/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Optimal Konfiguration af XP
Fra : 75653
Vist : 1055 gange
100 point
Dato : 02-05-07 18:45

Her r lidt til de 'er

Hvordan konfigurere / sætter jeg windows xp op til maximal ydelse UDEN at skulle tweake fuldstændigt sindsygt...

Jeg mener sådan noget som:
Placering af Pagefile (har hørt at det kan svare sig at placere den på andet drev end systemet) + Fast størrelse af pagefilen/flere pagefiler
Deaktivering af resurce slugende service mm. som man alligevel aldrig kommer til at bruger / har hørt om.

Det MÅ bare ikke gå ud over systemets stabilitet...

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 02-05-07 20:28

Hvad er optimalt???

Nogel pcer skal sætte op til spil, nogle til Videoredigering. Andre skal bare bruge office og Internettet??

Alle opsætninger skal tilpasses brugeren.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 02-05-07 20:59

Hvis man nu tager alle konfigurationerne og smider i et raflebærer og ryster det, så der kommer en optimal konfig. til alle modeler ud

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-05-07 21:25

1) XP home eller XP prof.
2) Hvis XP prof. er det så 32 eller 64 bit?
3) Hardwareoplysninger (ALT fra bundkottype, bus og processorhastighed, over harddiskstørrelse, type osv..!) ?
4) Maskinens primære opgave? (hjemme-allround PC, video og/eller lydredigering, spillemaskine, CAD arbejdsplads, kontormaskine)

- ellers er det UMULIGT at vejlede dig....

Men én tin er sikkert: Slå alle fading effekter og den slags lir fra for altid. Sørg for at alle menuer viser alt med det samme UDEN forsinkelse. Fjern museskygge, og nøjes med at køre f.eks. 16 bit farve i stedet for 32 bit. Til langt de fleste formål behøver farvedybden slet ikke være så stor.

Sørg for at have de seneste drivere installeret - ryd op, fjern/afinstallér det du aldrig bruger.

Hvis din pagefile skal placeres på en separat disk - så skal den mindst have samme læse/skrive hastighed som din primære disk.

Opret gerne en partition til styresystem alene, og en partition til alle dine data.

Hvis du så sørger for at den separate disk (til din pagefile) er stor nok til også at rumme et image af den partition med dit operativsystem på, så er du hurtigt oppe igen, hvis uheldet/virus eller andet gøj er ude efter din installation....

Og så husk at tage backup ....

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 03-05-07 03:39

godtså
Vi kalder det en allaroundmaskine der skal køre xp pro, 32bit
Ukendt hardware men af ny oprindelse (Pci-e / agp 8) 100 GB + min 1gb ram en sådan lidt over middel pc.

Men uanset hardware konfig, må der være nogle fælles ting der gælder sig for xp ved opsætning.

Som standart har jeg selvfølig dokumenter mm. ligende på anden part. end systemet...

/Rex

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 03-05-07 07:11
Kommentar
Fra : disken

Dato : 03-05-07 14:43

Kan anbefale dette, det laver det hele for dig.
Og du får en hurtigere maskine.
Mener samtlige funktioner virker i prøve-tiden.
Virker ikke på Vista - endnu.
http://www.tune-up.com/products/tuneup-utilities/

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 03-05-07 17:23

Bare en sådan standart dur til alle optimal konfiguration ting haløj.

Det kan da lade sig gøre ikk ?????????????????

/Rex

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 05-05-07 17:15

Bump

Kommentar
Fra : disken

Dato : 05-05-07 20:45

Citat
Bare en sådan standart dur til alle optimal konfiguration ting haløj.

Øhh...

Prøv programmet jeg lå, og SE EFTER, hvor der kan OPTIMERES.

Og lav det selv, samme steder, hvis er du bange for at bruge programmet.

Bruger selv programmet, og KAN GODT sige_ DET VIRKER.

Ellers er det EN JÆVNLIG OPRYDNING PÅ DISKEN OG FRAGMENTERING.

Justering af windows = optimering af ydelse.

System - avanceret - ydeevne visuelle - sæt den til bruger defineret
og slå alt fra.

Sæt dine skærmfarver til 16 bit.
Men generelt, kan det IKKE bruges til meget,
så det kommer AN´PÅ hvad du vbruger din Pc til.
Att køre en CHKDSK/F over kommando promt gør heller ikke noget.

Og se efer hvad der ligger i START, og bruger TID og penge,

Eller´s hold din maskine fri for Virus.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-05-07 15:50

Mange programmer foreslår under installation at de skal lægge et genvejsikon i system tray.

...fint nok hvis man rigtig tit bruger f.eks. Adobe Acrobat Reader, Real Audio, WinAmp og mange andre....men hvis man IKKE bruger programmerne hele tiden/meget ofte, så er det tosset at lade dem ligge der og optage dyrebare RAM bare fordi du så kan åbne programmet 0,5 sekund hurtigere...

Så sørg for at "Acroread.exe" og andre ikke får adgang til dit system tray (nederst til højre, ved uret, i de fleste standard windows opsætninger)...netop som disken skriver: Se efter hvad der er lagt i Start menuen, ogi startup vha. [Start] -> [Kør] -> MSconfig

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 07-05-07 17:04

Hmm det er nok min egen skyld.... Jeg skulle have startet med at fortælle hvordan JEG sætter maskiner op, og der efter høre om der var nogle gode råd til forbedringer....

My mistake, so here we go ones again

Jeg benytter som standart en unattended install af Home / Pro SP2, afhænig af hvad der er bestilt.

min winnt.sif ser således ud.

Kode
[Data]
Autopartition=0
MsDosInitiated="0"
UnattendedInstall="Yes"

[Unattended]
UnattendMode=DefaultHide
OemPreinstall=No
OemSkipEula=Yes
FileSystem=*
WaitForReboot="No"
NoWaitAfterTextMode=1
NoWaitAfterGUIMode=1
NonDriverSigningPolicy=Ignore
Hibernation=No
Repartition=No
TargetPath=\WINDOWS

[SystemRestore]
DisableSR=1
CreateFirstRunRp=0

[GuiUnattended]
TimeZone=105
OEMSkipRegional=1
OemSkipWelcome=1
AdminPassword="************"

[Shell]
DefaultThemesOff=Yes

[UserData]
ProductKey=*****-******-*****-*****-*****"

[RegionalSettings]
SystemLocale=00000406
UserLocale=00000406
InputLocale=0406:00000406
Language=00000406
LanguageGroup=1

[Networking]
InstallDefaultComponents=Yes

[Identification]
JoinWorkgroup="Arbejdsgruppe"

[Components]
msmsgs=off
msnexplr=off

[TapiLocation]
CountryCode=45

Install xp slut
ghost
install af driver
ghost
Klassisk Windows teame, Deaktivering af visuelle eftekter, TEMP/TMP = %WINDIR%\TEMP, Startmenu>
Kode
[HKEY_USERS\S-1-5-21-776561741-117609710-839522115-1003\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced]
;Små ikoner
"Start_LargeMFUIcons"=dword:00000000
"Start_MinMFU"=dword:0000000A
; AKtivere træk og slip
"Start_EnableDragDrop"=dword:00000001
; Vis ikke programmer og stand...
"Start_ShowSetProgramAccessAndDefaults"=dword:00000001
;Vis ikke billeder
"Start_ShowMyPics"=dword:00000001
; Min computer som menu
"Start_ShowMyComputer"=dword:00000000
; Mine doc's som menu
"Start_ShowMyDocs"=dword:00000001
; Fjerner hjælp
"Start_ShowHelp"=dword:00000001
;Vis kør
"Start_ShowRun"=dword:00000001
; Kontrolpanel som menu
"Start_ShowControlPanel"=dword:00000001
;vis favoritter
"StartMenuFavorites"=dword:00000000
;fjern musik
"Start_ShowMyMusic"=dword:00000001
;vis printer
"Start_ShowPrinters"=dword:00000000
;rul ikke i menuen
"Start_ScrollPrograms"=dword:00000000
;vis søg
"Start_ShowSearch"=dword:00000001
;vis senseste doc's
"Start_ShowRecentDocs"=dword:00000002

"Start_AutoCascade"=dword:00000001
;Fjern fremhæv nye prog...
"Start_NotifyNewApps"=dword:00000000
; vis ikke admin tools
"Start_AdminToolsRoot"=dword:00000000
"StartMenuAdminTools"=dword:00000000

"TaskbarSizeMove"=dword:00000001

"TaskbarGlomming"=dword:00000000

Processlinien:
Vis hurtigstart, deaktiver grupper beslæg..., deaktivere lås process... Aktivere skjul automastisk / altid øverst.

Deaktivere:
messenger service, deaktiver Dcom, Systemgendandelse, Automatisk opdateringer, Fejlraportering, remote registry, certificeret driver, tonings effekter (desktop).

Tweaks:
Fjerner genvejs pil, genvej til, Klassisk søg i explorer mm. trægetaster fra.

Flytter:
Dokumenter, Foretrukne, Post til > Drev:\Profil\Brugernavn\Mapper

Tror at det er det....

/Rex

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 08-05-07 18:27

Tja ... du har jo ret godt styr på dine installationer, så jeg tror ikke der er meget at hente yderligere.

Er der noget helt specifikt du synes der "hænger" lidt i koderne?

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 09-05-07 05:33

Nææ egentlig ikke, jeg ville bere finde ud af om der var andre ting, ifht. den måde hvorpå jeg satte xp op som kunne forbedres/optimeres

/Rex

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 15-05-07 16:21

Vil egentlig gerne lukke dette indlæg.

Er der nogle der meget gerne vil have point ???

/Rex

Annuller spørgsmålet
Fra : 75653

Dato : 01-06-07 18:59

Der var ingen der ville have points'ne, så jeg anullere bare q'et

/Rex