store sønner, en for de 2 små, samme mor.......men ikke samme far.

Og FS virker ikke hos mig?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-05-07 19:36

Jeg kender ikke dine linier? store og små sønner?? men det gør ikke noget.

I et andet spørsmål stødte jeg på Michael Eneriis' store database...
Bemærk .krag, måske er I i familie???

http://eneriis.krag.info/data/H0.htm

Michael har ca 100 Krag og Kragh, nogenlunde lige fordelt...

Se selv efter, du vil sikkert finde mange af dine Krag'er her, Svend

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 19-05-07 12:01

Så fandt jeg Maren Balles, født i Gjerrild i 1758, far Niels Balles.

Fandt også Peder, født i 1753 og et par børn mere fra samme herre.

Så er de vel viede på et tidspunkt før 1753, den må findes.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-05-07 16:15

En lidt ældre Niels Balle, her uden s, gifter sig i Vivild også med en Maren:
"
NIELS BALLE
Marriages:
Spouse: MAREN LASDR Family
Marriage: 11 OCT 1742 Vivild, Randers, Denmark
"
Vivild er jo lidt langt fra Gjerrild, men tæt på Øster Tørslev...
Hilsen igen Svend