/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Oprettelse af en HPA partition
Fra : 75653
Vist : 852 gange
200 point
Dato : 02-05-07 18:48

Kan nogle fortælle hvordan jeg opretter en HPA partition (helst med freeware tools)
Jeg skal bruge det til at "gemme" gendandelses filer på hd'en.
Jeg har googlet men syntes ikke at jeg har fundet noget konkret.

Jeg havde tiltænkt at man sklle kunne aktivere/deaktiver (boote på) HPA'en via en bootcd

/Rex

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 02-05-07 19:10

Du kan prøve at kigger her,den er da gratis

http://www.runtime.org/dixml.htm

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 02-05-07 19:23

Det har ikke noget med HPA at gøre , det er jo "bare" et image program dem har jeg masser af.
Jeg leder efter en måde hvorpå jeg kan oprette en HPA partition hvor i jeg kan placer mine "gendandelses" filer

/Rex

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 02-05-07 19:25

Ok,min fejl

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 02-05-07 19:29

NP, jeg kunne jo bare have udpenslet mit Q en smule mere

/Rex

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-05-07 10:28

Citat
Jeg skal bruge det til at "gemme" gendandelses filer på hd'en

Jeg fatter ikke hvorfor man vil lave en HPA partition
for at opbevare gendannelse's filer?det må da være
besværligt at opdaterer disse,jeg ville mistænke at
der er for at skjule dine frække filer eller andet fra høvdingeneller myndighedder,men de kan sagtens finde
den skjulte patition,med data lab sporings værktøjer eller
tage disken ud og tjekke hvor mange gig der er på den
og derefter tjekke disk kapasiteten inde i systemet.
,jeg
har aldrig set et gratis værktøj til en sådan operation,
det er vist IBM der har opfundet fænomenet/værktøjer.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-05-07 10:37
Kommentar
Fra : disken

Dato : 03-05-07 13:20

Citat
Kan nogle fortælle hvordan jeg opretter en HPA partition (helst med freeware tools)

Hvis du mener at kryptere dine filer, ligger der et program her.
Skal ikke installeres.
http://www.sendspace.com/file/lodudp

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 03-05-07 17:20

Citat
Jeg fatter ikke hvorfor man vil lave en HPA partition
for at opbevare gendannelse's filer?det må da være
besværligt at opdaterer disse,jeg ville mistænke at
der er for at skjule dine frække filer eller andet fra høvdingeneller myndighedder,men de kan sagtens finde
den skjulte patition,med data lab sporings værktøjer eller
tage disken ud og tjekke hvor mange gig der er på den
og derefter tjekke disk kapasiteten inde i systemet.
,jeg
har aldrig set et gratis værktøj til en sådan operation,
det er vist IBM der har opfundet fænomenet/værktøjer.

For at skjule mine filer ja, for "høvdinge mm." nej
Jeg skal faktisk som dette Q oxe tydeligt giver udtryk for bruge en HPA part. til at placere gendandelses filer på. Filer som jeg derfetr skal kunne kalde via af en bootdisk, og gendande puteren, så simpelt er det, HP, Acer og sikkert mange andre støre producenter gør det på den måde hvor for fa.. kan jeg så ikke

/Rex

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 03-05-07 17:20

Citat
Hvis du mener at kryptere dine filer, ligger der et program her.
Skal ikke installeres.
http://www.sendspace.com/file/lodudp

Så havde jeg skrevet kryptere

/Rex

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-05-07 20:04

Det kan godt være at jeg har misforstået.

Jeg benytter drive Image til at lægge image af en partition.
Den kan (som jeg husker det) lægges på /hentes fra en hidden partition.
Partitionen gøres hidden med Partition Magic.

Hvis dette image ikke komprimeres, kan der hentes filer og visse programmer ud.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 03-05-07 20:20

Citat
Det kan godt være at jeg har misforstået.

Jeg benytter drive Image til at lægge image af en partition.
Den kan (som jeg husker det) lægges på /hentes fra en hidden partition.
Partitionen gøres hidden med Partition Magic.

Hvis dette image ikke komprimeres, kan der hentes filer og visse programmer ud.

Det er ikke en hidden part. jeg vil lave (det findes der massere af programer til )
Det er en HPA Hidden Protected Arrayer Partition eller en PRP Protected Recovery Partition

/Rex

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-05-07 20:34

Ok - så fik jeg lige det på plads.
Man er vel lidt nysgerrig.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-05-07 20:40

normalt for slæbare efterhånden,IBM startede/fandt på det/udviklede det i sin tid.
Jeg tror det er et frabriks værktøj under licen som ikke kan komme i private hænder.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-05-07 20:42

licens,fra mit tideligere link,måske ho nov's>
To make matters worse, anti-forensic tools have been developed that are becoming as sophisticated as the forensics tools they seek to defeat. To illustrate, the Metasploit project (www.metasploit.com/projects/antiforensics) has developed three tools that are devastating for automated forensic analysis tools

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-05-07 20:43
Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 200 point
Dato : 03-05-07 20:45
Kommentar
Fra : 75653

Dato : 03-05-07 20:58

Citat
licens,fra mit tideligere link,måske ho nov's>
To make matters worse, anti-forensic tools have been developed that are becoming as sophisticated as the forensics tools they seek to defeat. To illustrate, the Metasploit project (www.metasploit.com/projects/antiforensics) has developed three tools that are devastating for automated forensic analysis tools

Det er lige det modsatte af hvad jeg vil Dette værktøj (som jeg læser det) er jo til at finde HPA'er og ligende, ikke til at oprette dem.

Men som det plejer at være bliver jeg nok nød til at smide håndklædet i ringen og lade mig nøjes med at benytte hidden partitions som jeg altid har gjort (

Dog vil jeg lade dette Q stå åbent lidt endnu, det kan jo være at ....

/Rex

Kommentar
Fra : disken

Dato : 03-05-07 20:59

Citat
Må jeg bare SKRIVE en HPA, hvad det så end ER.

Skjuler du en såkaldt OPSTART, hvem/ hvad/ hvor
skal DU/ CDèn så KUNNE FINDE den/ det,
Det kan den IKKE, da den er skjult, IKKE AKTIV.

Har rodet meget med skjulte ''genstande''
og tvivler MEGET på, at du kan Boote eller andet på/ fra dem-
DER IKKE KAN LÆSES.

Men spicefer dit ??? ELLER på DK så vi andre muligvis kan hjælpe.

Da jeg ikke fatter en HPA Øhhhhhh

Kan end ikke finde det PÅ NETTET, så HVAD snakker vi om.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 03-05-07 21:15

Citat
Skjuler du en såkaldt OPSTART, hvem/ hvad/ hvor
skal DU/ CDèn så KUNNE FINDE den/ det,
Det kan den IKKE, da den er skjult, IKKE AKTIV.

Har rodet meget med skjulte ''genstande''
og tvivler MEGET på, at du kan Boote eller andet på/ fra dem-
DER IKKE KAN LÆSES.

Men spicefer dit ??? ELLER på DK så vi andre muligvis kan hjælpe.

Da jeg ikke fatter en HPA Øhhhhhh

Kan end ikke finde det PÅ NETTET, så HVAD snakker vi om.

HPA eller Hidden Protected Area http://www.thinkwiki.org/wiki/Hidden_Protected_Area#General_information_about_the_HPA
Firmaer som HP/Skodpaq Scar mm. bruger dem til at placere deres gendandelses filer på en del af harddisken som normale brugere mf. ikke kan få adgang til, hvis man så en dag skal gendande kan man feks via en boot menu eller en recovery disk gendande systemet fra denne HPA.

/Rex

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-05-07 21:15

På flere bæbare kan det slåes fra og til i bios skjul og vis,f.eks. vis man skal lowlevel formaterer disken

Kommentar
Fra : disken

Dato : 03-05-07 21:23

OKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK_ manse
Godt ord IGEN...

Troede det VAR NOGET helt 3´die
men er det indbygget, jeg har ikke de DYRE maskiner-

Så er det vel bare følge -- bruganvisningen for samme.

Ellers må der vel være noget galt med Partitionen.

Om der så kan Bootes fra den_? godt spøgsmål..

Bruger Acronis, det virker.
Med eller uden Harddisk, bare læg skidtet på en dvd
og systemet er OP Å DÅ.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 03-05-07 21:25

Kode
Übersætning

Det jeg gerne vil er have mulighed for at oprette en partition som jeg kan skjule for brugeren på en sådanne måde at brugeren ikke ved en fejl kommer til at slette den, på denne "spæret" partition vil jeg så placere en en røvfuld gendandelses filer.
Hvis så brugeren en dag vil/har brug for at gendande sin maskine, kan han via enten en skive eller en what ever F11 menu boot ting vælge at genskabe sit system, selve gendandelses processen skal så køre fra denne "spæret" partition..

Grunden til at jeg nu er ude efter HPA metoden er at jeg tidliger "bare" har skjult partitionen, med det resultat af nogle af mine bruger har fået slettet denne...

Dette gjorde så at jeg googlede efter en løsning og faldt over HPA, men ingen konkrete måde hvorpå jeg kunne oprette dette, der for smed jeg dette Q.

Jeg har en Acer stående der benytter en type 27 partition (iflg. partmag) og en HP bærebar der har en type D part.

Disse maskiner har givet mig grund til at ro at det burte være muligt for os ikke så store/rige firmaer at gøre ligeledes

/Rex

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 03-05-07 21:27

Citat
Bruger Acronis, det virker.
Med eller uden Harddisk, bare læg skidtet på en dvd
og systemet er OP Å DÅ.

Havde faktisk overvejet at købe deres PC OEM, til at klare tingene for mig, men hvis jeg nu kunne gøre det billigere selv

/Rex

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-05-07 16:37

Tak Manse9933 - den er gemt.

På min ældre compaq er der jo sådan en partition, jeg viste bare ikke at den hed HPA.
På en af mine compaq køres bios også fra HD og efter at havde sat den til boot fra diskette (der var ikke noget diskettedrev) var det slut med at boote på den comp.

Der findes disketter at hente hos Compaq som kan lægges ind på de ældre Comp.
Måske kan du hente dem og modificere dem. Det er til Armada 1530D

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 04-05-07 17:21

Har være den vej rundt, men at "splitte" sådan nogle gendandelses diske er ikke altid lige nemt

/Rex

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-05-07 19:18

Men her er en hurtig metode som jeg bruger:

2 stk. HD skuffeholdere.
2 stk HD i skuffer med hver sit styresystem/programmer sat som CS
Når Drive Image laver et image fra den anden HD foregår det i windowsmiljø og det går ret hurtigt.
Ca. 1 min pr. GB og samme hastighed den modsatte vej.
Efter denne backup - luk ned - ud med backupskuffen og start op.
Din backup er nu fjernet fra comp.

Et andet system skoler bruger er at loade et frisk system hver morgen.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 05-05-07 04:59

Citat
Men her er en hurtig metode som jeg bruger:

2 stk. HD skuffeholdere.
2 stk HD i skuffer med hver sit styresystem/programmer sat som CS
Når Drive Image laver et image fra den anden HD foregår det i windowsmiljø og det går ret hurtigt.
Ca. 1 min pr. GB og samme hastighed den modsatte vej.
Efter denne backup - luk ned - ud med backupskuffen og start op.
Din backup er nu fjernet fra comp.

Et andet system skoler bruger er at loade et frisk system hver morgen.

Et frisk system hver morgen, det tror jeg sq inte at mine bruger bliver glade for
Men et sjovt indslag

/Rex

Godkendelse af svar
Fra : 75653

Dato : 05-05-07 05:02

Jeg lukker nu dette Q.
Manse får points da han er kommet med flest "seriøse" indlæg.

Jeg har tjekket op på HPA, og dette er resultatet.

Citat
Dine vanskeligheder med at finde dette værktøj, kan skyldes nogle rent politiske og markedsmæssige kræfter som du er op imod. Metoden som du efterlyser til at skabe beskyttede partitioner (HPA), for at sikre dine brugere nogle optimale gendannelsesmuligheder er et patenteret propreitært system. Af samme årsag kan du have særligt vanskeligt ved at finde freeware systemer, som kan tilbyde dig denne mulighed - det ville ganske enkelt bryde med patentet og dermed bryde loven.

http://www.freepatentsonline.com/20050138396.html

Patentet er stiftet af IBM og tilsyneladende omfattet af global beskyttelse - dvs. hvis nogen indenfor de næste 20 år udvikler eller anvender et sådan system, kan de blive retsforfulgt af IBM. Dermed ikke sagt at det er umuligt - men det kan forklare hvorfor folk har så svært ved at hjælpe dig.

Så jeg ser ingen grund til at forsætte...

Sov godt
/Rex

Kommentar
Fra : Manse9933