/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Ok gulvvarmeopsætning eller ??
Fra : Malkekoen
Vist : 726 gange
100 point
Dato : 10-05-07 12:25

Hej!

Håber I kan hjælpe mig med et lille problem (måske er det ikke et problem?).

Jeg har fået sat lidt gulvvarme op, der kører på direkte fjernvarme. Installationen er, som det kan ses på det vedhæftede billede.

http://i112.photobucket.com/albums/n197/malkekoen/IMG_2572.jpg

Min overvejelse er genbrugen af det varme vand: Termostaten tager jo udelukkende den mængde varmt vand ind, som den har brug for. Men da min VVS'er har placeret afgangen fra systemet meget tæt på returløbet op til cirkulationspumpen, tænker jeg at en del af det varme vand som skulle genbruges via cirkulationspumpen, faktisk bliver skyllet med ud i returvandet i fjernvarmesystemet. Dvs. at der kommer et stort og muligvis unødvendigt flow.

Har jeg ret i den antagelse, eller suger pumpen faktisk så meget, at der ikke ryger det store op i returslangen?

Og hvis ja, hvad skal der så gøres?

Håber min forklaring er ok - ellers må I råbe højt!

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 10-05-07 17:21

så vit jeg kan se er det som det ud til at være som det skal.
systemet kører med en varmeshunt som bestemmer fremløbstemperaturen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-05-07 19:59

Jeg kan ikke se den shunt.................men den er der nok når Mad_Nuser kan se den.

Du skal tænke på dit varme anlæg som et 8 tal altså to kredse hvor den ene med gulvvarmen og cikulationspumpen er den ene del af dette 8 tal når der kræves varme og shuntventilen regulerer vil anlæget blive en blanding af et 8 tal og et 0
Gulvvarme skal ikke bruge så høj temperatur 30 - 35 gr. ude i slangen.
Gulvvarme er langsomt regulerende

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 10-05-07 23:00

Shunten (går ud fra at der tales om den termostat, der lukker varmt vand ind i sløjften efter behov), sidder lige bag den ene slange på billedet. Den kan lige anes........

Det er ikke så meget fremløbstemp. jeg er i tvivl om. Det er nærmere at vandet i sløjfen, når det kommer retur, så vidt jeg kan se både ryger i retur slangen og tilbage til cirkulationspumpen. Dette skal det jo, men idet jeg ikke kan se at der sidder nogen ventil, der regulrer temp. på det vand, der kommer retur efter en tur rundt i sløjfen. Dvs, at vandet (der i princippet kunne være 35 grader varmt) også løber ud af sløjfen og ud i returen til fjernvarmen selvom temperaturen faktisk er god nok. Tænker lidt at det jo bliver blandet med returvandet fra radiatoren. Slangen op til returrøret fra radiatoren er kun 40 cm langt.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-05-07 09:42

Du er sikkert i tvivl om had der egentlig sker i den blandesløjfe.

Hvis du forestiller dig at der lukkes helt af for den ene af de 2 forbindelser til fyret.
Nu vil vandet ved hjælp af cirkulationspumpen tvinge vandet rundt i gulvvarmeslangerne og tilbage i cirkulationspumpen.

Da den ene streng er lukket vil der ikke cirkulere noget til og fra fyret.

Men din shuntventil er ikke lukket eller åben så den regulerer en del tilbage så varmeslangerne har en tilpas tempperatur.

Der findes flere typer blandesløjfer og måder at lave det på.