/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Tydning i Randers
Fra : maj_britt
Vist : 1097 gange
100 point
Dato : 08-05-07 10:51

Ålsø, 1763- 85, opslag 27.

Sidste barn bapt. Peder. Faren er Søren ? og moren er Hans Dolmer???? Sikke noget rod.

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 08-05-07 14:37

Dom 8.p trin døbt Søren ??og Hans Dolmers børn i Alsø kirke.
det første navnl. Peder, bar Karen Sørensdatter
det andet navnl. Christen, bar hans søster
Fadd: Mickel Sørensen, Søren Andersen, N. smed Anders ?? Dolmer og
Dorthe Andersdatter.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 08-05-07 17:13

Ja, der døbes to forskellige børn, hvoraf Sørens barn hed Peder og Hans Dolmers barn hed Christen.

Jeg læser en del af teksten anderledes end steenvin. Det han får til Søren Andersen, får jeg til Søren Kudsk - det han får til N: Smed, får jeg til N: Hvid, og det han får til Dorthe Andersdatter får jeg til Dorthe Pedersdatter

de to eller tre navne foran Dolmer på sidste linje tør jeg slet ikke gætte på.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 08-05-07 17:30

Jeg læser navnet på Peders far som Søren Thomsen og jeg tror sørensjaskeme vi har dem her:

Randers, Djurs Sønder, Aalsø, Aalsrode Bye, , 1, FT-1787, B5092

Søren Thomasen52 Gift Hosbonde Bonde og Gaardbeboer
Anne Pedersdatter 46 Gift Madmoder
Dorthe Sørensdatter 24 Ugift deres Børn
Peder Sørensen21 Ugift deres Børn
Thomas Sørensen 13 Ugift deres Børn
Anne Sørensdatter 7 Ugift deres Børn
Kirsten Sørensdatter 5 Ugift deres Børn
Mette Sørensdatter 77 Enke(mand) Madmoderens Moder nyder Hospitals Portion

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 08-05-07 17:33

Æv, havde håbet på at I ville skrive at Søren hed Hiort til efternavn.

Jeg mangler nemlig en far ( og mor) til Peder Sørensen Hiort og da han bør være født i 1766, så den er jo nærliggende.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 08-05-07 18:00

Nej Hjort kan det ikke blive til, når efternavnet starter med Th - og det gør det.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 08-05-07 18:11

Det at han står med navnet Søren Thomasen i FT og Kirkebog, udelukker jo ikke at han godt kan have heddet Søren Thomasen Hjort - det er jo sådan med de tilnavne, at det er meget forskelligt hvilke præster, degne, skolelærere og optællingskommissærer der skriver tilnavnene med, og hvem der ikke gør det.

Så, man kan sige at du ikke fik det bekræftet som du ville have bekræftet, men du fik altså heller ikke udelukket muligheden.

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 08-05-07 18:29

Den er godt nok rodet - så mit var også kun et bud. Det er da underligt han banker to sammen og blander fadderene som han gør - når det står så flot på næste side.

Men vi må jo lede efter en Hjort.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 08-05-07 19:03

Hjort-mæssigt, eller Hiort-mæssigt er der en Søren Pedersen Hiort i Aalsø ved FT 1787, og han ser ud til at være født i 1753, hvilket vel udelukker ham som den ønskede far. Men, han er vel nok en familieforbindelse.

Ålsø 1708-1758, opslag 305:

Døbt Peder Hiortis barn af Aalsrode Nomine Søren, baaren af Christen Snedkers? Kone ... god fornøjelse med resten af tydningen

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 08-05-07 20:12

Han dør her: opslag 17, 1820, hvis det vel og mærke er den rigtige Peder. Men den burde være sikker, idet hans enke gifter sig igen i 1820. Jeg får hans alder til 54 år, og så er jeg i 1766.

Sikkert er at han får en datter, Anne Kirstine, i 1806, opslag 54.

Og det vil da ikke undre mig om sognet vrimler med Hiorte, så forvirringen tilsidst bliver total.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 08-05-07 22:10

Du er selvfølgelig opmærksom på at det hurtige overblik får du her, samt at Bente Feldballe normaliserer stavemåden til Hjort, men hellere nævne det en gang for meget, end en gang for lidt.

http://www.milloup.dk/bf/also-hoed/alsohoed.htm

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 09-05-07 07:40

Den side har jeg næsten slidt op, jeg har mange aner fra de områder, men Peder er jo lige en tand for ung til at være der.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 09-05-07 08:51

Ja, jeg har også en del aner på Djurs. Og ud fra mine erfaringer i området, skal du være opmærksom på at et tilnavn som Hjort godt kan komme fra spindesiden.

For Søren Thomasens kones - Anne Pedersdatter - vedkommende kan det måske være relevant at undersøge om hendes far måske blev kaldt Peder Hjort.

Og her http://www.milloup.dk/bf/also-hoed/also-hoed-1740-49.htm kan det ses, dels at at en Peder Hjort og en Mette Sørensdatter blev copuleret i 1741 og i 1742 ses der at en Peder Hjort får et barn, Anne.

Hendes navn kan jo både være Anne Pedersdatter og Anne Pedersdatter Hjort.

Hvis Søren Thomasens kone er identisk med Anne Pedersdatter Hjort, så vil Peder Sørensen også kunne kalde sig for Peder Sørensen Hjort.

Men, der er ingen garanti for noget - det kan lige så godt være et vildspor ...

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 09-05-07 09:38

Ham Peder Hjort er et godt bud, men viet i 41 og et barn i 66?

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 09-05-07 09:47

Citat
Ham Peder Hjort er et godt bud, men viet i 41 og et barn i 66?

Men, hvis den holder, så er denne Peder Hjort jo morfar. Moderen er så den Anne Pedersdatter Hjort som fødes i 1842, og hendes søn sammen med Søren Thomasen er så Peder Sørensen (Hjort) ...

Men, det er jo bare en af de muligheder du kan undersøge.

Accepteret svar
Fra : præceptor

Modtaget 100 point
Dato : 09-05-07 09:51

Et hurtigt tjek på IGI antyder, at der nok er mere holdbarhed i min teori end som så:

Soren Thomsen

Marriages:
Spouse: Anne Pedersen Hjot
Marriage: 20 JAN 1762 Of Aalsrode, , Randers, Denmark

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 09-05-07 09:53

Bolden ligger så at sige lige til foden.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 09-05-07 09:56

Jo, men hvad med denne her:

Søren Hjort og Lisbeth Pedersdatter af Glatved (copuleret)

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 09-05-07 10:03

Citat
Jo, men hvad med denne her:

Søren Hjort og Lisbeth Pedersdatter af Glatved (copuleret)

Det ved jeg ikke. Hvad år blev de copuleret? Og fik de en dreng, Peder omkring 1766?

I det tilfælde tråden startede med, hvor du ønskede at faderen hed Hjort, der viste det sig, at faderen ikke hed Hjort, men at moderen til gengæld hed Hjort.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 09-05-07 10:25

De bliver viet i 1758.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 09-05-07 10:37

Men, fik de - ligesom tilfældet var med Søren Thomasen og Anne Pedersdatter Hjort - et barn ved navn Peder i sognet omkring 1766 ?

Vedr. Søren Thomasen og Anne Pedersdatter Hjorts copulation d. 20 januar 1762, kan man selvfølgelig undre sig over, hvor mormonerne har oplysningen fra, idet der ser ud til at være en lakune i sognets kirkebøger på dette tidspunkt. Men, det kan jo sagtens være noteret i et andet dokument, et andet sted. Jeg ved ikke om mormonerne vil/kan oplyse kilde på disse oplysninger.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 09-05-07 11:26

Hvis du kan abstrahere fra, at det her ikke drejer sig om dine aner, kan jeg fortælle dig om et problem jeg for mange år siden havde med mine aner på Djurs.

Jeg vidste hvad min ane hed, og hvor han skulle være født, samt i hvilket år, men jeg kendte endnu ikke navnet på hans forældre.

Vi kan kalde ham for Jens Rasmussen Kejser, og efter lidt rodende rundt i kirkebog og folketællinger, vidste jeg at der både fandtes en Rasmus Jensen Kejser og endnu en Jens Rasmussen Kejser i sognet, ligesom det var tydeligt at Jens Rasmussen Kejser måtte være i slægt
med de to andre.

Jeg gik derfor ud fra, at Jens Rasmussen Kejsers far måtte være Rasmus Jensen Kejser, samt at den ældre Jens Rasmussen Kejser måtte være hans farfar.

Der var bare to problemer med det. Dels kunne jeg ikke finde linket mellem Jens Rasmussen Kejser den yngre og de to andre, og dels hed forældrene til den eneste Jens der blev født i det relevante år, Rasmus Nielsen og Anne Jensdatter.

Ved dåben af denne den eneste Jens fra det relevante år, var der sjovt nok en Jens Kejser med som fadder - og der gik jeg ud fra, at det måtte være Jens Rasmussen Kejser den ældre, samt at den nydøbte Jens var blevet opkaldt efter ham.

På et tidspunkt gik det så op for mig, at barnets mor i virkeligheden hed Anne Jensdatter Kejser, og var datter af Jens Rasmussen Kejser den ældre, samt søster til Rasmus Jensen Kejser.

Ham jeg derfor havde troet skulle være far til Jens Rasmussen den yngre, var altså i virkeligheden hans onkel. Og den som jeg troede skulle være farfar til Jens Rasmussen Kejser den yngre, var altså hans morfar da det kom til stykket.

Kejser tilnavnet kom med andre ord fra moderens side.

Da jeg dengang kørte død i det flere gange, fordi jeg slet ikke tænkte på at tilnavnet kunne komme fra moderen side, kom jeg til at spilde nogle år før jeg kom videre med den gren, samt spilde virkelig mange timer på at lede efter noget der ikke fandtes. Og siden dengang har jeg altid ment
det var en god ide at undersøge om et tilnavn kunne komme fra spindesiden, når det ikke umiddelbart lod sig finde.

Jeg håber ikke at disse fremmede navne forvirrer for meget, men i dit tilfælde lagde du ud med et opslag hvor du ville have faderen til at hedde Hjort. Og det har det tilfælles med min historie, at faderen ikke hed Hjort, men at moderen til gengæld hed Hjort.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 09-05-07 12:10

Læg iøvrigt mærke til, at Peder Hjorts (morfaderen) Enke, Mette Sørensdatter (mormoderen) jo også er med, sammen med familien i FT 1787

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 09-05-07 12:22

Den vielse er fundet her.

Men jo, du har ret, mit eget efternavn er også fra spindesiden.

Godkendelse af svar
Fra : maj_britt

Dato : 09-05-07 12:26

Tak for svaret præceptor.