/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Aktiv dødshjælp i schweiz
Fra : thyfoon
Vist : 2519 gange
300 point
Dato : 08-05-07 23:43

Hej Kandusser

Jeg har hørt at man i schweiz kan få aktiv dødshjælp hvordan finder jeg frem til dem som tilbyder denne service ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-05-07 00:02

Citat
Jeg har hørt at man i schweiz kan få aktiv dødshjælp

Så har du hørt forkert..... Det er faktisk forbudt....

Aktiv dødshjælp foregår KUN i Holland og Belgien ENDNU...

Derimod er hjælp til selvmord tilladt....

Man skal henvende sig til DIGNITAS in Zurich - de er de eneste der hjælper udlændinge.....

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-05-07 00:02

...er det ikke kun aktuelt for schweiziske statsborgere der måtte være uhelbredeligt syge?

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 09-05-07 00:10

her er deres hjemmeside http://www.dignitas.ch men er der nogle der kan oversætte og evt fortælle mig hvad det koster ? og om der er noget man skal være særlig opmærksom på når man er udlæning?

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 09-05-07 00:11

Der var en udsendelse i TV hvor man talte om og diskuterede den aktive dødshjælp/hjælp til selvmord og jeg mener osse det var Schweitz.
Der var en - mener det var en Nordmand som fik hjælp.

Kig evt, her:

www.dignitas.ch

- og prøv osse at kigge her:

http://www.e-v-d.dk/vis_debat.asp?id=678&page=170&start=0

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-05-07 00:18

Det er mange sider at sidde og oversætte.....

Men:

Du skal være medlem..... (det kan du blive på hjemmesiden)

Det koster ved indmeldelse ca. 600.- kr (78€)

Derefter ca. 300 kr. om året (38€)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-05-07 00:18

Mon de gir kredit i det firma???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-05-07 00:23

Du kan læse lidt her på engelsk - hvis det er bedre....

http://www.dignitas.ch/media_dignitas/Referat_Brighton20092006.pdf

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 09-05-07 00:51

Klumme> Du aspirerer til en gevaldig r*vfuld!

Natnat til alle

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 09-05-07 01:02

Hej REFI det gave mig mange svar også noget at tænke over mange tak og vil.du var ikke klar over at der var en dansk forening der kæmper for retten til selvmord nå men god nat

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-05-07 10:26

Aktiv dødshjælp og hjælp til selvmord er på dagsordenen i masser af lande.......

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-05-07 11:44

Hvordan stiller I jer til aktiv dødshjælp, det må også være relevant.
Jeg selv går mere ind for passiv dødshjælp.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 09-05-07 12:01

ellebye

Jeg går selv ind for det og det bliver også udførdt i dag i danmark man smertestiller folk så de sover stille inde når de har store smerter og der ikke er nogle vej tilbage. men det er desvære tabubelagt at snakke om
man ved det finder sted, men der bliver set igenmmen finger med det og det er svært at bevise

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-05-07 12:18

Du har ret i, at det er tabubelagt, så meget des sto mindre syntes jeg også man skal debbattere emnet.
Jeg giver dig ret i, at der kan være omstændigheder, hvor en patient helt bevidst burde kunne få aktiv dødshjælp. Specielt hvis personen kun har meget lidt tid tilbage før vedkommende skal dø.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 09-05-07 21:30

Jeg mener ikke vi skal havde mere aktiv dødshjælp end den vi alderede har.
(sove medecin som lægerne giver)

Hvis det pludselig er legalt/normalt at få aktiv døds-hjælp, kan man forstille sig at nogle borger som føgler sig til besvær for familien pludselig vil ønske aktiv dødshjælp.

En svigersøn der venter på at arve kan måske pludselig få svigermor til at føle sig godt og grundigt i vejen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-05-07 21:37

Nu er kriterierne jo ikke så du bare lige fredag aften kan beslutte dig.....

Der SKAL være en brugbar grund....

Den med svigersønnen ville ALDRIG kunne gennemføres....

At man føler sig til besvær holder heller ikke......

Det er helt andre ting der skal til......

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-05-07 21:50

Citat
Mon de gir kredit i det firma???

Til en HVER-TID nedre end vente på en F_U
famile / hjemmehjælp_ der ikke KOMMER til tiden,
//////////når smerterne er tilSTEDE ///////////////

Kan IKKE anbefale det, men prøv at søg på
arne.jacobsen____

Men det gør ONDT, eller også har jeg stavet FORKERT

Ellers, kan det vel IKKE være så svært at få en DOSIS,
i LILLE Danmark-.

Har selv, i ''nødstilfælde' af at DK,
bleb en stat underr bin laden, eller det var VÆRRE.

SYGDOM, der ikke kan helbredes...

Om du kan blive anklaget for at være NÅDIG..........?

MEN FORVENT_ IKKE AT FÅ VENNER UD AF DET...

Med mindre de står et aeller ANDET sted,
i arvefølgen,,,,,,

Ville selv tage turen, når min TID var omme,
men ! man håber JO altid på en BEDRE / Kandu
i morgen.

MEN_____________________________________________

ER DET kun, TIL DIG SELV,
SÅ GÅ TIL EN DYRELÆGE___ELLER KØB EN BOLT-PISTOL
HOS ET, LOKALT BYGEMARKEDE.
________________

Men tror, du har noget Famile, der '' trænger / håber på''
en værdig udgang på livet.

Ha d.

Og undskyld jeg lige fik denne fyret af.
Men SINDET KAN osssssss, gøre ondt...
Men detfot SKAL det IKKE gøre ONDT...

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-05-07 21:58

Citat
Jeg går selv ind for det og det bliver også udførdt i dag i danmark man smertestiller folk så de sover stille inde når de har store smerter og der ikke er nogle vej tilbage. men det er desvære tabubelagt at snakke om

IKKE HOS DE LÆGER JEG KENDER.

Men ER du RASK_________glem det.

Er det til en/et alligevel DØENEDE menneske,
så giver de ''BARE'' mere medicin.

Eller´s er skidtet SGU da ikke til at
se// høre//være.......PÅ

Men havde det været min KAT / dyr.
Så var man SGU BLEVET ANKLAGET FOR ````````````````

GÆT SELV

Kan KUN sige // sorry med begive_heden,

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 09-05-07 21:58

Hvad er det så for ting der skal være tilstede førend du for lov at bruge Aktiv dødshjælp ?

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 09-05-07 22:00

disken, det er altså fuldstændigt korekt hvad thyfoon skriver:

man smertestiller folk så de sover stille inde når de har store smerter og der ikke er nogle vej tilbage. men det er desvære tabubelagt at snakke om.

= Vi har alderede den Aktiv dødshjælp der er brug for.

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 09-05-07 22:24

Nu har jeg ødelagt ryggen jeg har mange smerter og de er konstante jeg har svært ved at gå jeg har bestildt en kørestol så jeg kan komme ud sammen med fruen i sted for at kikke på de 26 væge vi har i vores lille hus men der er ½ års vendetid på såden en ergofætter der siger ok og derefter ca ½ at få den udlevert
det at skal ha hjælp til alt fordi jeg ikke kan selv store stærke smerter der ikke bliver dækket ordligt fordi det der virker er vanendanen (men det er det andet medicin også jeg får) det gør at jeg overvejer om det var det være at tag til schweiz og få Aktiv dødshjælp.
Men svaret er NEJ jeg har FRUEN der støtter og hjælper og søger for at holde humøret oppe havde jeg ikke haft hende så var det nok støre sansynlighed for at jeg gjore det men ikke nu.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 09-05-07 22:27

Trine08>
Citat
= Vi har alderede den Aktiv dødshjælp der er brug for.

Hvor kommer den lige ind i billedet, hvor man har en dybt deprimeret, der blot ønsker at begå selvmord. Det er, så vidt jeg ved forbudt i Danmark. Hvordan skelner man imellem fysiske og psykiske lidelser i beslutningen om, hvornår man kan tilbyde aktiv dødshjælp?

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 09-05-07 22:33

justuniverse < Det er jo netop en af mine point.

De mennesker som for medecin til de sover ind er eks kraft patienter som kun har få dage tilbage.
Læger ville jo aldri give den slags medecin til en deprimeret, som blot ønsker selvmord.
Han ville få anti depretiv, og måske elektro chok. Og derved forhåbenlig et langt lykkeligt liv.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 09-05-07 22:39

Ok ;)

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 09-05-07 22:42

Ja, okay, jeg forstår måske ikke helt dit inlæg...

Dit spg er: Hvordan skelner man imellem fysiske og psykiske lidelser i beslutningen om, hvornår man kan tilbyde aktiv dødshjælp? .... ???

Lad os sige at Aktiv dødshjælp VAR tilladt i DK. Så var det jo nok ikke noget man blot besluttede fra dag til anden om patientent måtte benytte sig af denne ordning eller ej.

De patienter der ville modtaget AKD-hjælp ville på forhånd være kendt af systemet.
Således er det altså ikkemugligt for en patient med depretion at modtage hjælpen.

Der ville nok også blive lavet en regel der sagde, at hvis patienten tidliger i sit liv havde lidt af pshykisk sygdom, så kunne han/hun ikke få AKD-hjælp.
(eller...på en eller anden måde..ikke så stift som jeg sætter det op her)

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 09-05-07 22:50

Citat
Nu har jeg ødelagt ryggen jeg har mange smerter og de er konstante jeg har svært ved at gå jeg har bestildt en kørestol så jeg kan komme ud sammen med fruen i sted for at kikke på de 26 væge vi har i vores lille hus men der er ½ års vendetid på såden en ergofætter der siger ok og derefter ca ½ at få den udlevert

DET SKAL DU IKKE FINDE DIG I !
Fat i din læge.
Hvis det ikke hjælper, så få fat i DR, TV2, BT, Ekstrabladet.
Det kan bare ikke passe.
Der skal ruskes grundigt i diverse instanser !
Hvis du på nogen måde kan komme ind på Gigthospitalet i Gråsten, så kan jeg stærkt anbefale det.
Nu ved jeg ikke, hvad du har gjort ved din ryg, men klø på.
Jeg selv skiftede læge og det hjalp.
Han tog fat i kraven på de rette personer og fik mig på Gigthospitalet på rimelig kort tid.
Gambrinus
(Gigthospitalet i gråsten behandler ikke kun gigtlidelser)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-05-07 22:51

Citat
Men svaret er NEJ jeg har FRUEN der støtter og hjælper og søger for at holde humøret oppe havde jeg ikke haft hende så var det nok støre sansynlighed for at jeg gjore det men ikke nu.

Det lyder godt

Som sagt kan schweiz heller ikke bruges til AKTIV dødshjælp - men hjælp til SELVMORD......

Så der er NL/B endnu alene på banen.....

Det kan være utroligt svært for andre at sætte sig ind i HVORFOR folk "vælger" døden......
Derfor er det heller ikke noget man sådan lige for hjælp til - det sker KUN efter meget lange overvejelser og skal "godkendes" af 3 uvildige læger (om man er syg nok).....

Dette gælder også selvmordshjælpen....

I princippet kan alle holdes smertefri - i yderste tilfælde kan de lægges i kunstigt coma.....
Men bruger man det vil kroppen på et tidspunkt sige "stop" - så det kan man selvfølgelig også kalde AKTIV dødshjælp......

Men Aktiv dødshjælp ER altså forbudt i DK....

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 09-05-07 22:54

Altså... er der nogen forskel på Arktiv døds-hjælp,,og hjælp til selvmord ?

Hjælp til Selvmord for pshykisk syge ??
Aktiv dødshjælp for fysisk syge ?

eller hvordan ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-05-07 23:02

Der ER forskel.....

AKTIV dødshjælp betyder det er en læge der "slår dig ihjæl"

Hjælp til selvmord betyder blot du for stillet midlerne til rådighed (barbiturates)
ampullerne bliver ikke engang åbnet - det skal du selv......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-05-07 23:04

Men resultatet er det samme

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 09-05-07 23:05

Okay tak..det var jeg ikke klar over overhovedt.

Ved ikke hvad der er bedst...forstil dig du stikker "forkert" stopper på halvejen..og pludselig skal man nærmest genoplives...for så derfor at gøre det om igen -.-

hmmm...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-05-07 23:09

Du skal ikke stikke......

Det drikkes.....

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 09-05-07 23:11

Aktiv dødshjælp på grund af en ryg, der er gået i kløjs. .. . . . . VRØVL !
Du skal ha' den hjælp, der er nødvendig for at få et tåleligt liv.
Jeg forstår udmærket, at du går psykisk ned på grund af smerter.
Jeg har selv været der !

Kontakt evt. gigtforeningen :
http://www.gigtforeningen.dk/
Selv om du ikke har gigt, så må de kunne hjælpe dig med, hvor du skal søge om hjælp.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 09-05-07 23:18

Schweiz kan absolut komme på tale.

Når du er klar til at stå på ski. Altså.
Gambrinus

Kommentar
Fra : disken

Dato : 10-05-07 04:32

Citat
disken, det er altså fuldstændigt korekt hvad thyfoon skriver:

man smertestiller folk så de sover stille inde når de har store smerter og der ikke er nogle vej tilbage. men det er desvære tabubelagt at snakke om.

tak-------'

Citat
Nu har jeg ødelagt ryggen jeg har mange smerter og de er konstante jeg har svært ved at gå jeg har bestildt en kørestol så jeg kan komme ud sammen med fruen i sted for at kikke på de 26 væge vi har i vores lille hus men der er ½ års vendetid på såden en ergofætter der siger ok og derefter ca ½ at få den udlevert
det at skal ha hjælp til alt fordi jeg ikke kan selv store stærke smerter der ikke bliver dækket ordligt fordi det der virker er vanendanen (men det er det andet medicin også jeg får) det gør at jeg overvejer om det var det være at tag til schweiz og få Aktiv dødshjælp.
Men svaret er NEJ jeg har FRUEN der støtter og hjælper og søger for at holde humøret oppe havde jeg ikke haft hende så var det nok støre sansynlighed for at jeg gjore det men ikke nu.

GLEM DET.

IKKE EN MED EN SUND ''HUMOR''
VIL SLÅ DIG IHJEL.

Prøb en ødelgt nyre/ lever / hjerne
Eller for den sags skyld = en FU profik på Kandu

OG ET MEGET DÅRLIGT SIND_
DER ER UHELBRREDELIGT.

Føler med dig, ikke BARE at SKIDE PÅ...

Men tror KKE DU er nogle af kategorierne.

Så det må være ''selbsMORD'' du tæpnker på..

Ingeb der kan fjerne dine SMERTER.........SORRY

Prøv at yale med din Læge, de VIRKER ikke altid,
men ALT er NÆSTEN bedre = end en GASOVN

OG HUSK = DET ER ENDGYLDIGT /
OG KAN ALDRIG FORTRYDES.................................

Men er det BARE hykleri_ så ÆD 100 Panodiler

DU OVERLEVER = MEN HAR CA: 1 UGE TIL AT FINDE
NY LEVER,,,,,,,,,,,,,,,,

Kommentar
Fra : disken

Dato : 10-05-07 04:35

Ellers skal JEG SHU give dig et ''gnadeskud''

NÅR du IKKE forventer DET,

BUM.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 10-05-07 04:47

Citat
De patienter der ville modtaget AKD-hjælp ville på forhånd være kendt af systemet.
Således er det altså ikkemugligt for en patient med depretion at modtage hjælpen.

Vil nare sige________________

HVAD JEG IKKE TROR TYPHIN ER.

Men nærmere at fri KONE og andre for at ???

Ville ALDRIG bruge det selb, før man kom UD
hvor der IKKE kunne komme noget UD AF LIVET
d.v.s

Men så jeg har LÆST dig, er det en FORBIGÅENDE
lidelse, ellers tag kontakt med smerte: klikken
DEN DER ER kendt for Tortur = ofre.
Kan ikke give dig et direkte Tlf:

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-05-07 05:25

Hold da kæft...... Sig mig er disken samlet i det gamle Østtyskland???

Der er eddermukkemig en hæklefejl i kysen

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 10-05-07 07:12

Hvad er det for en ryg-lidelse, som kan få tankerne på aktiv dødshjælp...?

Jeg mener bare, at der ofte kan findes muligheder for de mest mærkværdige sygdomme, hvis man bevæger sig væk fra "sin egen huslæge" og én diagnose eller to.

Måske skulle kandu'erne sætte kræfterne lidt ind dér i stedet for? Hvis du altså vil beskrive dine smerter eller årsagen dertil?

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 10-05-07 07:45

Har altså også temligt svært ved at forstå hvad du siger Disken ?

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 10-05-07 11:09

Jeg startet denne tråd for at diskuter aktiv dødshjælp og jo tanken har som sagt luret

jeg har ødelagt ryggen en diskoprolaps har revet nervetråden i ryggen over det betyder jeg ikke kan få mine ben til at fungeren jeg kan ikke styre min vand og afføring når jeg ligger mig så kan jeg ikke selv komme op jeg er 30 og når jeg falder skal jeg ha hjælpt til at komme op jeg er bange for at falde når jeg er ude for man kan ikke forvente at folk de hjælper har prøvet og folk går bare uden om selv om det var i gågaden i odense en travl fredag jeg har været på smerteklinkien men hver gang de reulere min medicin så virker det ca 3 måneder så har kroppen vendet sig til det og så er det tilbage til start, jeg er begyndt at ryste og har svære ved at styre min motorik og venstre arm har jeg ikke mange krafter i nogle dage vælger armen at holde fri uden at aftale det med mig
der er snake om om jeg skal undersøges for om jeg er begyndt at få scelerose eller noget andet men de kloge på sygehuset der skal tage den beslutning siger nej
jeg har mange konkurenderne liderser der slås med hinanden og derfor kan der være svært for mig at sætte præsise ord på det jeg føgler og hvordan jeg har det, jeg er nød til at ha en kontrolert værdag ellers bliver jeg stresset og kan ikke overskude min hverdag.

i skal ikke ha ondt af mig jeg har det sådan der er ander der har det være en mig og derfor må jeg ikke klage, men jeg føgler ved gud en afmagt over at jeg ikke kan styre de mest elemæntere ting som man burte i en alder af 30, jeg føgler at jeg er mere i vejen en til gavn.
havde jeg ikke fruen og min mor til at støtte mig når jeg ramer de sorte perioder tror jeg ikke at jeg havde hold de 5 år ud det skal siges at det er gået meget hurtig den forkerte vej inde for det sidste 1½års tid.

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 300 point
Dato : 10-05-07 12:14

Kære 'thyfoon'.

Jeg er midt i min rengøringsdag og ville bare lige logge ind på kandu, for et få en lille pause.
Jeg gik direkte herind, fordi emnet, af flere grunde, interesserer mig meget.

Jeg ville skrive et indlæg om emnet men så først dit indlæg, lige her oppe over.

Jeg har intet at sige, skal nok lade være med at skrive en masse 'sødsuppe' til dig, selvom jeg har rigtig meget lyst til det!

Kunne jeg, ville jeg holde om dig, det kan jeg ikke men jeg kan sende dig en masse varme tanker og et stort velment cyberkram!

Kærlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 10-05-07 22:10

Hej Dorthe mange tak for dit cyberknus

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-05-07 22:19

Thyfoon du får også et kæmpestort kram af mig kan helt tilskutte mig Dorthes indlæg. Det er rædselsfuldt at have smerter døgnet rundt året rundt, men jeg håber og ønsker for dig og andre med dårligt helbred, at der må findes hjælp til en tålelig hverdag-

Varme tanker

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 10-05-07 22:35

tak Nordsted1 ja det må man håbe det væreste er at lægerne ikke tager en alvorlig fordi man ikke er godt til at sige hvordan ens smerter

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-05-07 22:40

Kære Thyfoon.

Jeg kan huske at du var igang med en universitetsuddannelse, at du skulle optræde, at du har fået handicapbil, at du i det hele taget trods dine handicap udstråler livskraft, vilje og mod.

Derfor kommer det noget bag på mig, at netop du begynder at havde den slags tanker.

Jeg kunne godt begynde at hælde en masse sødsuppepladder ud af ærmet om at det er også synd, og gud hvor må det være forfærdeligt, og jeg føler med dig..... og ja, gu' gør jeg så. Det er jo ikke ligefrem en ønskesituation du er havnet i.

Men fa#$%n tage mig om jeg synes om dit krysteragtige forsøg på at slippe for livet! Livet er noget vi alle har fået i gave - og det uanset hvordan det må udmønte sig.
Du er i stand til at tænke, tale, handle, beslutte, have meninger og holdninger, elske og hade, gøre en forskel. En forskel der kommer både dig, og alle de der følger i dit eksempels fodspor.

Din fornemmeste opgave er, som jeg ser det, at udnytte dit potentiale, din hjernekapacitet, og dine evner til at formulere dig, stimulere til igangsætning, uddannelse osv.

Så jeg vil faktisk bare sige til dig, at nu skal du altså tage dig sammen! Kræv din værdighed tilbage, kræv at vores sundheds- og plejesystem stiller alle tænkelige midler, redskaber, metoder, behandlinger osv. til rådighed - og nyd at du er elsket, af din mor og af din "frue".

Der findes mange, rigtig mange derude, der ikke har en mor, en kone eller kæreste, som ikke føler de er elsket og værdsat - og det selvom de har deres fulde førlighed.....

Det kan godt være du er begrænset i mange henseender - men livet handler om at se mulighederne og ikke begrænsningerne. Begrænsninger er noget janteloven pålægger os alle - mulighederne, det er for dem der tør stå ved hvem de er, og som tør tage chancerne.

Så klø på thyfoon - du skal "eddermaneme" ikke til Schweiz bare for at kunne slå dig selv ihjel med "god samvittighed" .........!

Så også et kram herfra - men et af dem der betyder god vind fremover! Bare klø på!

/berpox

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 11-05-07 10:32

c/berpox som sagt tanken har lurtet men det er for at få en diskuton igang hvad er folks holdning til det og dels ville jeg blive kloger på hvad det var for noget schweiz tilbød, jeg tager ikke til schweiz bare rolig men jeg er kommet vider, men jeg tager denne snak nu hvor jeg er mig selv igen da jeg var inde i min periode der ville jeg ikke kunne snakke om det
men når jeg har haft de tanker vil jeg gerne blive kloger på om de tanker jeg havde var totalt dum eller extrem dumme jeg ved godt at det ikke er en udvej og ja livet er en gave givet af enes forælder og jeg ved at fruen og min mor vil være meget ked af det og jeg vil få bølv med min mor og fruen og lige meget hvor slemt ens situation er så er der altid en der har det være en en selv
der er nogle der har spurt til hvordan min stituation er i dag og det er det jeg har forklaret for at fortælde at selv om man syntes at virke stærk så kan der lige plussligt være noget der knækker en
ja jeg var igang på uni og var glad for det, stoppet efter en periode som aftalt
jeg er så heldig i dag at mine foreælder der har egen virksomhed har givet mig et job som webmaster jeg kan arb hjemme og når krafterne er til det så det gør da en glad at man har noget at stå op til en at blive kullert og at det kan gøres i mit tempo
det kan være at jeg ikke har være så god til at fortælle om hvorfor og hvordan det hænger sammen med at jeg havde lyst til at undersøge aktiv dødshjælp i schweiz

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-05-07 11:24

Citat
blive kloger på om de tanker jeg havde var totalt dum eller extrem dumme

Nej - det kan man ikke kalde det.......

Ikke at det skal anbefales, men det er en naturlig tankegang for folk i DIN situation.....
Derfor er det bedste naturligvis også at "snakke" om det - så åbent det nu lader sig gøre.....

Jeg har bevidst forsøgt blot at give dig de "praktiske" oplysninger du bad om med hensyn til "mulighederne"..........

Principielt er der jo masser af andre muligheder alt efter HVEM man er......

Smerter er der INGEN der behøver at have....
Straks værre er det med det praktiske - det er virkelig noget der skal kæmpes for, og der skal man nok desværre ydnytte alle dem det er muligt at udnytte (uden at gå for langt overfor familie og venner).....

Desværre er det jo sådan at alle ikke har de samme muligheder......

Det kan være noget så banalt som penge og at man ikke liiiige kender de rigtige mennesker....

Men kæmpes skal der og du skal IKKE holde dig tilbage overfor det "offentlige" - De SKAL hjælpe med alle til rådighed stående midler.......Og de har dem uanset hvad de eventuelt prøver at bilde dig ind.....

Den største glæde du kan gøre dig selv og dine omgivelser - er at bevare humøret og tro på at hovedparten af dine problemer KAN løses.....

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-05-07 14:16

Nå. . . . . Det her klarer i jo helt godt selv.
I får sagt alt det, jeg selv ville ha' sagt, hvis jeg altså kunne få trykt det ud.

Meeeennn... Refi
Citat
Smerter er der INGEN der behøver at have....

Ikke korrekt !
Man kan ikke dulme alle smerter.

Men man kan vende sig til meget.
Og efter et stykke tid er det ikke alle smerter, der gør ondt.
Gambrinus

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-05-07 14:25

Citat
Man kan ikke dulme alle smerter.

Det kan jeg GARANTERE dig for man kan - men det kan være med andre bivirkninger...

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-05-07 14:43

Jep !
Så skulle vi gå rundt i en evig rus eller ligge bevistløse hen.
Det er sgu' da ikke noget liv.
Det drejer sig om at dulme smerterne nok, så man kan føre en nogenlunde tilværelse.
Så smerterne kommer man aldrig helt af med.
Men som sagt, det er ikke alle smerter der gør ondt.

Det svære er at indse og accepterer, at man ikke kan, det man plejede at kunne.
Endnu sværere er det at bede om hjælp og ikke føle sig som en belastning for andre
og at komme til forståelse af, at man stadig kan være til gavn for andre på trods af sine skavanker.
DET er en lllaaaannnngggg proces, der aldrig helt slutter.
Gambrinus

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-05-07 14:51

Se se - du kunne jo alligevel godt give "et pust" til "thyfoon"

Og korrekt - visse former for smerter kan man "lære" at leve med......

Det var egentlig også "kun" for at sætte smertegrænserne i perspektiv.....

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-05-07 18:20

Nååååå...... Jaaaa......
Jeg trykkede mig måske ikke så godt ud.
Sorry hvis det kumnne misforståes.
Gambrinus

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 11-05-07 19:40

GODT gode gamle gambrinus (på den gooode måde )

Jeg var osse ved at tage tilløb til refi's påstand om at man kan fjerne alle smerter!

Jeg tager osse tilløb til et indlæg her, angående samme, jeg er desværre osse en af dem der lever med smerter 24 timer i døgnet alle årets 365 dage.
Og ja - fordi jeg ikke gider gå rundt som en zombie, for selvfølgelig kunne mine smerter fjernes, det kræver jo blot en vægtskål og et valg mellem pest og kolera - vil man leve med/trods smerterne, vil man vralte rundt som en zombie der dårligt kender sit eget navn og i hvert fald slet ikke kan udtale det eller vil man måske lægges i koma og sove fra hele svineriet - resten af livet?

Jeg har nu, for første gang siden december 1973, fået et smule håb om at der kan skæres lidt af toppen af smertehelvedet - er blevet tilknyttet en smerteklinik på et hospital - hér lover man mig IKKE at jeg bliver smertefri men man lover at man kan hjælpe med at kappe hovedet af smerterne, så jeg ind imellem kan få lidt ro - dette ser jeg meget frem til og tillader mig endda at håbe på at de taler sandt og ikke mod bedrevidende. At de har noget at have deres løfter i, er jeg ikke i tvivl om, så jeg er spændt på forløbet.
Alternativt har man, på to hospitaler, foreslået en amputation - hmm....det har jeg ikke det mindste lyst til 'man ved hvad man har og ikke hvad man får'.
Der er dog dage hvor jeg er glad for at jeg bor langt fra det behandlende sygehus, for på disse dage er jeg parat til at springe direkte op på operationsbordet og bede dem finde værktøjskassen frem men så skal jeg jo finde kræfter til at få fat på lægerne, ordne transport osv. osv. og de kræfter har jeg ikke og slet ikke på disse dage som jeg kalder skrotdage. Ergo - det bliver såmænd aldrig til noget med det amputationshalløj.

De tanker du har, Thyfoon, dem kender jeg udmærket og når de dukker op, så tænker jeg jo osse på alle dem jeg ville smadre tilværelsen for, hvis jeg gjorde alvor af det. Det er sgu for egoistisk - som du, så rigtigt skriver, så er livet en gave og så har vi fandme værsågod at få det bedste ud af den gave - med de ressourcer og på de præmisser, vi nu engang er blevet givet, sådan er det bare, og 'så-ka-vi-lære-det-ja-vi-ka-så'.

Ikke mere brok, klage og selvynk herfra - ved du hvad Thyfoon - prøv at tænke på hvor skide heldige vi er, os der lever med de forbandede smerter og alt det andet mæg - tænk på hvor meget mange andre PIVER når de har en forkølelse og tuden løber lidt - der skal sgu mere til at vi piver - ikk?

Med ønsker om en dejlig weekend til dig Thyfoon, Fruen og mor

- og osse til alle Jer andre

Dorthe.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-05-07 19:58

Ja - det var da beklageligt hvis min "mirakelkur" kunne misforståes......

Det var sandelig IKKE meningen

Det jeg ville pointere var blot - at er ddet for slemt med smerterne kan der selvfølgelig gøres noget....men det koster som regel i den anden ende.....

Bortset fra det bliver lægevidenskaben/medicinalindustrien jo "klogere" hver dag....

Det er det optimismen også skal bruges til

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 11-05-07 22:50

Citat
at er ddet for slemt med smerterne kan der selvfølgelig gøres noget....men det koster som regel i den anden ende.....

- du behøver nu ikke at stamme refi - no bad feelings herfra

Ja enig - de kloge bliver endnu klogere hver dag og vi har lov at håbe på at mirakelmagerne en skønne dag virkelig kan udføre de mirakler

Og ja - så længe vi venter, så overlever vi på optimisme, positivitet og humor - og når de der dÅmme 'skrotdage' er der, så lukker vi øjnene for dem og afventer.....fordi - efter regn kommer der altid solskin

God weekend igen
Dorthe

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 12-05-07 20:36

nogle der ved hvorfor jeg ikke kan hæve point her den kan hvor jeg kan er væk ? mystiks kandu

og jo Dorthe der skal meget til at vi piver men når vi gør så har vi sq også ondt

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 12-05-07 20:46

Skide vær' med du ikke kan hæve point.
Jeg ka' sagtens nøjes med de 300.
Et lille sidespring :
Jeg læste for resten et sted, at vi mænd generelt har en højere smertetærskel end kvinder.
Til gengæld kan kvinder bedre håndterer smerten, når den er der.
Gambrinus

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-05-07 20:46

Så vidt jeg erindrer kan man KUN hæve point EEN gang - derefter forsvinder muligheden.....

Det er der så også logik i....

Ellers kunne alle spørgsmål jo starte med 10 og derefter hæves 49 gange.....

Det ville totalt blokere seneste 25.....

Men det er da muligt jeg husker forkert.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-05-07 20:50

Citat
Jeg læste for resten et sted, at vi mænd generelt har en højere smertetærskel end kvinder.

Kan KUN være skrevet af en mand....

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 12-05-07 20:55

jeg har hævet 2 gange *gg*

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-05-07 20:59

Citat
jeg har hævet 2 gange *gg*

Okay....

Men det er så kun FØRSTE gang den kommer op i seneste 25 igen....

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 12-05-07 21:17

Citat
Jeg læste for resten et sted, at vi mænd generelt har en højere smertetærskel end kvinder.
Til gengæld kan kvinder bedre håndterer smerten, når den er der.
Gambrinus

....flot at du selv lige napper et sæweøje gambrinus

men ét er sgu ikke helt nok DO!

vh Dorthe

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 12-05-07 21:33

Så, så så. . .
Der er altså forskel på mænd og kvinder.
Også andre end hvordan de mener toiletsædet bør efterlades.
Refi :
Kode
Men det er da muligt jeg husker forkert.....

Eller også glemmer du rigtigt.
Gambrinus

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-05-07 21:56

Ja - det er alderen

Men sig det ikke til nogen

Godkendelse af svar
Fra : thyfoon

Dato : 14-05-07 10:04

der er så mange i denne tråd jeg gerne vil give point og det er svært men det bliver vil.du. der får dem også knus her fra

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-05-07 10:19

Vil.du har da osse fortjent dem, alene for hendes altid tilstedeværende venlighed (selvom hun gerne vil bestemme hi hi)

Good luck Thyfoon

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-05-07 10:46

Er du nogensinde blevet tilbudt træning i varmtvandsbassin ?
Det er bare kanon !
Det er fantastisk, hvad der kan lade sig gøre i det 34 grader varme vand.

Nu kan jeg forstå, du ikke ligefrem kan løbe (endnu) men alligevel en lille historie :
Når vi skulle løbe i rundkreds i bassinet på gigthospitalet, blev der gang på gang råbt :
Efter Gambrinus ! Så er vandet flyttet !
Gambrinus
Og humoren var barsk/sort men kærligt ment.
Så gå dog ordenligt !
Så ret dog ryggen !
Spis ordentligt !

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 14-05-07 19:47

Tak ska' du ha' Thyfoon
- alle de darhjlige points vil jeg selvfølgelig straks investere i et eller andet ufornuftigt

Klumme - du retter bare IND!

Dejlige Gambrinus>>
Citat
Og humoren var barsk/sort men kærligt ment.

- nemlig!! Man kan komme rigtig langt hvis man kan bevare sin humor - lad den så være sort eller grå eller skotskternet - bare den er der, det kan man overleve meget længe på

F.eks. før i tiden, når vi skulle spille badminton på diverse campingpladser - proff.spillere var vi ikke og når en fjerbold fløj laaaaang ad he..... til, så lød det som regel fra en af ungerne 'den napper mor bare' - akak, jeg nappede sgu ikke ret meget men jeg kunne TRUE dem til selvhenter men at der var NUL pandekager hvis ikke.....osv.

Humor er livets eleksir

Forresten er jeg lige hjemkommet fra besøg på omtalte smerteklinik, det bliver sjawere og sjawere....

- nu skal jeg have mere af den ene slags, endnu mere af den anden slags og for at fuldende coctailen plaffer vi lige en heeeelt ny slags ind imellem
- jojo, hvis ikke man har humor, så får man det sq sikkert af alt det her. Når jeg læser på Nettet om de her piller, så er det helt utroligt at jeg overhovedet overlever at hente dem på apoteket....

ergo - er jeg ikke online de næset par dage..... hmm...

Humor må gerne været lidt mørkegrå

God uge til alle.

Vh. Dorthe.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-05-07 21:18

På et tidspunkt blev der indlagt en ung pige på 40-45 år.
Hun faldt hurtigt til.
Efter en tre dages tid kom hun ind i oserummet på vores afdeling uden et hår på hovedet.
Hun fik et eller andet af medicinmændene, som betød at hun ikke behøvede at spilde penge hos frisøren. (Ikke kræft/kemo)
Hun havde lige skulle se os an, før hun smed parykken, som hun sagde kløede af helv… til.
Når vi skulle ned og spise sammen med de andre afdelinger, tog hun altid hentehåret på.
På et tidspunkt var der nogle bramfri samaritanere, der kom og lavede bankospil for os stakkels dødsyge mennesker, der gik for ludere og kolde afvaskninger.
Vi sad den håre kerne ved vores bord og hun var den første, der råbte POT !
En af de bramfri bramfri samaritanere gav hende en fin pakke som præmie.
Før hun pakkede op sagde hun : Jeg tør vædde på det er hårshampoo.
Hun havde sgu’ ret og vi skreg af grin ved vores bord.
Det skete hverken værre eller bedre, at hun et par spil senere igen kunne råbe POT !
Hun fik udleveret en pakke mere og sagde : Jeg tør vædde på det er hårbalsam.
Igen ramte hun plet og vi var totalt flade af grin, mens alle de andre samt de bramfri samaritanere ikke fattede, hvad der var så sjovt.
De bramfri samaritanere blev ulykkelige, da de bagefter fik at vide, hvorfor vi morede os så kosteligt.
De kunne slet ikke forstå, at det havde været et kompliment, at de ikke kunne se, at hun gik med paryk.
Gambrinus
Man har kun det skæg, man selv klistre på !

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 14-05-07 21:27

Århhh Gambrinus - er der noget at sige til at vi allesammen bare dig

Ja - det er humor er det!
Det er nu engang sundere at grine end at græde!

KNUS fra mig