/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Niels Sørensen.
Fra : maj_britt
Vist : 920 gange
300 point
Dato : 04-05-07 11:05

Jeg tror, jeg har været på vildspor længe.

Har dette:

Sørgine opslag 51, Glæsborg 1868-82, den er sikker. Niels Sørensen og Dorthea Didriksen. Hun er sporet, han er vist problemet. Han er af Stenvad, men hvor er Stenvad? Glæsborg, Ørum eller?

Viet opslag 382 Glæsborg 1829-69, stadig af Stenvad.

Han er 36 år ved vielsen i 1863, ergo f. 1827.

Kun en Niels Sørensen døbt i Glæsborg, i perioden, i 1826 ( opslag 26, 1814-28), hvilket jo passer ok, hvis vel og mærke, det er den rigtige Stenvad??

MEN, det er også Stenvad, Ginnerup og der er også døbt en Niels Sørensen, i 1827 og en mere i 1829 ( opslag 19 og 22, Ginnerup 1814-32). Men ingen Niels i Ørum?

FT 1880 Glæsborg.
Niels Sørensen, 53, gift, * Ørum sogn, husfader.
Dorthea Didriksen, 45, gift, * Ebeltoft, hans hustru.
Sofia Sørensen, 11, * Ørum, deres barn.
Sjørgine Sørensen, 8, * Glæsborg, deres barn.
Adolf Christian Martinus Sørensen, 6, * Glæsborg, deres barn.
Rasmus Dusinus Sørensen, 1, * Glæsborg, deres barn.

Så jeg er da på herrens mark........

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 04-05-07 13:11

På det Levende Danmarkskort 2001 kan jeg ikke lokalisere den Stenvad mangfoldighed du henviser til. Dette kort kender kun til 3 styks af slagsen, hvoraf det første ligger nede på Lolland og det andet ligger på Djursland, mens det tredje ligger i Vendsyssel. Og ud af disse landsbyen Stenvad på Djursland den største (blev selvstændigt sogn i 2000 ved udskilning af områder fra Ørum og Glæsborg sogne).

Umiddelbart ser det ud som om Stenvad ligger tættere på Ørum end Glæsborg.

I Ginnerup findes der iflg. kortet ikke et Stenvad, men derimod et Skærvad - kan der foreligge en forveksling af disse to stednavne, eller måske en fejltydning?

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 04-05-07 17:05

Altså, iflg. FT 1880 er han jo fra Ørum, der er bare ikke døbt nogen Niels Sørensen der?

Nej, jeg tror ikke, jeg har læst forkert, der står Stenvad. Ørum / Ginnerup deler jo kirkebog til 1814, kan problemet ligge der? Så Niels er født i Ginnerup?

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 04-05-07 22:00

maj_britt:
Citat
MEN, det er også Stenvad, Ginnerup

Og det Stenvad har jeg problemer med, for jeg kan ikke finde et Stenvad i Ginnerup.

maj_britt:
Citat
men hvor er Stenvad? Glæsborg, Ørum eller?

Ja, idag ser det ud til at Stenvad ligger i Ørum Sogn, men har sognegrænserne ligget fast?
Kan Stenvad have hørt under Glæsborg Sogn på et tidspunkt ?

maj_britt:
Citat
Ørum / Ginnerup deler jo kirkebog til 1814, kan problemet ligge der? Så Niels er født i Ginnerup?

Tjah, med fælles præst og fælles kirkebog kan han vel godt være født i Stenvad i Ørum Sogn, men af den ene eller den anden årsag kan fødsel/dåb vel godt være ført ind i Ginnerup Sogns afsnit.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 04-05-07 22:53

maj_britt:
Citat
Viet opslag 382 Glæsborg 1829-69, stadig af Stenvad.

Som jeg læser den indførsel, så står der intet om hvor enkemanden Niels Sørensen er født. Der står derimod, at han på tidspunktet for vielsen bor på Stenvad Hede - og det samme gælder for enken Dorthe Nielsdatter - de bor begge på Stenvad Hede, og under officielle stednavne i Glesborg Sogn erStenvad Hededa også opført.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 04-05-07 23:25

maj_britt:
Citat
opslag 51, Glæsborg 1868-82, den er sikker. Niels Sørensen og Dorthea Didriksen. Hun er sporet, han er vist problemet. Han er af Stenvad,

Nej, der står intet om at han - i betydningen født i - er af Stenvad. Under bemærkninger står der, at parret tidligere boede i Ramten Hede i Ørum Sogn. Under barnets fødselsdato står der, at barnet blev født i Ørum Sogn, om dåben står der, at den fandt sted i Fjellerup Kirke. Om forældrene står der nu i Stenvad Hede. - men intet om faderens fødesogn.

Hvad Stenvad og Stenvad Hede angår, så er det to forskellige lokaliteter, der tilsyneladende også ligger i hvert sit sogn.

Jeg håber ikke du tager mig det ilde op, men ud fra de referencer du har opgivet, så foreligger der intet om at han skulle være født i Stenvad. Han foreligger blot oplysninger om at han bor i Stenvad Hede på et tidspunkt i hans liv.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 05-05-07 00:44

Jeg tager intet ilde op, godt at få nye vinkler ind på hr. Niels.

Har en Niels i Ginnerup, årstal passer, men.....

Jeg må se om jeg kan finde ham i tilgangslisterne. Måske løsningen ligger der.

Accepteret svar
Fra : præceptor

Modtaget 300 point
Dato : 05-05-07 02:48

Citat
Jeg må se om jeg kan finde ham i tilgangslisterne. Måske løsningen ligger der.

Og måske ved at tjekke gifte mænd med rette navn på rette sted i rette alder i FT 1860, hvor konen derefter når at sætte træskoene inden din Niels Sørensen gifter sig igen, som f.eks. denne Niels Sørensen:

Citat
Randers, Djurs Nørre, Glesborg, Hytten, Et Huus, 33, FT-1860, C8307

Niels Sørensen 34 Gift Huusmand,huusfader Ginnerup Sogn Randers Amt
Ane Marie Jeppesdatter 44 Gift Hans kone Heri Sognet
Ane Katrine Rasmussen 22 Ugift Hendes datter Nørager Sogn Randers Amt
En Udøbt Dreng 1 Datterens barn Heri Sognet
Peder Pedersen 22 Ugift Teglbrænder Holsteen
Henrik Edvardsen 21 Ugift Teglbrænder Holsteen

der viser opslag 650 - 1829-1869 Glæsborg, Djurs Nørre, Randers nemlig:

Citat
Døde Quindekjøn i året 1861
Nr. 11. Død 14 Dec. Begrav: 22 Dec
Ane Marie Jeppesdatter
gift med Niels Sørensen Stodder i Hytten, 44 Aar

at han således er klar til at gifte sig igen på rette tid og sted.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 05-05-07 09:21

Smukt, så havde jeg fundet den rigtige Niels, f. i Ginnerup d. 29-8-1827. Død i Glæsborg i 1888.

Dur jo ikke at plotte en forkert Niels ind

Godkendelse af svar
Fra : maj_britt

Dato : 05-05-07 09:21

Tak for svaret præceptor.