/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Geninstallation af Windows XP
Fra : Bolbroe1721
Vist : 841 gange
100 point
Dato : 08-05-07 15:58

Jeg har en Dell inspirion 1500 og har forsøgt at geninstallere Windows XP.
Problemet er nu, at computeren ikke vil åbne windows (hvis det overhoved stadig er installeret på computeren?).

Når jeg tænder computeren, fortæller den: No bootable devices--strike F1 to retry boot, F2 for setup utility. Hverken når jeg trykker F1 eller F2 vil windows starte. Mit umiddelbart gæt er at jeg skal bruge en geninstallations CD (denne skal dog være fra Dell, og sådan én har jeg ikke).

HJÆLP MIG!!! Hvad skal jeg gøre???

Kommentar
Fra : Daxxa

Dato : 08-05-07 16:09

Står den stadig til at boote fra cd??, det skal den ikk

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-05-07 16:20

Har du formateret din harddisk
Hvad har du brugt til at geninstallere med

Kommentar
Fra : Bolbroe1721

Dato : 08-05-07 16:32

Daxxa: Nej...

e.c: Har ikke formateret harddisken, men har lagt alt jeg skal bruge over på en anden computer.
- Hvad angår geninstallationen, så brugte jeg en cd fra acer.. fik jeg senere afvide at jeg ikke skulle gøre/bruge til noget.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-05-07 16:50

Hvis det er en rescue CD fra Acer - ja den er ikke så god til Dell - for der er jo drivere med som så ikke passer til din Acer.
Du har egentlig brug for en CD fra Dell.
Du kunne prøve at kontakte Dell:
http://www1.euro.dell.com/content/default.aspx?c=dk&l=da&s=dhs
Men skriv lige type og serienummer op så du har det klar (står under din comp)

Kommentar
Fra : Bolbroe1721

Dato : 08-05-07 16:54

e.c: Og hvad skal der så ske? Sender de en cd? - og den skal jeg vel betale for??

.. og ville også gerne vide om det var muligt at ordne det nu og her, da jeg snart skal til eksamen

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 50 point
Dato : 08-05-07 17:00

Citat
Og hvad skal der så ske? Sender de en cd? - og den skal jeg vel betale for

Helt sikkert - for den Cd har været med masklinen da du købte den.....

Citat
og ville også gerne vide om det var muligt at ordne det nu og her, da jeg snart skal til eksamen

Det er under alle omstændigheder en større operation da du jo nu mangler alt hvad der hedder drivere til lige netop din maskine....

Så det var dumt - bøv.....

Så bestil en ny hos Dell - det er under alle omstændigheder det billigste....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-05-07 17:09

Ja desværre er det ikke bare lige til at ændre, alt efter hvorlangt du nåede med den Acer CD.

Hvis du har tid og mod på at downloade ca. 699 Mb og brænde en CD bagefter.
Så kan du enten køre med gratis programmet UBUNTU som live CD eller installere programmet.
Med styresystemet følger også det gratis program OpenOffice som håndterer word/excel filer.
www.ubuntudanmark.dk her er der flinke folk som ved en masse om det gratis styresystem.

Jeg bruger selv ubuntu ind i mellem.

Godkendelse af svar
Fra : Bolbroe1721

Dato : 08-05-07 17:58

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 08-05-07 18:00

Bolbroe1721
Tag kontakt til dell.dk support, hvis du ikke har fået recovery disk med ligger/lå den muligt på en skjult partion som skulle kunne fremkaldes med F taster, og nogle gange har de lagt den som image fil til at brænde ud på medie, hvis du stadig har support/hotline hjælp på din maskine så ring til dem. ellers fat i en xp som svarer til din, se licens om det er pro eller home, så via anden computer hent drivere på dell via dit serie eller model nummer, her er det nok at hente netkort drivere hvis de ikke findes af xp, så kan du henet resten med din egen maskine, sørg helst for der er service pack 2 på xp'en hvis du skal ud og låne en.