/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Hvorfor brummelyd i højtalere
Fra : Fattig
Vist : 6855 gange
300 point
Dato : 10-05-07 18:51

Hvorfor er der en brummelyd/støj i mine højtalere når jeg bruger tape eller phono, men ingen brummelyd/støj når jeg bruger aux eller tuner.

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 10-05-07 18:56

Der er pga mobil signaler . Ikke andet .

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-05-07 18:57

Jeg antager det er på din radio, og ikke på PC. Har du prøvet at vende dit strømstik i kontakten.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-05-07 19:02

Eller skifte stik (mere sansynligt)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-05-07 19:12

Altså mellem apparaterne. Brummer det uden stik sat i, lyder det til noget er sygt i forstærkeren. Hvad for et apparat taler vi om?

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 10-05-07 19:43

Det er en NAD forstærker. Brummer også når stikkene er taget ud, mest fra phono.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-05-07 19:46

Avs.....Something is not good. Og hvor bor du henne?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-05-07 19:47

Klubben tager grimt ved, når sådan en fætter skal laves. Men Thorkild OK har rep'pet blandt andet en gammel Nad for mig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-05-07 19:48

Hvis det er en bette 302 eller endda en 3020 skal du nok overveje om du ikke bare ønsker dig en ny!

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 10-05-07 20:49

ok, det er godt nok en ældre model der hedder 3020A

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 10-05-07 22:04

Det kan være for billige (= dårligt afskærmede) kabler deer er brugt på de indgange der brummer.

- Anden

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-05-07 08:14

3020'eren er ellers en solid fætter. Min har jeg haft i over 20 år og købte den endda brugt. Det vil være nostalgi at ofre penge på den.

PS de to bøjler bagpå Pre out/ in sidder selvfølgelig ordentlig på.

Men med en nypris på godt en tusse, er det vist vildt at bruge ret meget tid på den, selvom det er en god forstærker-

Accepteret svar
Fra : coincident

Modtaget 300 point
Dato : 11-05-07 09:30

Hej Fattig

Det er helt sikkert noget med stilforbindelsen, det kan absulet ikke være noget med strømmen når der ikke er problemer med aux og tuner indgangene.
Der må være en ledning til stilforbindelsen fra din grammofon!

Hvis problemet er i forbindelse med at du har din computer sat til er det fordi at drifteffekten i de to er højere end de andre og derfor brummer når pcén er sat til! men prøv at sikre stilforbindelsen!

coincident

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-05-07 10:50

Phono kan være pga en defekt i Riaa forstærkeren (bruges kun til grammofon). Men at den gør det i Tape lyder besynderligt.

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 11-05-07 16:47

Jeg har nu forsøgt at tilslutte computeren til aux mod før tilsluttet i tape, resultatet er stadig en brummen fra højtalerene - der kommer altså også den ønskede lyd ud.

coincident. Hvad mener du med at det kan være noget med stelforbindelsen?

Kommentar
Fra : coincident

Dato : 11-05-07 18:55

Hvis ledningen du bruger ikke er skærmet rigtigt af giver det oftes en brummen/summen fra forstærkeren.
Er du sikker på at du bruger den rigtige udgang fra computeren?
Du vil kunne få støjet lyd ud af den forkerte udgang og det kan være årsagen

coincident

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 12-05-07 10:49

Når stikket tages ud af computeren, men fortsat er tilsluttet forstærkeren er der en meget høj brummen i højtalerne.

Kommentar
Fra : SmukkeErik

Dato : 13-05-07 20:34

Hej Fattig.

Problemet er helt sikkert, som coincident skriver, stelforbindelsen. På din pladespiller er der et udtag til stel/ground, dette forbindes til forstærkeren, og brummelyden forsvinder med det samme. Jeg har forbundet mit hifi anlæg til pcén, for at overspille gamle vinylplader, og havde også problemet, men en ledning mellem pladespiller, forstærker og pc løste problemet.

MvH.: Erik Madsen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-05-07 17:36

Hvis brummen kommer fra tilslutning til computer er det fordi computerens stel ligger på 110V vekselspænding, uanset hvordan stikket vendes. Det er kun en jordledning, som hjælper.

De 110 V skyldes kapacitiv spændingsdeling computerens netstøjfilter. Det skal være der for at computeren svitch mode ikke forstyrre andre apparater.

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 14-05-07 21:20

Problemet med computer til forstærker er blevet løst ved at få stel forbindelse til en af skruerne på computerens kabinet, det er vel den eneste måde at etablere stelforbindelse.
Sværere ser det ud til med min gamle Aiva pladespiller der kun har netledning samt ledning til højtalerne. Så muligheden for at få støjen væk her er sikkert umulig.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-05-07 08:54

Citat
...min gamle Aiva pladespiller der kun har netledning samt ledning til højtalerne.

Er din pladespiller forbundet til højttalerne ...men ikke til forstærkeren?

Det lyder besynderligt

På min gamle Technics SL-Q300 pladespiller er 'stikket' til jordforbindelse IKKE den sædvanlige 'fingerskrue', men blot et lille hul (2 mm. i diameter) ved siden af phono stikkende.

Måske det samme er tilfældet med din Aiwa?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : coincident

Dato : 15-05-07 09:08

Hej Fattig

Sæt et stykke ledning mellem han phonestikket fra pladespilleren og hun phonestikket på forstærkeren så er der lavet stelforbindelse

er dine problemer så ikke løst?

coincident

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 15-05-07 18:19

Hej Molokyle. Desværre er der ikke noget lille hul på pladespilleren. Og den er da tilsluttet højtalerne via forstærkeren.

Hej coincident: Phono stikkene i pladespilleren er monteret inde i pladespilleren, der er bare en ledning med rødt og hvidt stik for enden. Forsøgte så at sætte et stykke ledning om hanstikket (R) og til metallet på (L). Det hjalp heller ikke. Det der hjælper er nok at anskaffe en anden pladespiller.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-05-07 18:36

Citat
..den er da tilsluttet højtalerne via forstærkeren.

Ja, men det var IKKE det du skrev

Den er forhåbentligves forbundet til din forstærker (NAD'en) ..som er forbundet til højttalerne

Den med at forbinde via phonokablerne tror jeg nu heller ikke på.

'Skærmen' = den yderste rørformede del i både stikkende rød og hvid/sort kablet er 'stel' og er dermed ens for begge kanaler (højre/venstre), medens midterbenet' i dine phonostik er de signalbærende (+/- stereo). Jord-/stelforbindelsen 'flyder' i forhold til disse spændingsførende dele af phono kablet. Denne spændingsforskel skal udlignes til JORD = NEUTRAL = NUL = NULL =NILL = 0

Dette gøres ved at forbinde den 'tredie' fase til en sammenhængende enhed.

Hvis du kan komme til, så forbinder du evt. selve pick-up armen (..hvid den er af metal?) med din forstærker/computers jord-'finger'-skrue bagpå.

Så burde du slippe af med brum.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Fattig

Dato : 17-05-07 09:15

Tak for svaret coincident. Jeg vil anskaffe en anden pladespiller.
Også tak til jer andre der har bidraget med forslag og komentarer til løsning